Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

raf

voorlopig

eerst wat ik graag zou willen weten is welk soort spoor moet er nu eindelijk op komen ????
en dan bedoel ik niet welk merk of welke hoogte maar 2 of 3 rail
gelukkig heb ik nog niets moeten kopen wat rails aan gaat en heb ik nog niets onherroepelijk verzaagd

de MSM forum baan is de blackbox 60 cm hoog en 61 cm breed
de lengte van de bakken een veelvoud van 60

BLNS is NIET compatible met MSM want ze rijden aan de verkeerde kant
als BLNS  2 rail heeft gaat dat een probleem geven met pukkel spoor
want pak dat 60 of 70% 3 rail is en de rest 2 rail welk systeem gaat er gereden worden
ha twee rail want anders kun je niet op de BNLS bakken
BLNS bakken zijn ook 1 cm smaller dan MSM
en zo zijn der nog wel wat verschillen

als er met een esu controller gereden word kan ik Bv een Mobile Control II mee brengen en hoef ik niets in te pluggen en kan met de trein mee wandelen
vind ik beter dan elke keer die lokmuis te moeten om steken
ach ik wacht gewoon af wat er verder gaat gebeuren
tweede weekeinde van september kan ik niet naar eindhoven dan zitten we met de club met de pool run

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
BLNS is NIET compatible met MSM want ze rijden aan de verkeerde kant
Onzin! Dat heb ik al eerder uitgelegd een paar posts terug. ;)  8)

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
als BLNS  2 rail heeft gaat dat een probleem geven met pukkel spoor
want pak dat 60 of 70% 3 rail is en de rest 2 rail welk systeem gaat er gereden worden
ha twee rail want anders kun je niet op de BNLS bakken
BNLS rijdt idd met 2rail. ECHTER! Er heeft een bak meegedaan (zonder enige problemen) die gebouwd was met Märklin K-rails, Lenne Brücke. Alleen loop je in het draadje aan tegen het inmiddels erg vervelende Photobucket probleem op, dus zijn de foto's niet te zien.  :-\ :'( Deze bak heeft meerdere beurzen zonder problemen meegereden, heeft Milocomarty ook al eerder aangehaald. Je kunt dus gewoon 2- en 3-rail combineren. Wel even zorgen dat alles electrisch goed loopt natuurlijk, daar is wel een aanpassing voor nodig en gelukkig is dat geen moeilijke. :) Zo te zien weet je ook precies hoe dat moet! Beter dan ik. ;)

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
BLNS bakken zijn ook 1 cm smaller dan MSM
Niet relevant. Het gaat om een foutloze overgang van rails van MSM BB naar BNLS BB.

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
en zo zijn der nog wel wat verschillen
Precies! En daarom willen we nu kijken of en hoe die verschillen te overbruggen zijn.  ;) :D Dat zit niet in het hout, niet in de rails, maar naar verwachting wel in de electrische aansluiting. En wie weet waar nog meer in.

Raf, vergeef me mijn vrijheid, maar ik proef enigszins dat je niet wilt combineren met de BNLS forum baan. Dat is ook geen verplichting, het staat een ieder vrij om dat al dan niet te doen. Als je dat niet wilt, even goede vrienden. :) Lijkt het je wel leuk, voel je welkom. We bijten niet.  ;D Het belangrijkste is dat je lol hebt in wat je doet. Niets meer, niets minder.

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
als er met een esu controller gereden word kan ik Bv een Mobile Control II mee brengen en hoef ik niets in te pluggen en kan met de trein mee wandelen
vind ik beter dan elke keer die lokmuis te moeten om steken
Ik stelde de roco muisjes voor, omdat de meesten die wel thuis hebben liggen. Meer niet. Keep It Simple!! Houdt het laagdrempelig is mijn advies. Niet iedereen heeft een Mobile Control II oid thuis.
Kijk gewoon wat de deelnemers thuis het meest gebruiken en neem dat.

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
tweede weekeinde van september kan ik niet naar eindhoven dan zitten we met de club met de pool run
Tweede weekend van september is er bij mijn weten niets in Eindhoven. Aanstaand weekend wel. :) Ik ben op 2 september aanwezig, onder voorbehoud Bas(mans) zowel zaterdag als zondag.

Gr.

