Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Edsko Hekman

Citaat van: Ronald op 28 juli 2017, 17:23:32 PM
Edsko. zeker JIJ moet weten dat foto's doorlinken vanaf de BNLS server niet toegestaan is........  8) ;)
Tsja, die voelde ik al wel aankomen natuurlijkt.  :-\ :-X Nog geen tijd gehad om de link aan te passen. Komt later vanavond wel.

OlivierV

Citaat van: sdz1976 op 28 juli 2017, 11:14:07 AM
Alles wat je daar opnoemt Olivier is binnen de huidige normen mogelijk.

Grtz,

Samuel.
Dacht het ook eigenlijk. Blackbox lost alles op!

Citaat van: SuSke op 28 juli 2017, 18:02:33 PM
Zou ook wel interesse hebben om de toekomstige thuisbaan te integreren in een forumbaan.
Ik vrees alleen dat de layout een te grote blackbox zal hebben aan 1 zijde om het spoor over 25cm naar voor te verplaatsen om een mooie aansluiting te krijgen.
Ik denk dat ik ook vrij grote blackboxes zou hebben, leuke dan weer is om die blackbox eventueel een eigen aankleding te geven? :D

Citaat van: renstimpie op 28 juli 2017, 11:42:53 AM
Olivier,  leuk dat je modu-ho-rail denkt!  dit is echt een tof initiatief!

Tim
Sowieso, enige minpunt daar is dat men ook spreekt van 2-jaarlijkse bijeenkomsten ipv jaarlijks of zelfs half-jaarlijks (kans op verwatering van het project zoals het nu een beetje met de forumbaan gegaan is.  :-\

In principe zou het rijden ook met smartphone/handheld moeten kunnen verlopen op de forumbaan. (ze doen dat bij BNLS nu geloof ik ook)
Alsook eens kijken wat er al is aan opstelsporen, dat is iets dat ook met enige aandacht vereist. Niet zomaar doorlopend met wat afsplitsingen ... (want dat is niet doordacht genoeg en vind ik uit ondervinding aan de modulebaan van de eigen club ook maar minder, het beperkt de rij- en spelmogelijkheden van de baan (wat het verkeer boeiend moet houden).

Groet,
Olibier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

gewoon enkele losse ideeën:

Schud eens grondig aan de normen:
-   Stap af van de vorm van de bakken. Enkel de positie van de sporen is belangrijk. Je zal vlugger een module klaar hebben als niet al die poespas er aan moet... bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
-   Zorg voor universele black boxen. Mensen met code 75 sporen en geen voetbalveld ertussen kunnen aan elkaar gekoppeld staan. Waar overgang is naar bvb code 100 plaatst men een blackbox.
-   Laat op de minibaantjeswedstrijd ook "modules" toe...

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
...bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
Bedoeling is ook om er op tentoonstellingen fraai mee voor de dag te komen en dan zijn die fries en rok toch wel een must.

renstimpie

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 22:06:31 PM
Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
...bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
Bedoeling is ook om er op tentoonstellingen fraai mee voor de dag te komen en dan zijn die fries en rok toch wel een must.

Ik sluit mij hier volledig bij aan...

Olivier,  werken met blackboxen om banen aan elkaar aan te sluiten moet zeker doenbaar zijn.
ff off Topic:  ik ga jou even een mail sturen over Modul-ho-rail.

Tim

Havoc

#20
Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
gewoon enkele losse ideeën:

Schud eens grondig aan de normen:
-   Stap af van de vorm van de bakken. Enkel de positie van de sporen is belangrijk. Je zal vlugger een module klaar hebben als niet al die poespas er aan moet... bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
-   Zorg voor universele black boxen. Mensen met code 75 sporen en geen voetbalveld ertussen kunnen aan elkaar gekoppeld staan. Waar overgang is naar bvb code 100 plaatst men een blackbox.
-   Laat op de minibaantjeswedstrijd ook "modules" toe...


