Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

rolbrug inplannen

Gestart door G8, 21 juli 2017, 16:59:05 PM

59erke

Citaat van: RD25 op 22 juli 2017, 16:02:19 PM
Citaat van: G8 op 22 juli 2017, 15:17:07 PM
ik lees hier al verschillende inzichten... mooi
het probleem is inderdaad dat de loods maar 5 deuren heeft en de brug 6 sporen.  8)
Mijn idee was om ze beide wat verder uit elkaar te placeren en met flexrail de 5 sporen naar de loods wat trechtervormig te laten lopen + een 6de  (buiten)vertakking rechts naast de loods.   Of gaat dit niet realistisch zijn?
alvast bedankt voor het meedenken  ;)

Hallo Gunther,

realistisch? waarom niet!



een manier om te "redden het meubilair"   ;)


Ik sluit mij hierbij aan. alleen zou ik de rolbrug iets verder van de loods leggen, zodat je de flexrails met zeer flauwe bocht naar de rolbrug kan leggen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

G8

is het rode de rolbrug? (mooi schema trouwens)

nu de situatie is net omgekeerd, rolbrug 6 aansluitingen, loods 5 stuks  :)

G8

ah nu zie ik het het rode is de loods, echter heeft deze slechts langs 1 kant een ingang en is hij exact even breed als de rolbrug, dus er zal iets meer bochtenwerk aan te pas komen vrees ik.

RD25

Citaat van: G8 op 22 juli 2017, 16:24:14 PM
ah nu zie ik het het rode is de loods, echter heeft deze slechts langs 1 kant een ingang en is hij exact even breed als de rolbrug, dus er zal iets meer bochtenwerk aan te pas komen vrees ik.

ja, helaas   :-[  :-[



mogelijkheid, niet veel en niet esthetische  ::)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

apenkop

Tja dan zou ik toch overwegen om de voorzijde van de loods aan te passen met pluimkarton of plasticard. Lijkt me ook niet zo een lastige ingreep, als je het stuk dat met cement is afgezet (daar waar deuren en ramen in zitten) er uit snijdt en er een zelfgemaakt stuk op die plaats inzet. De deuren kun je dan weer herbruiken en precies op de juiste afstand neerzetten. Je hebt dan zelfs nog de keus om toch maar 5 sporen in de loods te laten toekomen (die dan wel op de juiste afstand van elkaar liggen) en het zesde spoor aan de buitenzijde naast de loods te laten komen. Maar dat is dan een kwestie van smaak.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

G8

Citaat van: RD25 op 22 juli 2017, 16:44:21 PM

deze opstelling ga ik eens proberen uit te leggen met flex, thx


ook het idee om de rolbrug op 10 of 15° verschil tov de loodsgevel te leggen blijft door men hoofd spoken...

ik hou jullie op de hoogte  ;) verdere tips/opmerkingen blijven natuurlijk welkom!

Metpetergaathetbeter

#21
ga eens naar Google Afbeeldingen, je vind er altijd iets dat je anders niet zou vinden


en je tikt heel gewoon Marklin rolbrug in  en je ziet hoe het anderen opgelost hebben  ;D ;)

maar niet direct met jouw loods of een prefab nieuwbouw naast?

Metpetergaathetbeter

of gewoon minder openingen waar de rail tss. liggen aanbrengen en die openingen versteken dat ze passen ten opzichte van je loods(of is dat technisch niet mogelijk met die rolbrug), ander kant heb je minder problemen je hebt dan meer aanvoersporen richting loods

RD25

#23
Hallo Gunther,

tray afmetingen : http://abload.de/img/greqiuwy.jpg

Ik stelde een fictieve brug, geel = spoorbrug, grijs = beton 21 mm, groen = rail OK, rood = rail K.O.

uw huidige plan



implantatie rails 5



implantatie rails 6 - voorzichtig, zal de brug zijdelings bewegen. +/- 17 mm

https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/g8_bra12.png


Ik denk dat de afstanden correct zijn en dat de plannen realistisch zijn. Kijk zelf maar.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Klaas Zondervan

Allemaal ludieke oplossingen, maar niet realistisch. Je kan het beste de voorgevel van de loods zo verbouwen dat de toegangen op gelijke afstanden liggen als de posities van de rolbrug. Al het andere is lapwerk.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 juli 2017, 21:44:50 PM
Al het andere is lapwerk.
en in het echt komen ook ludieke oplossingen naar voor en niet alleen in Belgie :-\

DIORAMABOUWER

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 juli 2017, 21:44:50 PM
Allemaal ludieke oplossingen, maar niet realistisch. Je kan het beste de voorgevel van de loods zo verbouwen dat de toegangen op gelijke afstanden liggen als de posities van de rolbrug. Al het andere is lapwerk.
Ik zou ook gewoon de gevel aanpassen met slaters baksteen of met pluimkarton, zo moeilijk is dat nu ook weer niet en de sporen liggen dan wel "realistisch"mooi recht !!!
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942


755philippe

Sporen gaan aanpassen op de rolbrug zelf lijkt me onbegonnen werk. Daarbij komt het feit dat je nog de stopsekties moet plaatsen waar de brug moet stoppen. Hopeloos veel werk met misschien een resultaat dat het nog niet werkt. De loods aanpassen lijkt mij een aanvaardbare oplossing of desnoods een volledige nieuwe loods bouwen. Dit zal technisch gezien simpeler zijn. Succes en ik blijf de aanpassingen volgen. Ikzelf heb voor mijn Marklin 7294 rolbrug een loods gemaakt in plasticard in de aard van Antwerpen'Dam. Spijtig hebben ze deze loods en omgeving volledig platgelegd (nostalgie). Marklin had ook een loods maar vond een wat te groffe en té Duitse uitvoering.

Mvg

755philippe

RD25

Hallo Gunther,

Citaat van: RD25 op 22 juli 2017, 20:58:59 PM
(...) implantatie rails 6 - voorzichtig, zal de brug zijdelings bewegen. +/- 17 mm

https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/g8_bra12.png
https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/g8_bra13.png

Ik denk dat de afstanden correct zijn en dat de plannen realistisch zijn. Kijk zelf maar.

in mijn voorbeeld, worden flexibele rails geplaatst 30 cm, moet u de maat van je schrijft!



kijk, door verplaatsing van de brug van +/- 17 mm, uitlijning gebaseerd op de rail 4, het verschil is minimaal

herbouwen alles ideaal zou zijn, maar als deze optie is juist, je kunt het bereiken   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'