Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Banking in de bochten

Gestart door Belgaboy, 28 juli 2017, 19:47:18 PM

SuSke

Klopt Herwig - voor de Belgische sporen toch.
Het baanbed en de fundering worden (volgens de Infrabel normen) steeds waterpas afgewerkt, zelfs met een lichte tonrndign om de drainage van het baanbed naar de afwateringsgracht te garanderen.
Daardoor krijg je inderdaad aan de buitenzijde van de bocht een dikker ballastbed.
Zodoende dus ook bij dubbel of meervoudig spoor, voor elk spoor een gelijke opbouw met een verspringing in het ballastbed.
(zal bij gelegenheid de technische fiche van Infrabel even uploaden)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Enkele voorbeelden van 1:1 voor de geïnteresseerden:


NMBS 395 Diest
by TrainBelge, on Flickr


NMBS 532 Molenstede
by TrainBelge, on Flickr


NMBS 961 @ Molenstede
by Peter Van Gestel, on Flickr


NMBS SNCB MS80 AM80 382 Diest 10082012
by W Daelmans, on Flickr

Met dank aan de respectievelijke fotografen!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

loebaske


Een mooi staaltje van vb in 1/1
op de modelbaan is dit dus gewoon voor de show en het zicht.

Klaas, je heb gelijk wat je melde, ga ook voor een dikte 30cm en meer, alleen is dit niet altijd realiseerbaar op krappe banen, tegen dat men vlak ligt staat de andere bocht al voor de deur  :)
Dan is het beter dat men dit niet toepast op kleine ruimte...

Michael

Bij onze hobby blijf het altijd een afweging wel of niet, als je de verkanting laat uitlopen naar een recht stuk en dan komt de volgende bocht alweer denk ik dat het optisch ook niet zo mooi meer is en zou ik die verkanting weglaten. Maar dat is aan de bouwer. ( met of zonder gezond verstand).
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

modelbaanHO

Op mijn vorige modelbaan had ik de bochten ook met een verkanting gelegd.
99% van de rijtuigen gingen zonder problemen door de bocht.
Eén set rijtuigen van Rivarossi liep bij de overgang steeds uit de sporen.

Wanneer ik deze rijtuigen vergeleek met andere dan was de ophanging iets minder flexibel (kantelen van de bogie onder het rijtuig)
Maar wanneer de overgang echt perfect zou gemaakt zijn dan had dat geen probleem mogen zijn.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Dat probleem had ik dus ook met bepaalde rijtuigen waar de draaistellen te weinig kunnen kantelen. Op onze clubbaan ontspoorden die steeds op plaatsen waar de overgang te abrupt was. Het is daarom dat ik zo de nadruk leg op het maken van geleidelijke overgangen.

SuSke

De beloofde technische schetsen uit bundel 52 van INFRABEL

dwarsprofiel hoofdsporen voegenspoor by Frans Peeters, on Flickr

dwarsprofiel hoofdsporen langgelaste sporen by Frans Peeters, on Flickr

Zoals vermeld op de tekeningen is dit van toepassing op de hoofdsporen.
De bijsporen worden niet in verkanting gelegd

dwarsprofiel bijsporen by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Dank voor foto's en tekeningen:    gezien en bekeken.

Belgaboy

Citaat van: modelbaanHO op 31 juli 2017, 20:57:54 PM
Op mijn vorige modelbaan had ik de bochten ook met een verkanting gelegd.
99% van de rijtuigen gingen zonder problemen door de bocht.
Eén set rijtuigen van Rivarossi liep bij de overgang steeds uit de sporen.

Wanneer ik deze rijtuigen vergeleek met andere dan was de ophanging iets minder flexibel (kantelen van de bogie onder het rijtuig)
Maar wanneer de overgang echt perfect zou gemaakt zijn dan had dat geen probleem mogen zijn.



Luc, is dit een verkanting van 1 mm? of heb je meer gebruikt?

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

modelbaanHO

Wanneer mijn geheugen we niet in de steek laat moet dat 1 mm zijn geweest.
Ik gebruikte stukjes balsa en dun karton van verpakkingen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Zowel op de modulebaan, clubbaan en eigen modelbaan ligt er verkanting in de bogen.

Hier op de eigen modelbaan, 1mm

HLE1206 met reizigerstrein naar Parijs


NMBS HLE 2002 @ L43
Hier de modulebaan ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

C.B.

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 21:07:04 PM
Hoe heb je dan gezorgd dat de overgang van vlak liggend spoor naar die 1 mm verhoging vloeiend verloopt?

Niks speciaals , gewoon de overgang van de verkanting (1 mm draadje) laat ik door de (flex) rail zelf doen , desnoods schroef ik wat vijsjes in de dwarsliggers om het zo vloeiend mogelijk te houden. Nadien doet de ballast de rest en kunnen de schroefjes er terug uit.
Ook de wissel(s) in de bochten liggen in de verkanting mee , en geeft geen problemen bij ontsporingen , (zelfs niet voor de beduchte Kombimodell - wagens).
Maar meer dan 1mm zou ik zeker niet gaan.





Groetjes.
Claudio.

Herwig

#42
 Reactie #41   ..."...Ook de wissel(s) in de bochten liggen in de verkanting mee ..."...

Hoe doen ze dat ?
Als de binnenzijde van het buitenste spoor,  tgv van de verkanting,  lager ligt dan de buitenzijde van het binnenste spoor. [ ** ]
Dan wordt het hobbelig op de gebogen wissels van buiten- naar binnenspoor. ( ? )

Of moet de binnenste spoorstaaf van het buitenste spoor absoluut steeds even hoog liggen als de buitenste spoorstaaf van het binnenste spoor ?
Dan kan het wel,    vlakke overloopwissels leggen.  ( ? )

**  volgens de Infrabel-schetsen hierboven ligt de binnenste spoorstaaf van het buitenste spoor  lager  dan de buitenste spoorstaaf van het binnenste spoor   ( ? )


D_Loc

In Noertzange (L) heb je een wissel in een bocht en daar moet de verkanting met de hoofdlijn gecorrigeerd/overbrugt worden waardoor het spoor een stukje tegendraads verkant, dat is best een vreemd gezicht zoals te zien is op de foto, de loc helt de andere kant uit:

2/2 CFLcargo 1820 - Noertzange, 23-09-2008 by D-Loc's Media, on Flickr

In deze video van de ACTS trein die was weggebracht door de 1820 is het ook wel te zien dat de wagens enigszins de andere kant uit hellen: https://youtu.be/sE0RpujDZVs?t=8m36s
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

#44
Dit is nog een andere situatie blijkbaar,  nl.  een aftakking naar rechts bij een linkse boog.
Maar stel u voor dat de  18  via een paar wissels naar het linker,  binnenste spoor zou moeten,  of andersom .
Hoe krijgen ze dat klaar  ?  Zonder dat het een  "cakewalk"  wordt  ( of 'n   'kakkewalk'  van de kermis )  ?

?     Rijdt die loc 18  op de foto rechts of links ?       Wel dan niet op tegenspoor ? 
       Ik zie geen locbestuurder door de ruit.     Misschien zegt de stand van de ruitenwissers iets ?
       ( op uw  foto  hierboven )