Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tijdperk III

Gestart door Peter, 08 augustus 2017, 15:07:32 PM

Peter

Sedert ik begonnen ben aan het station Antwerpen Linker-Oever en hele tijd geleden ben ik me hoe langer hoe meer gaan verdiepen in het NMBS tijdperk III.
Ja ik weet het, de boeken met heel veel uitleg staan al maanden, sommige jaren al in de boekenkast (bv. Vapeur en Belgique, Stomend Belgie enz. enz.) maar echt goed gelezen? Dat had ik niet.
Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn hart verpand heb aan tijdperk III van de NMBS en dan zeker de jaren 50 tot halverwege de 60er.
Een beetje ontgoocheld ben ik dat er verhoudingswijs weinig H0 materiaal bestaat (de dure Olaerts loks, Bellon treinstellen en de bijna niet meer te koop zijnde Jocadis bouwdozen niet meegerekend). Laatst nog gevraagd aan Kristof VBV, maar zowel voor de 212 op basis van de 62 of de 122 of 123 op basis van de 22 en 23 (beide met enkele frontlampen) is er de eerste.....zeker niets te verwachten.
O ja, der zijn wel enkele modellen, maar wat ik me afvraag is dit tijdperk dan zo weinig interessant voor de producenten, toch als ik het vergelijk met wat in Duitsland voor dat tijdperk (en ook voor tijdperk II) bestaat
Zijn er hier op het forum soms nog meerderen die ook in tijdperk III interesse hebben?

Hierbij alvast een mooie winterse foto van de 64.072 met een sleep L-rijituigen bij het vertrek van Antwerpen-Linkeroever (jaren 60.)


Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Peter, er is precies iets mis gelopen met de foto...

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Inderdaad een heel mooie foto. Met de mooiste gotische toren van de wereld op de achtergrond.

Herwig

aan Peter,           T                            Tijdperk3-liefhebbers ?

Peter,
Je wéét toch dat er meerdere liefhebbers,  of eerder fanaten, van tijdperk3  ronddwalen   ?
Je hebt toch de forum-verhalen & foto's gelezen en bekeken van    -als toevallig voorbeeld-     PeterVG ?
Je kan tijdperk3 natuurlijk nog in hoofdstukjes indelen 3a ,  3b,  3c  met hun diverse types materieel, kleuren, livreiën & beschriftingen .

En er is de voorbije jaren toch behoorlijk wat tijdperk3-H0-materieel (her)uitgebracht.
Alleszins meer dat m'n persoonlijk ezeltje-strekje regelmatig voor mezelf kan tevoorschijn toveren,  als liefhebber van de groene NMBS- locs,  -wagens en -rijtuigen.





Peter

Van rijtuigen is het maar pover gesteld.
De L-rijtuigen van Olaerts zijn op enkele ( de 1 kl en 1 kl-bagage) uitverkocht.
De bouwsets voor de M1 en K1 zijn ook niet meer kompleet te koop.(2-kleuren)
Goovers GCI en L-rijtuigen niet meer te koop. De pakwagens en de R-rijtuigen ?????
Märklin M2 niet in tijdperk III
LSM ???
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Citaat van: Peter op 08 augustus 2017, 16:28:41 PM
Van rijtuigen is het maar pover gesteld.
De L-rijtuigen van Olaerts zijn op enkele ( de 1 kl en 1 kl-bagage) uitverkocht.
De bouwsets voor de M1 en K1 zijn ook niet meer kompleet te koop.(2-kleuren)
Goovers GCI en L-rijtuigen niet meer te koop. De pakwagens en de R-rijtuigen ?????
Märklin M2 niet in tijdperk III
LSM ???

Peter,

de M2 rijtuigen zijn in 3 sets voor Tp IIIb uitgebracht. (eentje met 3 en twee met 4 rijtuigen).
GCI pakwagen is te koop bij Paul Bellon maar nog beschikbaar ?
LSM heeft de internationale pakwagen maar niet Tp III.
En de R rijtuigen waren aangekondigd maar ja.
LSM heeft ook de N-rijtuigen maar enkel de Franse uitvoering van de Compagnie du Nord. Ombouw kan maar nogal duur waarschijnlijk.
En dan zijn er ook de Duitse rijtuigen in Belgische dienst, voornamelijk nog voor Tp IIIa of Tp II. Wel vaak met kleine of grotere fouten tov het origineel.

