Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overschakelen

Gestart door WVA, 25 juli 2017, 20:11:16 PM

oebr

het is voor een ouwe getrouwe modelspoorder ook een bos hoor Werner ;-)
Als we mekaar op tijd wat info doorspelen vinden we wel een lichtend pad he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#16
Een baan(tje) facultatief voorzien van DC-digitaal ?        Zie aparte,  nieuwe topic.

WVA

De digitale wereld begint al goed te lopen. (rijden). Nu moet ik mijn baan in blokken verdelen. Klopt het dat je bij elk blok bij het inrijden en uitrijden een bezetmelder dient te voorzien? Of enkel in het blok zelf.

Men raad me aan om de DR4088CS te gebruiken.

Alvast bedankt

ronaldk

Citaat van: WVA op 18 augustus 2017, 18:05:11 PM
De digitale wereld begint al goed te lopen. (rijden). Nu moet ik mijn baan in blokken verdelen.

Je wilt dus automatisch gaan rijden met de baan een computer? Dan zal je inderdaad de baan in blokken moeten verdelen. En ligt een beetje aan het softwarepakket of je één bezetmeldpunt of 2 nodig hebt. De meeste pakketten gaan goed overweg met 2 meldpunten.

Wil je gewoon lekker handmatig rijden met de treinen zonder automatisch rijden via de computer hoef je je baan niet in blokken te verdelen.

Groet Ronald.

Kautenbach

Beetje reclame, neem eens met Piccomit contact op, en begin met deel cd loss te digitaliseren, en bouw dan uit, dat spreidt je investeringen en kun je goed ervaring opdoen. Piccomit heeft systemen waarmee je volgens mij met analoge loss en digitale kunt rijden.... volgens mij althans, en ze zijn erg hulpvaardig

Ronald

Dynamo.... da's heel andere koek, daar kun je idd met gedigitaliseerde locs als met analoog rijden.

Dirkh

Ik heb vroeger met dynamo gewerkt en nog een volledig systeem staan met 16 blokken. Het vraagt wel meer bedrading dan een gewoon digitaal systeem en een beetje elektronica kennis om hiermee economisch te werken.

Maar het is wel een oplossing om zowel digitaal als analoog te rijden.

Klaas Zondervan

Dinamo is op zich wel een mooi systeem. Maar ik denk dat je beter helemaal digitaal kan gaan. Dat is simpeler en op termijn ook voordeliger.

WVA

Volgende hoofdbreker, ik heb nu al verschillende opzoekingen gedaan ivm blokken en bezetmelders en ik kom heel vaak tegenstrijdige berichten tegen. Ik ga dus met koploper rijden en bezetmelders gebruiken met stroomdetectie (2 Rail DC)

Welk schema is correct voor de verdeling van de bezetmelders in het blok?



Alvast bedankt

loebaske


Als je tegen richting rijd heb je drie secties nodig, in steeds de zelfde richting maar twee secties...

WVA

Hoi

Dank je voor je reactie, ik ga maar in één richting rijden, dus de aanmeldsectie mag grenzen aan de stopsectie zoals het onderste schema?

loebaske


klopt, meteen een logisch overzicht aanmaken, anders vind je het bos tussen de bomen niet meer na 6 maand  ;)






Michiel

Citaat van: WVA op 10 september 2017, 17:47:27 PM
Volgende hoofdbreker, ik heb nu al verschillende opzoekingen gedaan ivm blokken en bezetmelders en ik kom heel vaak tegenstrijdige berichten tegen. Ik ga dus met koploper rijden en bezetmelders gebruiken met stroomdetectie (2 Rail DC)

Welk schema is correct voor de verdeling van de bezetmelders in het blok?


Beide schema's zijn correct. Je zal soms de een gebruiken, en soms de ander.
Schema 1: dit schema met twee melders is in beide rijrichtingen te gebruiken. Stop- en aanmeldsectie wisselen van functie. Maar tussen beide melders is een niet-gedetecteerde sectie. Voor koploper maakt dit niet echt veel. Koploper houdt perfect bij in welk blok een trein is aangekomen.

Schema 2: deze configuratie van 2 melders laat niet toe om in twee richtingen te rijden, maar heeft het voordeel dat het volledig detectiegevoelig is. Deze configuratie is vooral handig voor niet-zichtbare secties die eenrichting worden bereden, zoals schaduw-opstelsporen Je zal steeds zien of een trein in het blok aanwezig is via de bezetmelder in Koploper, ook wanneer Koploper nog geen blok heeft toegekend aan deze trein (vb bij het net opzetten van de trein, of een volledige reset van alle treinposities).

Door een bewuste keuze te maken van het een of het ander systeem, kan je van beide voordelen profiteren: dubbele rijrichting of volledige detectie. Normaal zal men schema 1 gebruiken wegens z'n veelzijdigheid (rijrichting), maar schema 2 is niet verkeerd wanneer je heel expliciet enkele rijrichting voorziet van het blok.

Er zijn nog andere varianten om een blok te voorzien van secties, maar dat is dan voor meer specifieke situaties (korte kopspoortjes, lange perronsporen,...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve


Michiel

Koploper regelt het remmen prima zelf via een leerprocess van meten en corrigeren. En met de korte blokken die we normaal gebruiken is een extra remsectie niet nodig. Wanneer er extreem lange blokken zijn van vele malen een treinlengte, dan zou men kunnen overwegen om een expliciete remmelder te gebruiken, maar normaal lijkt me die niet nodig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)