Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overschakelen

Gestart door WVA, 25 juli 2017, 20:11:16 PM

WVA

Goedemorgen,

Allen bedankt voor jullie reacties en tips, nu kan ik terug verder bouwen, nu nog de werking van koploper onder de knie krijgen ifv bezetmelder enz....  :)

eve

Citaat van: Michiel op 10 september 2017, 23:23:16 PM
Koploper regelt het remmen prima zelf via een leerprocess van meten en corrigeren. En met de korte blokken die we normaal gebruiken is een extra remsectie niet nodig. Wanneer er extreem lange blokken zijn van vele malen een treinlengte, dan zou men kunnen overwegen om een expliciete remmelder te gebruiken, maar normaal lijkt me die niet nodig.

Dat is mooi. Goede besparing. Kan dan dat stopstuk ook niet weg ?

Erik

Michiel

Indien je echt bezetmelders wilt besparen, dan kan je werken met 1 bezetmelder per blok. Dit gaat natuutlijk ten koste van nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en vloeiend rijgedrag, maar het kan.

Zonder stopmelder kan wanneer je werkt met virtuele melders. Met koploper kan je een plaats aanduiden waar zogezegd een melder is, maar niet fysisch. Koploper berekent dan vanaf de aanmelder (begin van het blok) waar het zou moeten stoppen. Dit gaat meestal redelijk goed, maar is niet erg precies, en kan niet in alle situaties gebruikt worden.

Zonder aanmelder kan ook, wanneer je geen remzone nodig hebt. De trein wordt dan onmiddelijk gestopt van zodra de stopmelder is bereikt. Prima voor bijvoorbeeld schaduwstations, maar in zichtbare secties geeft dit geen mooi rijgedrag. Maar het is wel betrouwbaar wanneer gebruikt in combinatie met een beperkte maximumsnelheid in het voorgaande blok.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Michiel,

Ik heb de vragen gesteld omdat ik Koploper niet ken. Ik weet dat het bestaat, maar ken het fijn van de mogelijkheden niet. Daarom.
Maar ik werk al ongeveer 25 jaar met het principe van de virtuele melders.
De nauwkeurigheid : ik neem aan dat je bedoelt de nauwkeurigheid van stoppen voor het einde van het blok. Dat is typisch +/- 25 mm.
De betrouwbaarheid : grootste boosdoener is hier het verschil in rijgedrag koude lokmotor/warme lokmotor.
Vloeiend rijgedrag : geen opmerkingen, geen eigenaardigheden ondervonden.

Ik zou in elk geval minimaal een "aanmelder" en een "stopmelder" gebruiken. Met enkel een "stopmelder" zou het kunnen gebeuren dat een in het blok achtergebleven rijtuig/wagon niet gedetecteerd wordt en de volgende trein voor kosten zorgt...Elke cm van uw baan moet in principe bewaakt worden.
Dus ook elke as in de detectie meenemen.

Streng ? Ja, maar het werkt wel.

Erik

Flip


Hallo;

Hier in kan ik Erik volmondig bijtreden. Ik gebruik ook sinds jaren virtuele melders.
Verschil in stop afstand : Dit verschil is in vele gevallen te verwaarlozen, trouwens dit verschil is ook te merken
als je een "gewone terugmelder gebruikt". De uitloop van de lok verschilt van koud naar warm .

Julien
Lenz digital PC sturing

Ben

Citaat van: Michiel op 11 september 2017, 09:00:17 AM

Zonder stopmelder kan wanneer je werkt met virtuele melders. Met koploper kan je een plaats aanduiden waar zogezegd een melder is, maar niet fysisch. Koploper berekent dan vanaf de aanmelder (begin van het blok) waar het zou moeten stoppen.


Fysieke aanmelder begin van het blok, virtuele stopmelder:

https://www.youtube.com/watch?v=Vlo6gZptMDo

Niet omdat het moet maar omdat het kan: twee virtuele melders, geen fysieke melders in het blok. De stopmelder van het vorig blok kan als referentie gebruikt worden.

https://www.youtube.com/watch?v=oFAPK5X_zKg

Het stoppen gaat reproduceerbaar nauwkeurig. Koude of warme lok maakt nauwelijks verschil daar de lokdecoder voorzien is van lastregeling/cruisecontrol. Niettemin is het niet aan te bevelen, zo duur is terugmelding nu ook weer niet. ;)

Gr, Ben.

eve

Koude lok = +/- 8° C en minder in de winter (onverwarmde hobby-ruimte) vlak onder het platte dak.
Warme lok = 18° C om het voor bibi wat aangenaam te maken.

Dan meet je wel verschillen, Ben !
Maar ook dat is op te lossen.

Het grote voordeel van de virtuele rempunten is, dat je die per trein van plaats kunt verschuiven : lichte trein later remmen, zware trein vroeger remmen.
Met telkens ook een andere vertraging.

Erik

Ben

Citaat van: eve op 12 september 2017, 15:01:49 PM

Koude lok = +/- 8° C en minder in de winter (onverwarmde hobby-ruimte) vlak onder het platte dak.


Tja, vergeef me maar in 2017 zitten we toch niet met treintjes te rijden in zo'n ruimte. Ik geloof graag dat een lok dan anders reageert. ;D

Hoe dan ook: Koploper regelt het afremmen per treintype. Daar stel je de massa simulatie in: lange of kortere remweg.

Gr, Ben.

eve

En ik ben tevreden met mijn ruimte : beter dan niets. Een uurtje stoken en alles is goed.

Kan je lachen zoveel je wilt !
Luxepaarden...

Erik