De beste ideeên tot nu toe. De eenige die de originele opzet van "aggemorleuthet" in gedachten houden. Als er een reden is waarom ik nooit meedoe met zoiets dan is het omdat -zelfs al is het idee zo'n lage drempel- vroeg of laat wordt het een verdoken wedstrijd. Leut heeft er niemand aan en het schrikt alleen af. Net wat de forumbaan niet wou zijn.

Die die Fremo willen doen kunnen beter bij Fremo aansluiten dan trachten een heel ander idee te verkrachten.

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 22:06:31 PM
Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
...bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
Bedoeling is ook om er op tentoonstellingen fraai mee voor de dag te komen en dan zijn die fries en rok toch wel een must.

Neen, de bedoeling was om op een tentoonstelling mensen aan te spreken om iets te maken. Zelfs al zie je het niveau van wat er op een tentoonstelling getoond wordt als iets dat je niet kan halen. Om te laten zien dat zelfs al haal je het niveau niet van de topbanen die op een tentoonstelling staan dat je toch aan modelspoor kan doen en iets bereiken waar je plezier mee kan beleven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

renstimpie

En waarom niet een mooi voorkomen?  Zo kan je toch ook leut maken?  Een Stoffen doek en een plaat vanboven?  IS dit nu echt zo'n stap te ver?  Soit,  ik moet me er eigenlijk niet mee moeien..  want zo'n bak maken voor een forumbaan zit er de eerst komende projecten niet in...

Tim

Dirky

De forumbaan zoals die nu genormeerd is lijkt niet of onvoldoende te werken. Vandaar deze draadjes.
Waarom vasthouden aan iets wat niet werkt?

Ik heb de forumbaan maar één keer gezien; mij stoort het meer dat er ondanks de normen toch veel verschillen zijn. De ene schildert zijn bak zonder grondlaag, de andere met een primer waardoor die er mooier uitziet. De ene rok zit er fris uit, de andere muf... Persoonlijk zie ik liever totaal (extreem) verschillende modules, dan bakken die net niet gelijk zijn...

Zorg misschien voor een norm die toelaat om bij een opstelling met één enkele rok alle modules te bekleden. (Op de MSM expo zijn ettelijke meters stof voor de tafels verloren gegaan. Ik denk dat je van MSM-redactie vlot 20, 30 meter kan krijgen.)

Misschien is het wel mogelijk een MSM fries-achtergrond-systeem te ontwerpen dat over het geheel van modules kan gemonteerd worden...

Als ik de vraag stel: "wie wil er een module bak maken voor de forumbaan volgens de huidige norm?" en ik vraag daarnaast "wie zou er een module maken als de norm meer vrijheid biedt zoals hierboven aangehaald?", ...we kunnen dan uit de antwoorden afleiden welke weg er de meeste slaagkansen heeft...

Maar zoals gezegd, het blijven losse ideeën... :)


Klaas Zondervan

Er zijn dus tegengestelde meningen over hoe zulke modules er uit moeten zien. Bij Beneluxspoor hebben ze ook een concept van een forumbaan, compleet met achtergrond, fries en rok. En dat is toch wel een succes. Ze staan regelmatig op tentoonstellingen en elke keer komt er een stukje bij. Moet in België toch ook wel kunnen?

