Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's

Gestart door eve, 22 juli 2017, 11:16:20 AM

Gerolf

Toch opletten met druk boven op de kunststof van een smd.
Ik heb het al voor gehad dat die wat smelt en indrukt, en zo de led om zeep geholpen

Ik hou zo'n kleine onderdeeltjes zijdelings met een pincet vast.
Snel en heet solderen met vloeimiddel geeft dan voor mij het beste resultaat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

De druk is zeer klein. Solderen doe ik met soldeerpasta en verhitting max 1 s.

Je schakelt in elk geval de ouderdoms- of Duveltremor uit van de pincethand die op bepaalde dagen wel eens de kop durft opsteken... ::)

Erik

raf

Geen last van maar alsnog zet ik mijn pincet vast hoor want die 403 zijn zo klein en de draden zijn die van een spoel van een relais dis ook heel dun.
Het nadeel is dat die lak die er op zit zo slecht er vanaf gaat voor het vertinnen van de draad hé
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 24 juli 2017, 17:53:47 PMHet nadeel is dat die lak die er op zit zo slecht er vanaf gaat voor het vertinnen van de draad hé

Ook hier: flink hete bout, en vloeimiddel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

400°c en veel hoger kan het soldeer station niet
alleen ik gebruik geen vloeimiddel ik heb soldeer met hars kern
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Freek

Met zo'n hoge soldeer temperaturen doe je meer kwaad dan goed. Je kan beter solderen op een lagere temperatuur van 350 graden, maar je moet wel een iets dikkere punt gebruiken die genoeg warmte kan afgeven. Maar voor zo'n soldeerwerkje als dit heb je echt niet veel nodig.
Beter een iets lagere temperatuur een wat meer vloeimiddel.
Ik zie ook vaak dat de meeste de neiging hebben om hun punt af te kuisen aan dat natte sponsje, dat is ook nergens goed voor.
Je kan beter wat soldeersel op je punt doen en dan afschudden zodat er nog een klein laagje soldeersel op je punt hangt, dan het padje opwarmen en soldeersel toevoegen indien nodig.
Je zal ook merken als je je punt niet meer dan 350° laat worden dat je punt minder snel vuil wordt en veel langer mee gaat.


raf

Freek die 402 soldeer ik zelfs op 330 ° het ging over die lak draad die ik gebruik
Er zit dus een soort van schel lak op die draad en die laat zich zeer slecht verwijderen en daardoor met 400° deze verwarmen en dan vertinnen

En afvegen van de punt ???? das ook voor niets goed dat doe ik alleen als ik stop met solderen en dan terug een nieuw laagje tin er overheen
voor ik hem weg leg

Vriend van mij heeft eens de roest van mijn soldeerbout weg gehaald met een vijltje.
Koste hem een nieuwe stift want die was met ene teflon coating
Koste hem een 20 euro om deze te vernieuwen en dat schoon maken doet hij nu zeker ook niet meer

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Freek

Raf dat stukje van die lakdraad had ik precies over gelezen :-\.

Dat afvegen van de punt heb ik ook afgeraden, maar ik zie veel mensen dat continue doen, vandaar dat ik het even aanhaalde.
Maar zelfs als je stopt met solderen kan je beter gewoon tin toevoegen tot de drup er af valt en dan de bout afzetten.
De drup neemt het vuil mee en je punt is beschermd.

raf

 was ook geen negatieve reactie van mij hoor

maar sommige mensen gebruiken ook die lak draad maar blijven dan met die 400° verder solderen en dan loopt het fout
daarom haalde ik dit eventjes aan

en ja zoals jij het voorstelt als je stopt kan ook maar dat kost dan wel soldeertin
af vegen met een keukenrol doekje en dan terug vertinnen kost minder materiaal

zo met een nat sponsje daar werk ik nooit mee want dat is voor niks nodig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 25 juli 2017, 08:38:22 AM
Vriend van mij heeft eens de roest van mijn soldeerbout weg gehaald met een vijltje.
Koste hem een nieuwe stift want die was met ene teflon coating
Koste hem een 20 euro om deze te vernieuwen en dat schoon maken doet hij nu zeker ook niet meer

Soldeerpunten met teflon bestaan niet. Boven 260 C begint teflon te ontleden en eenmaal tegen de 359 C in onder andere HF en dat wil je echt niet in je hobbykamer en zeker niet aan je soldeerbout. Waarschijnlijk een soldeerpunt met een ijzerlaag, Ersa had (heeft?) dat gehad . Eenmaal een kras in die laag loste de koperen punt gewoon op in het soldeer.

Solderen op zo'n lage temperaturen geeft meer risico van je componenten te beschadigen door te lang te stoken dan op een hoge temperatuur en kort solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ja Johan het was een ersa soldeer bout
hoe ik aan die teflon kwam was gewoon omdat de verkoper me dat gezegd had
er was ook nog een tijd voor internet hoor en dus dat voorval is van voor die tijd

nu een chinees soldeer station en dat werkt ook goed
juist 4000 type 603 ledjes toegekomen dus ik heb wat te solderen
moeten allemaal serie van 4 worden voor TL lampen


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Geen 0603, maar nog wat kleiner. Een RGB van 1mm²:



De eerste twee zijn stuk gegaan,
en ik weet nog niet of bij deze de aansluitingen OK zijn
... 't Is een uitdaging - maar voorlopig met een te laag rendement  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


raf


mijn hulpstukje
wel nie zelf gemaakt maar het helpt wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.