Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Edsko Hekman

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Nog even doorbomen over de MSM-normen.
Mijn ervaringen waren dat er, vreemd genoeg, meer 3-rail dan 2-rail modules waren. Noodgedwongen reden we dus 2-rail, mea culpa.  :-[
En dat maakt dan eigenlijk dat onze 3-rail vrienden hun materieel niet konden gebruiken.
Eigenlijk zou je dus al 2 verschillende banen moeten opzetten, 2-rail en 3-rail.
Waarom niet? Als er genoeg animo is, doen!

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Ook ervaring op expo's: het railverkeer is nogal saai. Dus hier en daar een stationnetje of een zijspoortje zou interessant zijn.
Dat is herkenbaar. Ook bij BNLS liepen we hier tegenaan. Niet in de laatste plaats omdat we te weinig opstel mogelijkheden hadden en daardoor eentonig verkeer. Dezelfde trein kon uren rijden. Momenteel zijn we bezig om de keerlussen volledig te renoveren en bouwen we meteen twee opstelplaatsen waardoor we een afwisselend treinverkeer kunnen laten zien. Maar buiten dat, een rangeerspoor is idd een welkome toevoeging. Ook bij de BNLS baan hebben de meeste banen twee sporen en dat is het. Er is wel een aantal banen waarbij er ook een rangeer stukje is. Maar dat zijn er maar 1 of 2. Wat mij ook een leuke toevoeging lijkt, is Faller Car System. Door alle bakken heen. Als het met treinen kan, kan het ook met (vracht)auto's. :)
Daarnaast ga ik op mijn baan nog met geluidsmodules van AVT werken. Door middel van een druk op de knop gaan er dan geluiden af. In mijn geval zal dat een blaffende hond zijn, of een paar kwetterende eenden etc... Is er voor de kinderen ook weer iets meer te doen. Zeker als je ook nog iets aan en uit kunt zetten, bijvoorbeeld bewegende kippen of zo iets. Er is genoeg mogelijk om het interessanter te maken.

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
In een vroegere poging om de baan te 'reanimeren' werden de normen uitgebreid naar dubbelspoor. Dit is vanzelfsprekend ook een goede remedie tegen het saaie verkeer.
Is al een verdubbeling van het treinverkeer.

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Als we ooit de baan zouden willen koppelen met onze Nederlandse collega's dan hebben we nog een bijkomend probleemje: Die mannen rijden langs de verkeerde kant!  :D
HEY! >:(  ;D
Koppelen van de modules is nog steeds mijn hoofddoel hier. Lijkt mij echt ontzettend leuk en gezellig!
Mbt het rijden aan de verkeerde kant, we zijn geen puristen, dus we rijden ook wel de andere kant op als het moet. Dat zal omgekeerd ook ongetwijfeld zo zijn.

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Nog een laatste opmerking: de mannen van de club van Aalst hadden een aantal modules, sommige klaar en andere nog niet afgewerkt. Ik hoor hier niets meer van. Ook dood?  ???
Dat is een goeie vraag. Als die dubbelspoors zijn, dan ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden om te koppelen aan de BNLS baan.

Gr.

Edsko

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Als we ooit de baan zouden willen koppelen met onze Nederlandse collega's dan hebben we nog een bijkomend probleemje: Die mannen rijden langs de verkeerde kant!  :D
If right is right, then left must be wrong. 8)

raf

zelfs enkel spoor bakken kunnen als ze er tussen worden gezet
dan twee bakken met een wissel die enkelspoor toelaat en je kunt deze ook meteen gebruiken om te wisselen tussen msm en bnls
als er niet teveel enkel spoor bakken zijn dan hoeft het verkeer niet teveel oponthoud te hebben als je natuurlijk of automaat of manueel met twee opzichters werkt

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Je hebt dan idd wel mensen nodig die de baan daadwerkelijk in de gaten houden. En idd ook twee extra bakken om van 2 --> 1 en van 1 --> 2 te gaan.