Op de spoorse zolder is een mooi overzicht te krijgen.

ACFI.

guy holbrecht

Ik kan Peter begrijpen. Als je nu opstart in tijdperk III heb je heel wat tijd (en ook centen) nodig om de nodige rijtuigen, die echte Belgische dan wel, bij elkaar te sprokkelen. M1 - K1 en L rijtuigen (eerst OVB, later Olaerts alleen) waren meestal eenmalige producties die door de betreffende handelaar(s) werd(en) uitgebracht. Je komt ze echter wel nog tegen op de respectievelijke ruilbeurzen, zeg maar verkoopbeurzen, die door heel wat modeltreinverenigingen worden georganiseerd. Vraag is natuurlijk of de initiatiefnemer een vervolgoplage nog ziet zitten. Dat is een hele investering voor een kleinseriefabrikant.
De rijtuigen van LSM zijn nog moeilijker te verkrijgen. Die firma heeft een andere bedrijfsfilosofie. Daar moet je meestal al vooraf bestellen bij je handelaar of je springt er over eens ze worden uitgeleverd.
Ook de GCI's van Goover zijn al moeilijk te vinden, laat staan zijn L rijtuigen. Ik vraag me zelfs af of deze laatste wel echt zijn uitgeleverd, want er was een probleem met het dak. Ik heb hier wel zo'n setje staan, doch je kan ze niet in dezelfde sleep als de Olaerts L rijtuigen plaatsen wegens een te groot verschil in breedte van het dak.
Met enig geluk vind je wel nog eens een Jocadis bouwdoos van de L rijtuigen. Deze waren, voor hun tijd, meer dan degelijke modellen.
In het slechtste geval moet je je tevreden stellen met ex-Duitse rijtuigen, die zowel na de Eerste als de Tweede Wereldoorlog op Belgische sporen te vinden waren.
Tja Peter, dat zal dus een zoektocht worden op beurzen en internet. Veel geluk daarmee.

Gr.
Guy

erik de noorman

Peter,

Hier enkel TP III materiaal.

Erik.

Herwig

#9
aan Peter:   een forum-PB/PM    over de Roco HLD 212Proto    en   de Piko HLR 262

En wat men vooral niet moet doen is de H0-productie    -en de heruitgaven-      van H0-NMBS-rijtuigen vergelijken met
de beschikbaarheid van DB-H0-rijtuigen en ander H0-materieel  ( maar over de DB in model weet je zelf àlles )

bellejt

kijk mss eens naar roco 67147 als goederenwagon set

Peter

Neem me niet kwalijk maar wat is forum PB/PM

Diesels zijn er wel verschillende maar stoom (aan een betaalbare prijs)
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#12
aan Peter,
Pardon,  anders gezegd:     'Mijn (Persoonlijke) Berichten'  ,       via dit forum.
( zoals we reeds verscheidene hebben uitgewisseld ).

Winkelnieuwe H0-NMBS-stomers tijdperk3 :    nog  'lastiger'  dan winkelnieuwe H0 -diesels tijdperk3 .

Thommy

Het probleem ligt hem ook... onbekend voor de meeste onder ons.
Ikzelf heb nooit stomers weten rijden, wordt er ook maar 35... maar sommige diesels heb ik nog gezien en spreken me dan ook meer aan
Greetz

Thommy

Herwig

#14
De plusminus zestigers zoals ikzelf,  hebben meestal die stomers evenmin echt persoonlijk gekend/ervaren.
Als we eerlijk zijn.     Uitzonderingen even niet beschouwd.
De huidige bijna-zestigers waren ook nog net te jong om het nog voldoende bewust meegemaakt te hebben,   een  'stoommachien' .
De laatste stomers reden in 1965,  maar dat waren de laatste der Mohikanen.
Ikzelf ken ze spijtig genoeg ook  'slechts'   van foto's .     De interesse is nostalgie,  bijna zonder persoonlijke herinnering.

> aan Peter:  een forum - "Mijn Bericht"  over nieuwe Fleischmann-H0-rijtuigjes