Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Banking in de bochten

Gestart door Belgaboy, 28 juli 2017, 19:47:18 PM

Klaas Zondervan

Het gaat inderdaad alleen maar fout in extreme situaties. Maar een feit blijft dat verkanting in model technisch onnodig is. Dat zie je als je gaat berekenen hoe groot (of hoe klein) de verkanting moet zijn bij een bepaalde boogstraal en een passende schaalsnelheid. Dus daarom beperken tot het minimum wat nodig is om het cosmetische effect te bereiken.

Gerolf

Citaat van: Belgaboy op 28 juli 2017, 19:47:18 PMAlleen weet ik niet goed hoeveel ik de buitenzijde moet verhogen zodat het realistisch op schaal is...
Iemand tips over de hoogte en eventueel met welk materiaal jullie dit gedaan hebben?

De "hoeveel" is intussen beantwoord, maar de "hoe" maar gedeeltelijk

Citaat van: Peter op 29 juli 2017, 12:38:30 PM
Evergreen heeft plastic stripjes van 1 x 1 of 1x 1.25 enz.
zijn heel goed plooibaar en ongeveer 30 cm lang.

Is inderdaad goed bruikbaar, maar relatief duur. Voor de overgangsbogen zou je dan strips van 0.75, 0.5 en 0.25 kunnen gebruiken

Hoe ik het doe ? Met (relatief dikke) stroken plakband, enkele lagen op elkaar
op die manier kan je de overgangen van "verkant" naar "vlak" geleidelijk maken
Als je die onder je "kurk" (of wat voor bedding je ook gebruik) kleeft, heb je een heel geleidelijke overgang zonder bulten ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

verkanting:
een (dun) elektriciteits- of ijzerdraadje in de lengterichting onder de kurk leggen ?

doomslu

Ik gebruik een paar strookjes karton, met inkepingetjes er in zodat je ze kan laten meebuigen met de boog.
Goedkoper kan niet, denk ik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Citaat van: Herwig op 30 juli 2017, 12:37:55 PM
verkanting:
een (dun) elektriciteits- of ijzerdraadje in de lengterichting onder de kurk leggen ?

Meer moet ik niet zeggen, dit is het antwoord...
doe het wel niet onder de kurk maar onder de buitenste biels, gelijk met de spoorstaaf
een twintigtal centimeter na de verkanting het spoor tijd geven om terug vlak te komen
en na inbedden zie je niets meer van..

En zoals reeds aangehaald is dit in model niet noodzakelijk, is meer voor de show en is een
mooi zicht op de realiteit..

Klaas Zondervan

Ik leg de verkanting al in de multiplex ondergrond. Dat geeft de beste garantie van een soepele overgang.

Herwig

citaat:  ..."...doe het wel niet onder de kurk maar onder de buitenste biels..."...

Akkoord:    is beter want dan ligt de  kiezelbedding-zelf  ook, correct, een beetje schuins .
(  maar iets    'onder de kurk hebben'    kàn ook interessant zijn )

Klaas Zondervan

Bij de andere opties komt de kiezelbedding toch ook schuin te liggen?

SuSke

Klopt Klaas, maar bij dubbelspoor liggen de beide sporen gelijk op hun laagste punt. Je moet dan de triplex ook uit verschillende stroken maken, voor elk spoor 1 strook.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Dat doe ik ook, elk spoor zijn eigen ondergrondstrook. (in de zeldzame gevallen dat ik een stukje dubbelspoor heb)

C.B.

Ik heb alles met simpele 1mm elektrisch draadjes de verkanting aangelegd , gewoon onder de buitenkant van de dwarsliggers een draadje gestoken , is nog flexibel ook nog :)
Groetjes.
Claudio.

Klaas Zondervan

Hoe heb je dan gezorgd dat de overgang van vlak liggend spoor naar die 1 mm verhoging vloeiend verloopt?

loebaske

simpel, zoals ik reeds melde, van die 1mm na de bocht het spoor laten uitlopen over een 20tal cm, dan pas een nageltje en inbedden en alles ligt vast...

Klaas Zondervan

Dat uitlopen over 20 cm vind ik persoonlijk te kort. Zou minstens de lengte van een lang rijtuig moeten zijn, dus 30 cm in H0.
Op onze clubbaan heb ik ondervonden dat de methode met een draadje onder de dwarsliggers tot problemen kan leiden. Op sommige plekken is de overgang te abrupt wat tot ontsporingen leidt.

Herwig

 Reactie #22 :  citaat:     ..."...Bij de andere opties komt de kiezelbedding toch ook schuin te liggen? ..."...

Omdat (bijna)  "àlle"   foto's  in de forumrubriek Grootbedrijf wég zijn,  ga 'k niet op zoek naar een enkel spoor in verkante boog.
Ik vergis me misschien maar,   is bij zo'n verkanting de kiezelbedding-zelf langs de buitenzijde van de boog niet hoger ("dikker") gestort dan aan de binnenzijde van de boog ?
Dit kan je alleen maar bereiken als je het koperdraadje (of iets anders) meteen onder de bielzen legt, of niet ?