Ik zou nog steeds graag een paar MSM en BNLS bakken in klein committee bij elkaar willen brengen om verschillen te overbruggen.

raf

edsko die bakken hoeven zelfs niet groot te zijn .
een stel rails naar de wissel en een rail terug de andere bak in
zou zelfs kunnen in die 60 cm black boxen
een wissel is 35 cm lang en aan het dubbel spoor 18 cm en dan aan het enkel spoor 10 cm zit je op 63
de wissels moeten omdat het 2 rail is wel omgezet worden maar een beetje elektronica en één man zou het goed te doen moeten zijn
op de HTC rijden we op de signalen en als het abs systeem klaar is word dit ook in gezet
maar daar loopt dan wel iedereen met zijn trein stel mee rond

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Nog even doorbomen over de MSM-normen......

Ook ervaring op expo's: het railverkeer is nogal saai. Dus hier en daar een stationnetje of een zijspoortje zou interessant zijn.

In een vroegere poging om de baan te 'reanimeren' werden de normen uitgebreid naar dubbelspoor. Dit is vanzelfsprekend ook een goede remedie tegen het saaie verkeer.

Als we ooit de baan zouden willen koppelen met onze Nederlandse collega's dan hebben we nog een bijkomend probleemje: Die mannen rijden langs de verkeerde kant!  :D .....

Saai treinverkeer los je niet op door van enkelspoor naar dubbelspoor te gaan, daarvoor heb je mensen nodig die het willen animeren. De keren dat ik de MSM baan op een expo gezien heb was er genoeg volk bij de baan, maar die stonden met elkaar te kletsen ipv er iets van te maken voor de bezoekers. Met andere woorden, de mentaliteit van dioramabouwers. Waarmee ik niets verkeerds bedoel, alleen niet passend bij de baan. Dubbelspoor helpt niet hiervoor. Op Eurospoor heb ik al 2x de enorme ardeense baan gezien, ben de naam kwijt, en die is dubbelspoor. Maar daar rijdt dezelfde trein de hele dag hetzelfde rondje. Nochtans ontbreekt het er niet aan stationsporen, rangeersporen en andere aftakkingen. Als je er niets mee doet, dan brengt het niets bij aan het treinverkeer.

Dat probleem is oplosbaar. Het zou een leuk thema zijn, het omzetten van spoor. Maar enkel als er mensen zijn die daar iets mee willen doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

Johan met de rc clubs is het bijna ook over al het zelfde
sommige zitten achter hun stand met elkaar te praten en de bezoekers tja die lopen wat rond
Bij ons op de club is het helemaal anders want wij zetten de tafels met modellen tegen de muur en een kleine tafel uithet zicht voor koffiezet en de nodige alcoholvrije dranken
onze mensen gaan zelf naar de bezoekers toe vooral ikzelf
ik zie dat er dan mensen zijn die met vragen zitten maar durven ze niet te stellen
dan vraag ikzelf van meneer /mevrouw hebt u een vraag :
meestal zeggen ze 'nee' ok is ook goed maar kom stel ze toch maar dan heb ik iets te doen
en dan komen die mensen meestal wel met vragen en kunnen wij perfect uitleggen aan een open model hoe alles werkt om te duiken
Maar het ligt veel aan het bestuur hoe ze dat naar hun leden communiceren dat ze interactief naar de bezoekers gaan
maar ik begrijp de bezoekers ook in die zin dat  99% van de standen de deelnemers soms zo kijken van "je onderbreekt me ik ben wel bezig"
en dat ze daarom steeds minder gaan vragen.
ik wil actieve bakken waar ikzelf heel de tijd op aan het rangeren ben (of ik moest gaan kakken zijn)maar ja werd reeds direct afgebroken op de te gebruiken rails waardoor ik niet meer verder ga  en de bakken voor mijn eigen ga maken .

gr raf nu verder met vis
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Daarom dat ik denk dat de normen OK zijn. Enige wat ik hier al gelezen heb dat erbij zou moeten komen:

- wielen onder de poten. De reden dat je die bakken moet (kunnen) verzetten tijdens het opstellen en voor troubleshooting is heel terecht. Prima idee. Dus plannen aanpassen.

