Auteur Topic: Banking in de bochten  (gelezen 2409 keer)

Offline Belgaboy

  • Forumlid
  • Berichten: 104
  • Voornaam: Patrick
Banking in de bochten
« Gepost op: 28 juli 2017, 19:47:18 pm »
Om een realistisch beeld te krijgen in de bochten wil ik de buitenzijde van de rails iets verhogen zodat de trein een beetje naar de binnenzijde helt. (Banking)
Alleen weet ik niet goed hoeveel ik de buitenzijde moet verhogen zodat het realistisch op schaal is...

Iemand tips over de hoogte en eventueel met welk materiaal jullie dit gedaan hebben?

Alvast bedankt
Patrick
NMBS Ep. IV, V      ESU ECoS II, iTrain

Offline kno

  • Forumlid
  • Berichten: 25
  • Voornaam: Kiki
Re: Banking in de bochten
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2017, 19:58:49 pm »

Offline apenkop

  • Forumlid
  • Berichten: 202
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
  • Voornaam: Rini
Re: Banking in de bochten
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2017, 20:06:02 pm »
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.038
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Banking in de bochten
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2017, 21:38:17 pm »
In het Nederlands heet dat verkanting. Wellicht wordt in het Vlaams een ander woord gebruikt.
Let wel op dat je de overgang van vlak spoor naar verkant spoor geleidelijk laat verlopen.

Offline BC911

  • Forumlid
  • Berichten: 537
  • Voornaam: Bert
Re: Banking in de bochten
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2017, 21:42:01 pm »
In Vlaanderen zeggen we ook verkanting  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Offline Belgaboy

  • Forumlid
  • Berichten: 104
  • Voornaam: Patrick
Re: Banking in de bochten
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2017, 10:08:07 am »
Zoals in de aangegeven link van kiki ook al te lezen is wordt geadvisserd om niet meer dan 1 mm banking (verkanting) in H0 te gebruiken.
Ook terug te vinden in norm NEM 114.
Dus de buitenste railstaaf net iets minder dan 1 mm hoger dan de binnenste railstaaf.
Dat geeft een mooi effect als de trein door de boog komt, maar probeer ervoor te zorgen dat je weer recht bent voor de eerste wissel

De link die Kiki heeft gegeven leidt naar het N-spoorforum, gebruiken schaal N en H0 dan dezelfde hoogte voor de verkanting? (1 mm)
NMBS Ep. IV, V      ESU ECoS II, iTrain

Offline OlivierV

  • Forumlid
  • Berichten: 6.218
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
Re: Banking in de bochten
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2017, 10:37:19 am »
Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.038
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Banking in de bochten
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2017, 11:59:09 am »
Ik kijk altijd op de site van de Morop, en dan bij de Duitstalige versie van de normen. Dat is de enige versie die compleet en up to date is.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem114_d.pdf

Overigens ga ik zelf niet verder dan 0,5 mm in H0. Dat is voor het optische effect voldoende. Technisch gezien is verkanting op de modelspoorbaan overbodig en soms zelfs schadelijk.

Online SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 5.529
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: Banking in de bochten
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2017, 12:17:33 pm »
overbodig: OK
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem op 20 & 21 Oktober 2018
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline Belgaboy

  • Forumlid
  • Berichten: 104
  • Voornaam: Patrick
Re: Banking in de bochten
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2017, 12:26:23 pm »
Pagina 33.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf

Sla misschien ook even de PDF op. Al de nodige informatie staat erin die je moet weten.

Bedankt Olivier een zeer handig en nuttig document ! (heb het opgeslagen hoor ;))
1 mm zal het worden. Nu nog een plooibaar stripje vinden en we kunnen verder.

Merci mannen

Fijn wekend nog
Patrick
NMBS Ep. IV, V      ESU ECoS II, iTrain

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.871
  • Voornaam: Peter
Re: Banking in de bochten
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2017, 12:38:30 pm »
Evergreen heeft plastic stripjes van 1 x 1 of 1x 1.25 enz.
zijn heel goed plooibaar en ongeveer 30 cm lang.
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.038
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Banking in de bochten
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2017, 13:18:51 pm »
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.763
  • yes...weer speeltijd!!
  • Voornaam: eric
Re: Banking in de bochten
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2017, 13:55:02 pm »

Zal proberen een foto te plaatsen dit WE hoe simpel het ken zo een verkanting, ook al gebruik ik min. een straal van 1.2M

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.763
  • yes...weer speeltijd!!
  • Voornaam: eric
Re: Banking in de bochten
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2017, 17:54:44 pm »
 ;)

Online SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 5.529
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: Banking in de bochten
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2017, 20:18:49 pm »
schadelijk ?? leg dat eens uit Klaas
Staat ook in de betreffende norm. In model zijn de boogstralen krapper en de wrijvingen relatief groter dan in het grootbedrijf. Daardoor wordt een trein naar de binnenkant van  de boog getrokken en de kans op omkiepen wordt groter als je verkanting toepast.

Dan moet je al heel gekke dingen gaan doen. Een sleep waar je de zwaarste en moeilijkst lopende achter een stel pluimgewichten hangt, dan kan ik het geloven, dat trek je zelfs uit een vlakke bocht. Maar de huidige wagens lopen toch allemaal vrij soepel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem op 20 & 21 Oktober 2018
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.