Auteur Topic: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's  (gelezen 1623 keer)

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.886
  • Voornaam: Erik
Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Gepost op: 22 juli 2017, 11:16:20 am »
De onderdelen van restjes.

0603 hulpstuk onderdelen ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

Samen gelijmd.

0603 hulpstuk gelijmd ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

Onder het meest rechtse"vingertje" zie je een LED zitten. Ze kunnen nu niet meer gaan lopen bij het solderen en zitten steeds op dezelfde plaats.

0603 hulpstuk met LED ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

Erik

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.426
  • Voornaam: Jean
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2017, 12:17:44 pm »
Is me niet helemaal duidelijk  :-\  Hou je de ledjes met tape vast ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.886
  • Voornaam: Erik
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2017, 12:19:57 pm »
Ze zitten vast onder het verende "vingertje".

Erik

Offline apenkop

  • Forumlid
  • Berichten: 202
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
  • Voornaam: Rini
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2017, 12:24:28 pm »
Ik kreeg het idee dat de vingertjes de druk moeten zetten om de led te klemmen, maar begrijp nu dat dat door verenstaal gebeurd. Hoe voorkom je dan dat de rail waar de vingertjes aan vast zitten niet gaat zweven in plaats van druk zetten?
Misschien een filmpje waarop de werking te zien is? Idee is wel super en bruikbaar voor meer dan alleen LED denk ik. ;)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.886
  • Voornaam: Erik
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2017, 12:37:28 pm »
Het verende deel is fosfor-brons-draad. De draden zijn gesoldeerd op de gaatjesprint. De gaatjesprint is gelijmd op de basis-PCB.
Als er niets breekt gaat er niets zweven.

Erik

Offline pandur

  • Forumlid
  • Berichten: 254
  • Voornaam: Eric
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2017, 13:00:38 pm »
Dient het plaatje met 4 inkepingen enkel voor de positionering ?
Wat voor materiaal is dit ?
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC / ECoS II 4.2.4 / ECo Boost /MC II / LokPro 4.7.1 (2.7.9)
Hoeseltse Trein Club / HLT

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.426
  • Voornaam: Jean
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2017, 13:11:46 pm »
OK.  Is me nu duidelijk.
Lijkt me zéker bruikbaar !!!
Eens ik thuis ben probeer ik dit direct uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.886
  • Voornaam: Erik
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2017, 13:38:24 pm »
Dient het plaatje met 4 inkepingen enkel voor de positionering ?
Wat voor materiaal is dit ?
Eric

Ja, enkel voor de positionering. Materiaal is fosfor-brons.

Erik

Offline 755philippe

  • Forumlid
  • Berichten: 963
  • Voornaam: philippe
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2017, 15:56:05 pm »
Allemaal zeer goed, maar waar kun je fosforbrons kopen ? Ben het nog niet tegengekomen in modelbouwwinkels, meestal gewoon profielen uit messing.
Mvg

755philippe  8)

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.095
  • Voornaam: Johan
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2017, 16:13:50 pm »
Conrad heeft (had?) platen fosforbrons in verschillende diktes. Heeft ook draden veerstaal. Anders bij de muziekwinkel pianosnaar of gitaarsnaar kopen. Is ook veerstaal in verschillende diktes.

EDIT: hier hebben ze dat: http://metaalwinkel-metalen.nl/Draad-fosforbrons.mw Ben al een paar keer in de winkel in Rotterdam geweest en eerste klas service, zoiets moet je in België niet eens proberen zoeken.
Expert in non-working solutions.

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.105
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2017, 16:31:49 pm »
Anders neem je een gewone paperclip. Is wel niet echt verenstaal, maar voor deze toepassing veerkrachtig genoeg.

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.892
  • yes...weer speeltijd!!
  • Voornaam: eric
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2017, 17:01:45 pm »

Handig tooltje Eric, ga me dit eens maken, want idd. zo smd spullen gaan altijd de verkeerde kant op.
Wat ik soms gebruik is zo een verende metaal knijper die vrouwen (vroeger) vaak gebruikten in hun haren.
Ook geschikt als warmte afleider.

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.095
  • Voornaam: Johan
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2017, 17:22:05 pm »
SMD solderen is toch zo geen probleem? Eerst 1 vlakje vertinnen (geen klodder soldeer, gewoon even nat maken met soldeer), dan de component met een pincet op de goeie plaats houden en dat vertinde vlakje en de component even aanraken met de bout. Daarna andere kant.

Problemen zijn:
- gebruik geen pincet met te fijne punten. Je moet dan teveel kracht zetten om de component vast te houden en dan plooien de punten en houden niets meer vast. Beste dat ik tot nu toe gevonden heb is een EREM OOSA-SL. Niet goedkoop maar beter dan wat ik op alle trein/hobby beurzen al ben tegengekomen.
- gebruik ook geen te fijne soldeerbout. Hoe tegenstrijdig het ook mag lijken, een te fijne punt kan niet genoeg warmte overzetten. Een ronde punt van 1mm is prima.
- zet de bout niet te laag in temperatuur. Je moet snel solderen: ertegen, smelten en weg. Als je langer dan 10 seconden aan zo'n ledje hangt is dat te lang (tenzij 1 kant op een groot massavlak hangt). OK, grote componenten zoals DPAK, D2PAK of spoelen en connectoren met dan nog een groot vlak eraan gaan langer duren, maar klein grut zoals 0603, 0805, 1206, sot23, SOIC of TSSOP moet in enkele seconden gesoldeerd zijn. Zelf staat mijn bout op maximum (400 °C). Vergeet niet dat als je de print, component en soldeer aanraakt de temperatuur direct zakt, juist omdat de punt zo klein is (vandaar geen te kleine punt).
- heb wat vloeimiddel bij de hand. Handigste is een no-clean pasta. Zelf gebruik ik MOB39.
Expert in non-working solutions.

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.886
  • Voornaam: Erik
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2017, 19:22:33 pm »
Ik heb het hulpstukje gemaakt om 4 LED's mooi op 1 lijn te kunnen solderen en op de juiste onderlinge afstand : dat moet ik ca 50 maal (200 LED's) doen. Ik hoop op deze wijze een constante plaatsing van de LED's te bekomen.

Voor enkele LED's (ook 0402) gebruik ik een pincet (BELZER) met zeer fijne punten... ::)

Erik

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 4.050
  • Voornaam: raf
Re: Hulpstuk voor het solderen van 0603-LED's
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2017, 22:01:26 pm »
Ik doe het hetzelfde als Johan
Pincet maar ik heb er zo een die vanzelf dicht gaat dus je kunt nooit te hard klemmen.
Dan de vlakjes vertinnen en dan heb ik zo een spray die ik gebruik .
Deze schermt ook de printbanen af na het solderen (duikboten en water)maar als je de bout er op zet dan vloeit het beter.
403 is zelfs met die pincet geen probleem .
Ik moet dikwijls 2 draden een zulke solderen en dat lukt dus redelijk wel.

gr raf