raf

#24
zo eens opnieuw

pukkel spoor kan dus wel maar natuurlijk alle wagons die op de hoofd baan komen 2 rail wielen
kan ik de bak ook breder maken naar achter toe
BV twee bakken achter elkaar of 1 1/2 bak breedte
nu verlies ik 20 cm breedte van de bak dus er blijft een 40 cm over
als er nu een depot met draai schijf komt te liggen dan is de bak veel te smal  omdat de schijf reeds een 40 cm in neemt
de zijkanten zou ik afneem baar maken zodat de module in de thuis baan zou ingepast kunnen worden als ook dan de hele fries en dergelijke niet meer in de weg zit
dit was reeds geopperd in een van de postings
wat die poten aan gaat heb ik ook mijn bedenkingen
er zijn nu metalen schragen te koop die men minimeter juist van hoogte kan regelen waarom met houten poten werken
laat de deelnemer vrij in te kiezen wat hij wil as poten ;zolang ze niet aan alle kanten uitsteken en mooi onder de bak blijven 
hebben we van de week tijdens wat vrije tijd op de HTC over aan het praten geweest
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 22:06:31 PM
Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
...bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
Bedoeling is ook om er op tentoonstellingen fraai mee voor de dag te komen en dan zijn die fries en rok toch wel een must.
Volledig mee eens.
De forumbaan van Modelspoormagazine kan en mag geen rommeltje worden.

Wie het ludieker en nog eenvoudiger ziet zal ik niet tegenhouden, maar dan moet je - alweer- een nieuwe norm gaan maken. En dan houdt het nooit op.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

aan Luc D.,

citaat:  ..."...De forumbaan van Modelspoormagazine kan en mag geen rommeltje worden..."....

De titel van dit rubriekje is,  zo te zien,  namelijk:   "Verbetervoorstellen"

doomslu

Citaat van: Herwig op 30 juli 2017, 12:16:54 PM
aan Luc D.,

citaat:  ..."...De forumbaan van Modelspoormagazine kan en mag geen rommeltje worden..."....

De titel van dit rubriekje is,  zo te zien,  namelijk:   "Verbetervoorstellen"
Klopt, verbetervoorstellen.
En alhoewel ik de argumenten van Dirk begrijp, vind ik dat een fries, achtergrond en rok niet mogen ontbreken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stedahult

Dit draadje word al net zo'n zooitje als in 2014 bij BNLS.

Geen verbetervoorstellen aan laten dragen, dat is te politiek correct.
In het concept van de BNLS forumbaan staat alles wat voor de MSM
forumbaan goed is. Voor en uitgekauwd zo op je bordje. Vaste maten,
code 100 rail, 1 zelfde kleur voor iedereen verplicht! Achterwand, fries
en rok, vaste maat voor je sporen vanaf de voorzijde van de bak. En
het gebruik van BB's. En daarvan word niet afgeweken, tenzij het geen
visuele verandering is voor het gehele aanzicht.

Nu lees ik al teveel mitsen en maren, met andere woorden....:
Ik wil mijn inbreng zo bouwen, anders hoeft het niet van mij.
En dan kun je er maar beter niet aan beginnen.

Van mijn kant één advies, het wiel is al uitgevonden en is rond.
Een vierkant of driehoekig wiel komt niet vooruit. Zie aflevering Mythbusters.
Kopieer en plak het concept, dat is geen stelen maar hergebruiken.
Mvh. Steef

Dirky

Citaat van: doomslu op 30 juli 2017, 12:57:12 PM
Citaat van: Herwig op 30 juli 2017, 12:16:54 PM
aan Luc D.,

citaat:  ..."...De forumbaan van Modelspoormagazine kan en mag geen rommeltje worden..."....

De titel van dit rubriekje is,  zo te zien,  namelijk:   "Verbetervoorstellen"
Klopt, verbetervoorstellen.
En alhoewel ik de argumenten van Dirk begrijp, vind ik dat een fries, achtergrond en rok niet mogen ontbreken.

Voor mij hoeven er helemaal geen normen gewijzigd worden. Maar je kan normen ook uitbreiden zodat meerderen kunnen meespelen...
Normen moeten leven. Men drinkt ook geen water meer dat door een loden buis getransporteerd wordt.

Bakken zoals vandaag > JA. Maar misschien eens denken aan een manier om andere baanstukken(anno 2017) aan te sluiten... en moet het met een rok, een achtergrond en een fries, so be it...