Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Iemand ervaring met lasersnijden van messing?

Gestart door loco, 23 juli 2017, 10:03:28 AM

loco

Ik zou enkele ontwerpen willen laten lasersnijden in messing plaat van 1 mm. Hiermee heb ik geen enkele ervaring. Via Google vind je verschillende industriële aanbieders van lasersnijden in metaal. Heeft iemand hiermee ervaring?
Ik kan mijn tekeningen aanleveren in dxf-formaat.
Waarop moet ik letten bij het tekenen. Moet ik rekening houden met bepaalde toleranties? Lijndikte, ...? Als ik een ontwerp wil hebben dat exact 100 x 100 mm moet zijn, moet ik dan tekenen op 100 x 100 of moet ik tekenen op 100,2 x 100,2?
Wordt er een minimum grootte van een plaat aangerekend of alleen wat je laat laseren? Wat is ongeveer de kostprijs?
Wat zijn de gebruikte afmetingen van een plaat. Welke courante diktes. Is < dan 1 mm ook mogelijk?
Wat is de kwaliteit van het messing?
Met welk bedrijf heb je goede ervaringen. Is er een bedrijf dat je kunt aanbevelen?
Sturen ze het laserwerk op, of moet je het afhalen?
Wat heb je zoal laten laseren?
..... enz.
Ik verwacht niet op alle vragen een antwoord, maar als je mij op weg kunt helpen zou dat heel aangenaam zijn


755philippe

Als je toch een ontwerp hebt getekend en je wilt eventueel gaan in een dikte <1mm waarom zou je het eventueel niet laten etsen. Zal volgens mij goedkoper uitkomen dan lasersnijden.
Je kunt ook zelf etsen maar dan zal je wel een kleine investering moeten doen OF eventueel iemand hier op het forum die dat voor je wilt doen. Hier zijn verschillende leden met een etsbak en een belichtingsapparaat.
Mvg

755philippe

loco

Dank u voor de info, maar ik zoek informatie over lasersnijden. De mogelijkheden van etsen ken ik reeds. Maar toch bedankt voor de moeite.

Gerolf

Miischien ook eens checken of watersnijden geen optie is ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco


Havoc

Laseren van messing is minder vlot te vinden, vraagt specifieke machines en techniek. Waterstraalsnijden is een goed alternatief.

Normaal teken je het stuk dat je moet hebben in 1:1, dunste lijn, 1 kleur, niets anders in de tekening dan wat gesneden moet worden. Dus geen kader, maten, tekst, hulplijnen, andere layers. Normaal spreek je dat af met wie het werk gaat uitvoeren want elke leverancier kan zijn eigen werkmethodes hebben. En je wil files leveren waar hij geen werk aan heeft want als dat moet gebeuren, betaal je ervoor. Vraag ook hoe het zit met radiussen aan de hoeken.

Of je een hele plaat moet nemen of dat je enkel de stukken betaalt hangt af van waar je bestelt. De prijs hangt ook af van de lengte van de snijlijn (= machinetijd). Hou er ook rekening mee dat zo een fabrikant niet voor jou een bestelling van platen gaat doen als dat materiaal en plaatdikte voor hem geen standaard maat is.

Maar het gaat niet eenvoudig zijn om iemand te vinden. In belgie willen de meesten niet werken voor particulieren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Peter, ik heb een vaste leverancier voor het (fiber-)lasersnijden van messing. Ik stuur je ASAP een berichtje...

Kris

Peter,
Watersnijden is geen optie , niet nauwkeurig genoeg
Etsen doe ik maar tot 0.5mm anders te veel undercut

Ik heb ervaring met het laten (fiber)laseren van 1mm messing , tekeningen zonder overmaat, tollerantie binnen de 0,05mm , zelfs gaatjes van 1 en 1,2mm

Bij ons in de streek zijn er 2 firma's die laseren , bij 1 heb je wel instelkosten , de andere volgens mij niet.

Er zijn er vast n zeker ook in uw buurt

Kris

loco

Bedankt voor jullie reacties waarvan enkele via PM. Om eerlijk te zijn had ik dit niet verwacht.
Met alle info die ik heb gekregen kan ik zeker aan de slag. Zodra mijn idee is uitgevoerd, laat ik zeker het resultaat zien.