- er moeten plannen komen voor een bak die "demonteerbaar" is. Dus met losse zijkanten, achterwand en fries. Die bak in 1 stuk is een onding. Ik herinner me dat ik enkele uren met stukken karton in de koffer van de wagen heb zitten worstelen toen dit idee gelanceerd werd. En meer dan een bak van 60cm kreeg ik niet in de koffer (incl 30cm black box!). Toen heb ik afgehaakt.

De rest zijn veranderingen in de organisatie. Er moeten meer bijeenkomsten zijn, los van expo's. Niet iedereen gaat zin hebben om op een expo te staan maar de meesten gaan wel willen rijden en samenkomen. Samenkomen, samen dingen doen, samen LEUT HEBBEN.

Dus heel dat gedoe over welke code 100... zet gewoon in de norm dat Peco aanbevolen is, iets anders gebruiken op eigen risico. Als dat de reden is waarom het niet werkt vliegt je bak eruit op de expo/samenkomst. Simpel. Wil iemand iets anders gebruiken, prima. Maar als het die bak is die altijd voor problemen zorgt vliegt hij eruit, punt. En geen gezeik. Slaag je erin van een ander soort rails te gebruiken zonder problemen? Bravo, goed gedaan. Lukt het niet? Eigen schuld. Trouwens, bakken met de voorgeschreven rails die altijd voor problemen zorgen vliegen er ook uit. Maar samen een oplossing zoeken moet toch kunnen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Edsko Hekman

Johan, 

+1!

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 22:27:44 PM
- er moeten plannen komen voor een bak die "demonteerbaar" is. Dus met losse zijkanten, achterwand en fries. Die bak in 1 stuk is een onding. Ik herinner me dat ik enkele uren met stukken karton in de koffer van de wagen heb zitten worstelen toen dit idee gelanceerd werd. En meer dan een bak van 60cm kreeg ik niet in de koffer (incl 30cm black box!). Toen heb ik afgehaakt.
Haak je met losse zij-, achterwand en fries wel weer aan?  ;) :P

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 22:27:44 PM
De rest zijn veranderingen in de organisatie. Er moeten meer bijeenkomsten zijn, los van expo's. Niet iedereen gaat zin hebben om op een expo te staan maar de meesten gaan wel willen rijden en samenkomen. Samenkomen, samen dingen doen, samen LEUT HEBBEN.
Geen speld tussen te krijgen. Moet er wel iemand zijn die de rol van coordinator op zich wil nemen om dit soort zaken te regelen. Is dat veel werk? Nee hoor, valt wel mee sprak hij uit ervaring...  ;)
Bas(mans) heeft zich overigens opgeworpen als coordinator...

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 22:27:44 PM
Dus heel dat gedoe over welke code 100... zet gewoon in de norm dat Peco aanbevolen is, iets anders gebruiken op eigen risico. Als dat de reden is waarom het niet werkt vliegt je bak eruit op de expo/samenkomst. Simpel. Wil iemand iets anders gebruiken, prima. Maar als het die bak is die altijd voor problemen zorgt vliegt hij eruit, punt. En geen gezeik. Slaag je erin van een ander soort rails te gebruiken zonder problemen? Bravo, goed gedaan. Lukt het niet? Eigen schuld. Trouwens, bakken met de voorgeschreven rails die altijd voor problemen zorgen vliegen er ook uit. Maar samen een oplossing zoeken moet toch kunnen?
Dit is ook precies zoals het bij de BNLS baan werkt. Levert een bak problemen op? Gaat 'ie er tussenuit. Dan komen die wieltjes onder de poten ineens weer van pas. Het kost slechts een paar minuten. De bak die problemen bezorgt, word per direct een demo probleemoplossen.  8) En dat trekt dan weer best veel mensen.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 21:06:52 PM
Citaat van: doomslu op 07 augustus 2017, 13:24:39 PM
Nog even doorbomen over de MSM-normen......

