Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Afwisselend DC en DC-digitaal op zelfde baan(tje)

Gestart door Herwig, 08 augustus 2017, 20:58:27 PM

Herwig

Kan het :  een vlot aan-/uitschakelbare,  facultatieve DC-digitaal  ?
Dit voor m'n  simpel  muur-test-baantje ,   in aanbouw in de garage.
Vandaag moet ik toch eigenlijk DC-digitaal voorzien op z'n minst.
Maar ik wens ook het behoud van m'n klassiek (analoog) DC-Impuls-systeem. ( Fleischmann MFS-transfo )
Heeft er iemand ervaring met een soort van  'hoofdschakelaar'   om snel te kunnen omschakelen van  DC <--> DC-Digi .
De éné loc klassiek DC ,   de volgende digitaal over het zelfde traject  (niet tezamen) .
Maar hoe zit het dan met het isoleren van wissels en rangeersporen ?
Ik rij/rangeer meestal slechts met telkens één loc ,   niet met een dozijn tegelijk.
Ben ook nog eens een elektronica-analfabeet.           Dank alvast voor enige info.

Gerolf

Mij lijkt dat te kunnen, zelfs zonder elektronica:
Schakelaar met 2 polen en drie kringen: 2 kringen schakelen tussen je rij-spanningen, de derde kring een (reeks) relais
Voor je geïsoleerde stukken: er bestaan relais met véél kringen (en die kan je dan nog eens parallel schakelen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#2
Dank Gerolf.

'k Heb reeds DC-analoge locs mogen laten rijden op een DC-digitale mansardebaan.   Met de digi-regelaar op positie '0'  ( ? ).
Maar hiermee waren toch soms problemen.       Het ging niet helemaal zoals gewenst,  met de gewone DC-locs.
En dat waren dan nog winkelnieuwe DC-H0-diesels.

Een oud, goedwerkend stomertje    Liliput-Nmbs-type93  (of dergelijke)  rangeert traag met een DC-impulssysteem.
Zo'n antieke kleine locjes naar digitaal ombouwen,   is in praktijk géén ideale, eenvoudige optie.
Zelfs met voor schaal N geschikte decoders.

SuSke

Herwig, zolang je geen hondebeen legt op je "muur-test-baan" kan je zoals Gerolf al aangaf met een dubbel- of meerpolige schakelaar alles omschakelen van het ene naar het andere systeem.
Waar je moet voor opletten is de "polariteit" van de railstaven. die moet je voor DC(FMZ) en DCC identiek hebben.

voor zover ik me het FMZ systeem herinner, moet je daar ook je puntstukken polariseren.
Voor DCC kan je eventuele stopsecties "actief" maken, en dat kan je dan met een reeks parallel schakelende relais.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Puntstukken polariseren heeft niks met het voedingssysteem te maken. Bij 2-rail is dat altijd nuttig. Je kunt het achterwege laten, maar dan heb je een stroomloos stuk in de baan. Dat geldt zowel voor analoog als voor digitaal.
Er is wat verwarring door gebruik van verkeerde termen. DC-digitaal is onzin. Het gaat hier om de omschakeling tussen 2-rail analoog en 2-rail digitaal.
De simpele manier is een dubbelpolige schakelaar waarmee je de baan kunt omschakelen van de analoge regelaar naar de digitale regelaar. Meer moet dat niet zijn, tenzij er functies in zitten die je bij een van de situaties niet nodig hebt. Maar om dat te kunnen beoordelen moeten we het hele sporenplan kennen, plus een beschrijving van bijzondere situaties.

philippe_007

Je kan voor de voeding ook gewoon gebruik maken van die lusterklemmen met man/vrouw connector (zoals deze https://www.allekabels.nl/kroonsteen/1274/1205664/kroonsteen-stekker-contrastekker.html ).

Of je sluit DC aan of DCC.


Michiel

#6
Het enige wat je nodig hebt is een omschakelaar, om te schakelen tussen analoog DC en digitaal DCC (of je gebruikt stekkers en sluit ofwel de analoge trafo, ofwel de digitale centrale aan). Op deze manier kan je op z'n minst al digitaal doen wat je analoog kon doen (en meer).

(beeld van dccwikki.com)

Deze omschakelaar kan gewoon eentje zijn van bij de Brico of Hubo: een dubbelpolige omschakelaar. Het aansluitschema van de contacten zit er ook steeds bij.


Waarschuwing: analoge locomotieven lusten geen digitale spanning, en kunnen bij langdurige belasting defect geraken (doorbranden van de motor). Je hoort meteen dat een analoge loc met digitale spanning een heel vreemd brommend geluid maakt. Niet goed, digitale spanning weer afschakelen! Dus, steeds behoeden dat analoge locs geen digitale spanning kunnen krijgen. Omgekeerd is geen probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#7
zie volgend bericht ( ging zo traag dat ik dit bericht opnieuw intikte)

Herwig

#8
Afwisselend      2-rail klassiek    &    2-rail digitaal    eenvoudig via een schakelaar.
Aan allen dank voor de info.

(  maar de eventuele keerlussen (enkelspoor..)  op de koppen van het geplande simpele baantje  "werken"   blijkbaar totaal anders analoog dan digitaal...  )