Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Banking in de bochten

Gestart door Belgaboy, 28 juli 2017, 19:47:18 PM

Belgaboy

Om een realistisch beeld te krijgen in de bochten wil ik de buitenzijde van de rails iets verhogen zodat de trein een beetje naar de binnenzijde helt. (Banking)
Alleen weet ik niet goed hoeveel ik de buitenzijde moet verhogen zodat het realistisch op schaal is...

Iemand tips over de hoogte en eventueel met welk materiaal jullie dit gedaan hebben?

Alvast bedankt
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.


apenkop

#2
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Klaas Zondervan

In het Nederlands heet dat verkanting. Wellicht wordt in het Vlaams een ander woord gebruikt.
Let wel op dat je de overgang van vlak spoor naar verkant spoor geleidelijk laat verlopen.

BC911

In Vlaanderen zeggen we ook verkanting  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Belgaboy

Citaat van: apenkop op 28 juli 2017, 20:06:02 PM
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel

De link die Kiki heeft gegeven leidt naar het N-spoorforum, gebruiken schaal N en H0 dan dezelfde hoogte voor de verkanting? (1 mm)
ESU ECoS 2.1, iTrain.

OlivierV

Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Ik kijk altijd op de site van de Morop, en dan bij de Duitstalige versie van de normen. Dat is de enige versie die compleet en up to date is.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem114_d.pdf

Overigens ga ik zelf niet verder dan 0,5 mm in H0. Dat is voor het optische effect voldoende. Technisch gezien is verkanting op de modelspoorbaan overbodig en soms zelfs schadelijk.

SuSke

overbodig: OK
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Belgaboy

Citaat van: OlivierV op 29 juli 2017, 10:37:19 AM
Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.

Bedankt Olivier een zeer handig en nuttig document ! (heb het opgeslagen hoor ;))
1 mm zal het worden. Nu nog een plooibaar stripje vinden en we kunnen verder.

Merci mannen

Fijn wekend nog
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Peter

Evergreen heeft plastic stripjes van 1 x 1 of 1x 1.25 enz.
zijn heel goed plooibaar en ongeveer 30 cm lang.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 29 juli 2017, 12:17:33 PM
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.

loebaske


Zal proberen een foto te plaatsen dit WE hoe simpel het ken zo een verkanting, ook al gebruik ik min. een straal van 1.2M

loebaske


SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 13:18:51 PM
Citaat van: SuSke op 29 juli 2017, 12:17:33 PM
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.

Dan moet je al heel gekke dingen gaan doen. Een sleep waar je de zwaarste en moeilijkst lopende achter een stel pluimgewichten hangt, dan kan ik het geloven, dat trek je zelfs uit een vlakke bocht. Maar de huidige wagens lopen toch allemaal vrij soepel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.