Ook ervaring op expo's: het railverkeer is nogal saai. Dus hier en daar een stationnetje of een zijspoortje zou interessant zijn.

In een vroegere poging om de baan te 'reanimeren' werden de normen uitgebreid naar dubbelspoor. Dit is vanzelfsprekend ook een goede remedie tegen het saaie verkeer.

Als we ooit de baan zouden willen koppelen met onze Nederlandse collega's dan hebben we nog een bijkomend probleemje: Die mannen rijden langs de verkeerde kant!  :D .....

Saai treinverkeer los je niet op door van enkelspoor naar dubbelspoor te gaan, daarvoor heb je mensen nodig die het willen animeren. De keren dat ik de MSM baan op een expo gezien heb was er genoeg volk bij de baan, maar die stonden met elkaar te kletsen ipv er iets van te maken voor de bezoekers. Met andere woorden, de mentaliteit van dioramabouwers. Waarmee ik niets verkeerds bedoel, alleen niet passend bij de baan. Dubbelspoor helpt niet hiervoor. Op Eurospoor heb ik al 2x de enorme ardeense baan gezien, ben de naam kwijt, en die is dubbelspoor. Maar daar rijdt dezelfde trein de hele dag hetzelfde rondje. Nochtans ontbreekt het er niet aan stationsporen, rangeersporen en andere aftakkingen. Als je er niets mee doet, dan brengt het niets bij aan het treinverkeer.

Dat probleem is oplosbaar. Het zou een leuk thema zijn, het omzetten van spoor. Maar enkel als er mensen zijn die daar iets mee willen doen.
Ook dit is 100% correct. Bij de BNLS baan (ik begin me inmiddels evangelist te voelen...  :o) doen we dat ook. Sterker, voor de meesten is het juist een extra dimensie voor de hobby. Lekker ouwenelen met het publiek. Daag ze maar uit. Luister maar eens wat ze te zeggen hebben. Eerlijk is eerlijk, niet iedereen zegt even zinnige dingen, maar met de meesten is een prima gesprek te voeren. De BNLS baan is er ook gekomen om mensen aan te zetten te gaan bouwen. Door het laagdrempelig te maken en te houden, kun je mensen enthousiasmeren en weer aan het bouwen zetten. Ik neem aan dat dit ook mede een doelstelling is van de MSM baan, enthousiasmeren.

Tijdens beurzen geven we vaak kinderen een Roco muis in de hand en mogen zij de baan bedienen. Dan zie je die grote, glimmende ogen. Mooi man! Sommigen komen meerdere keren terug. Wel even de snelheid begrenzen in de loc... Niets leuker dan vol gas toch? ;)

Wat ook leuk is, is om rangeer terreinen op verschillende bakken met elkaar te verbinden. Van de ene naar de andere bak, zonder op het hoofdspoor te komen.

En zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken die het nog leuker maken. En dat allemaal binnen de normen.

Gr.

Edsko

raf

#71
dat begint er dan wel meer op te trekken dan voor heen

bak die problemen geeft er tussen uit is een goeie redenatie

want het hoeven niet altijd rail problemen te zijn het kan ook met bedrading
laatste keer in genk weet ik nog dat ze uren hebben staan zoeken neer een fout en dan bleek dat er een bak een eigen trafo had die met een knop moest omgezet worden maar doordat de eigenaar er niet bij was wist men dit niet en was de hele groep aan het sukkelen en heeft het uren tijd gekost

dat daarna het probleem onderzocht kan worden is alleen maar een pluspunt
de verwijderbare kanten had ik ook reeds ergens gepost want dat vergemakkelijkt het transport en de bak past eventueel nog ergens anders in een baan
plus het werken aan een bak zonder die hele toestand er rond is ook veel gemakkelijker

