Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Overschakelen

Gestart door WVA, 25 juli 2017, 20:11:16 PM

WVA

Hoi Iedereen,

Ik heb momenteel een DC analoge modelspoorbaan met een 25 tal loks. Ik wil langzaam overschakelen naar digitaal. Om de kost wat te spreiden zou ik in eerste instantie de wissels en de seinen willen digitaliseren.

Ik ga hiervoor de ECOS 50200 aanschaffen. Maar kan ik dit blijven combineren met analoog rijden?

Alvast bedankt voor jullie reacties

ceuleer

Als je toch een Ecos aanschaft, zou ik eerst alle locs digitaliseren, en daarna de wissels.
De voordelen van digitaal rijden zijn enorm, daarom zou ik de wissels digitaliseren uitstellen tot later.
Voor een kleine 30 euro kan je als een ESU V4 lokpilot kopen, zelfs vanaf 23,40 euro via volgende link.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/3665593_-lokpilot-v4-0-dcc-decoder-8-polig-nem-652-54611-esu.html

Ik zou geen centrale van ongeveer 600 euro aankopen om wissels digitaal te sturen, en dan analoog rijden met treinen.  ;)

WVA

Dank je voor je reactie.

Ik begrijp je redenering. Doch is mijn vraag niet beantwoordt. Kan ik alleen de wissels en seinen overzetten?

Alvast bedankt

ACFI

Ja hoor,

Je kan eerst je wissels en seinen ombouwen.

Je gebruikt dan heel weinig van de functionaliteit van de ecos.

Je ziet je ecos als een langetermijnsinvestering en daar is niets mis mee.

ACFI.

Ps. Er zijn zelfs mensen met een ecos zonder baan. Dat is pas langetermijndenken.

WVA

Citaat van: ACFI op 26 juli 2017, 11:01:02 AM
Ja hoor,

Je kan eerst je wissels en seinen ombouwen.

Je gebruikt dan heel weinig van de functionaliteit van de ecos.

Je ziet je ecos als een langetermijnsinvestering en daar is niets mis mee.

ACFI.

Ps. Er zijn zelfs mensen met een ecos zonder baan. Dat is pas langetermijndenken.

Dank je wel, dat is duidelijk :-)

Michiel

Ja, je kan wissels en seinen digitaal aansturen met de Ecos, en analoog blijven rijden. Technisch is dat zonder probleem mogelijk. Ik vraag me wel af hoe praktisch het is.

(oops, Steven was me net voor)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Wat voor meerwaarde zie je er in om met de wissels en seinen te beginnen?
Wissels en seinen zijn plaatsgebonden, die kan je ook zonder digitale toestanden individueel aansturen.

dani

en vergeet niet dat wissel- en seindecoders OOK geld kosten !!

Ik begrijp je vraag wel maar ga het merendeel van de antwoorden hier bij treden...


Doe best eerst je loks en dan de rest.  Wissels en seinen kan je één voor één ombouwen en decoders dan aansluiten op de ecos, maar analoge loks rijden niet meer eens je digitale spanning op je rails zet.    (allee, ze rijden juist WEL,  allen aan volle snelheid !)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

#8
Ik ga mee met iedereen, eerst de loks en als deze allemaal klaar zijn kan je de seinen en wissels doen.

Ik ben ook nog volop bezig met mijn loks om te bouwen en de wissels worden hier nog analoog en zelfs gedeeltelijk manueel aangestuurd.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marctje

Ik rij op URHA digitaal, maar mijn wissels zijn nog zelfs manueel.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

WVA

Goedenavond iedereen,

Bedankt voor jullie feedback, na lang wikken en wegen, rekenen en nogmaals rekenen zal ik inderdaad versneld overschakelen. Ik ga eerst mijn loks overzetten en dan mijn wissels en seinen.

Op naar het digitale avontuur. Gisteren mijn ECOS centrale gaan halen en al goed mee geëxperimenteerd :-)

WVA

Hoi iedereen, volgende vraag, welke decoders dien ik in te bouwen bij de LS models loks? Is dit de 54617 LokPilot V4.0 DCC with PluX22 NEM658?

Klaas Zondervan

Hangt er vanaf wat voor interface er in de loc zit. Volgens de normen van de Morop zou de fabrikant dit moeten vermelden op de doos of in de papieren die bij een loc worden geleverd, maar ik zie dat maar zelden.

oebr

http://www.loksound.be/15/lsmodels.htm
http://www.loksound.be/15/27.htm

nee pas daar mee op, sommige hebben mtc21 aansluitingen zoals de 15 en de 21-27.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

WVA

ok, hier kan ik mee verder.... het is als beginneling een oerwoud aan mogelijkheden, maar we komen er wel :-)