Startset of niet??

Gestart door ERVIN, 02 augustus 2017, 11:14:24 AM

ERVIN

Verleden week heb ik een bezoekje gehad van iemand die ook graag met modeltreinen wil gaan beginnen , hij heeft een mooie ruime zolder tot zijn beschikking en wil graag 2-rail digitaal gaan rijden , TP V-VI
Maar wat kan ik die man nu aanbevelen , beginnen met een startset , waar zowel treinen als een digitale centrale aanwezig zijn , of toch maar alles apart kopen?

Willen jullie hier even mee over brainstormen? ;)

OlivierV

Ghoh, een startset is nooit echt slecht, zeker omdat je dan vaak de digitale centrale voor een lage prijs hebt. Indien hij Belgisch wil gaan rijden is een startset wel moeilijker, maar misschien nog links en rechts te krijgen.

Het is wel zo als het voor een grotere baan met heel wat locs moet dienen dat de centrales uit startsets vaak te kort schieten ...

- Misschien uitkijken naar een 2ehands Ecos, af en toe vind je die wel voor een schappelijke prijs (350-400) euro en meestal ook in goede staat.
- Sporen zou ik dan direct naar Peco gaan en een doos flexrails aanschaffen + enkele wissels, maar ook nog enkele vaste gebogen rails omdat het als beginner niet altijd eenvoudig is om met flexrails te werken en je wil toch wel graag een trein zien rijden.

Maar om te starten met losse spullen ben je al gauw 1000 euro kwijt en met een startset maar 250, al zit je dan vaak soms met spul waar je later niet veel mee bent...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

MIjn voorkeur igaat naar de startset. Is bijna altijd veel en veel goedkoper
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Zaak is of hij al ervaring heeft met modelspoorwegbouw / modelbouw.
En waar wil hij naartoe? Gewoon treintjes rijden of alles automatisch...
Jou fenomenale zolderbaan doet mensen snel dromen van iets gelijkaardigs 8) , zeker als ze ook de plaats hebben.

Als het een echte "leek" is zou ik eerst een eenvoudige startset aanbevelen.
Een beetje in functie van wat hij uiteindelijk wil en nu al kan, zou ik opteren voor een startset van Roco.
Een met de witte z21 of eventueel met een rocomuis (als die er nog zijn).
Een paar spooruitbreidingssets en dan kan de eerste ervaring beginnen.
De situaties die op een baan optreden zullen zich dan wel gelijk aanmelden ;)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 02 augustus 2017, 11:51:05 AM
Zaak is of hij al ervaring heeft met modelspoorwegbouw / modelbouw.
En waar wil hij naartoe? Gewoon treintjes rijden of alles automatisch...
Jou fenomenale zolderbaan doet mensen snel dromen van iets gelijkaardigs 8) , zeker als ze ook de plaats hebben.

Als het een echte "leek" is zou ik eerst een eenvoudige startset aanbevelen.
Een beetje in functie van wat hij uiteindelijk wil en nu al kan, zou ik opteren voor een startset van Roco.
Een met de witte z21 of eventueel met een rocomuis (als die er nog zijn).
Een paar spooruitbreidingssets en dan kan de eerste ervaring beginnen.
De situaties die op een baan optreden zullen zich dan wel gelijk aanmelden ;)

De meeste startsets zijn Multimaus + witte z21. Voor een beginner eigenlijk genoeg. Enige mindere zijn dan de rails. Misschien bij de startset volgende toevoegen.
- Enkele Peco SL-95 & 96's.
- Doosje flexrails code 100.
- 2x Peco ST-2031 3rd Radius Double Curves ST-231 x 4
- Eventueel ook 2x met 4th Radius zodat er een dubbel ovaal kan gelegd worden.

? Waarom ?
Mogelijkheid om direct een grotere baan aan te leggen als beginner met een degelijk en kwalitatief railsysteem, kan besteld worden en dan kunnen sowieso de voordelen van Digitaal rijden verkend worden wanneer er een 2e loc bij is.

De huidige roco startsets. Links en rechts zijn er in Belgiïe nog wel enkele Belgische startsets te vinden.
https://www.roco.cc/de/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-001001/products.html
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

Bedankt voor de feedback mannen , dit weekend bespreek ik het met de man in kwestie , maar ik denk dat het zeker een startset van Roco gaat worden. Ook is er hier sprake van uitbreidingsets , goed gezien trouwens , had ikzelf nog niet aan gedacht.  ;)