wieltjes ok geen probleem maar zouden we dan niet opteren voor wieltjes die vast kunnen gezet worden van het merk  "Blickle WAVE "

die hebben mooie design wielen die je kunt vast klemmen en die lopen heel zacht
dit is wat wij doen in de Rc modelbouw om promotie te maken naar de kinderen toe

kweet nie of het te zien is
en dit is waar ze dan mee varen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Edsko Hekman op 07 augustus 2017, 22:45:41 PM
Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 22:27:44 PM
- er moeten plannen komen voor een bak die "demonteerbaar" is. Dus met losse zijkanten, achterwand en fries. Die bak in 1 stuk is een onding. Ik herinner me dat ik enkele uren met stukken karton in de koffer van de wagen heb zitten worstelen toen dit idee gelanceerd werd. En meer dan een bak van 60cm kreeg ik niet in de koffer (incl 30cm black box!). Toen heb ik afgehaakt.
Haak je met losse zij-, achterwand en fries wel weer aan?  ;) :P

Sorry, maar ik pas. Heb ondertussen mijn lesje geleerd dat je geen 100 projecten tegelijk kan doen. (er staan er ongeveer 300 op mijn lijstje en komen er meer bij dan er weggaan) Ik heb besloten om het bij Z en live steam te houden wat "modelbouw" betreft.

Citaat van: raf op 07 augustus 2017, 21:50:13 PM
ik wil actieve bakken waar ikzelf heel de tijd op aan het rangeren ben (of ik moest gaan kakken zijn)maar ja werd reeds direct afgebroken op de te gebruiken rails waardoor ik niet meer verder ga  en de bakken voor mijn eigen ga maken .

Doe maar Raf! Gebruik de rails die je wil. Je moet enkel kunnen aanvaarden dat als jouw bakken steeds problemen geven met ontsporen dat die eruitgaan totdat je het opgelost hebt. Als je je zeker genoeg voelt dat je dat kan oplossen, wat houdt je tegen?

Zelfde voor Olivier trouwens: wil je je sporen dichter bij elkaar leggen dan de norm? Doe maar. Maar als er mensen willen rijden met materiaal dat volgens de norm wel kan rijden en jouw bak zorgt voor problemen dan gaat die eruit.

Dat is wat die normen willen zeggen: dit is het. Wijk je af en zorgt het voor problemen (of is het niet veilig)? Eruit! Al de rest kan. Wil je door een aquarium rijden, psychedelische kleuren gebruiken, sneeuwlandschap, metershoge bergen of dalen, een tunnel en niks te zien? Prima, als het maar werkt zonder de rest te storen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#73
Oh ja, en nu ga ik zwijgen. Laat me weten als de eerste bijeenkomst is. Kunnen Suske en ik nog eens een hoop lollige ideeën verzinnen...

"Alles gaat beter met Hartenberger Vielle Prune" (TM)

EDIT: "ouwenelen", is dat de beschaafde versie van "ouwehoeren"?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 07 augustus 2017, 23:00:15 PM
wieltjes ok geen probleem maar zouden we dan niet opteren voor wieltjes die vast kunnen gezet worden van het merk  "Blickle WAVE "
die hebben mooie design wielen die je kunt vast klemmen en die lopen heel zacht
Er hangt een rok voor op een beurs, dus die wielen zie je niet. Design betekent vaak ook duur. Ik heb overigens niet uitgezocht wat ze kosten. Ik denk dat ik het merk vrij zou laten. Bij de BNLS baan hebben we gewoon gezegd dat de wieltjes 5cm zijn. En we hebben het geluk dat een van de deelnemers aan de baan werkt bij een bedrijf dat wieltjes verkoopt. Zo wordt het een stuk eenvoudiger en goedkoper met inkoop.  ;D