Edsko

raf

Edsko ben je van de pot gerukt of wat

Ik was juist een bak aan het maken die tussen de twee systemen in kon worden gebruikt
alsook de mogelijkheid om zonder problemen te wisselen tussen links en rechts rijden

dat K rails geen problemen geven is niet het probleem en het is inderdaad gemakkelijk om te schakelen tussen 2 en 3 rail
als er iemand is die graag deelneemt dan ben ik het wel .ik ben geen eenzaat ik heb 40 jaar in groep gewerkt en reeds meer dan 40 jaar met modelbouw bezig .ik ben zelfs secretaris geweest van het sportief comité bij naviga alsook getraind jury lid bij wedstrijden .
Maar het enige waar ik niet tegen kan en dan is het meteen voor mij einde verhaal is wispelturigheid .
op de treinclub heb ik voorgesteld om het electro depot van elektronica te voorzien als ook de wissel sturingen en dergelijke
ik heb hun de tijd gegeven van hoe ze dachten dat het ging moeten gemaakt worden
nadien als ik bezig ben dan verander ik niets meer aan het gekozen ontwerp
daarom heb ik het ontwerp van mijn baan 35 jaar geleden uitgetekend en daar veranderd dus niets aan het basis ontwerp is zoals ik dat toen getekend heb .

dus nee echt daar ben je glansrijk de mist in aan het gaan wat het combineren van beide systemen aan gaat
maar ik wil een hoofd systeem wat ik kan bouwen en de rest kan/mag aan sluiten
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Citaat van: basmans op 28 augustus 2017, 13:08:58 PM
Kijk ook hier is weer het nodige gezegd .

Toch wel leuk als je vakantie hebt en een paar weken je computer niet aanraakt .
Maar er is in ieder geval iemand begonnen met het bouwen van een bak .
Hopelijk gaan er nu meer volgen en komen de al bestaande bakken van de zolder en kan er een keer ergens afgesproken worden en de zaak verder leven in te blazen .
Hopelijk zijn er meer mensen die de kar mee willen gaan trekken want zoals Ronald al aangaf dit is niet iets voor een of twee personen dus hoor ik graag wie er verder de kar mee willen gaan trekken .
En ja ook ik ga een bak maken voor de MSM baan maar dat wordt pas eind van het jaar dat ik daar mee ga starten moet eerst mij even mat een andere bak bezighouden .

Hallo Bas. Leuk dat je aanmoedigt om forumbakken te bouwen, en dat jullie vragen voor om voorstellen voor  verbeteringen, maar nu zeg je weer dat het niet kan omdat er geen team is. Het verhaal wordt wel erg warrig. Zijn we weer bij AF? Wie bouwt wát nu eigenlijk? Welke zijn de spelregels NU?

Jammer dat het zo warrig moet verlopen. Ik denk dat je iets meer met de vuist op tafel mag slaan, hoor, met de formulering van een duideliijk stappenplan, initiële afspraken en de huidige geldende normen.

Ik stel voor, in plaats van draadjes aan te maken over "oproep modules" (geen reacties), of "voorstellen verbetering" (iedereen roept in alle richting), dat je begint met een draadje "Wie wilt in het MSM-forumbaan-team stappen?". Want blijkbaar zonder andere teamleden gebeurt er, en kan niets.

't Is maar een suggestie, meer niet, want ik vind het al moedig dat je bent opgestaan (samen met Ronald) om te proberen om er iets van te bakken  ;) (let of de klevere woordspeling  ;D).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Dat ben ik ook van mening Michiel, 3 man heb je nodig om iets fatsoenlijk op poten te zetten. Zo'n forumbaan en de normen verder uitzetten gaat in een democratische vorm echt niet lukkken, je hebt gewoon een paar man nodig die zeggen dat "dit"gaat gebeuren. Kartrekkers heb je gewoon nodig. Op die manier heb ik een paar jaar geleden samen met Kees-Jan en Ronald ook gewoon knopen doorgehakt ipv het oeverloos door blijven praten.  En nu staat er een aardig concept wat nog steeds groeiende is.

just4fun

Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
eerst wat ik graag zou willen weten is welk soort spoor moet er nu eindelijk op komen ??? ?
Daar krijg je een antwoord op in deze pagina's: http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan, hoofdstuk 3 ergens op het laatste kwart van de pagina.

Citaat van: milocomarty op 30 augustus 2017, 11:43:40 AM
Zo'n forumbaan en de normen verder uitzetten gaat in een democratische vorm echt niet lukkken, je hebt gewoon een paar man nodig die zeggen dat "dit"gaat gebeuren.
Luc is ze aan het bekijken met de bagage die hij hier heeft gekregen.
Het lijkt dus dat er niets gebeurd, maar "Luc die bekijkt", ziet ge niet op een forum.
Paul

raf

Citaat van: just4fun op 30 augustus 2017, 12:57:06 PM
Citaat van: raf op 29 augustus 2017, 20:43:37 PM
eerst wat ik graag zou willen weten is welk soort spoor moet er nu eindelijk op komen ??? ?
Daar krijg je een antwoord op in deze pagina's: http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan, hoofdstuk 3 ergens op het laatste kwart van de pagina.

paul dit zijn de OUDE en niet de nieuwe
hier is nog sprake van de BB vast aan de bak en aan een kant
bij de vernieuwde is er spraken van de Bb los en aan twee kanten van de bakken
de lengte van de bakken moeten een veelvoud van 60 cm zijn
zo zijn er nog dingen veranderd

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 13:05:41 PM
paul dit zijn de OUDE en niet de nieuwe
hier is nog sprake van de BB vast aan de bak en aan een kant
bij de vernieuwde is er spraken van de Bb los en aan twee kanten van de bakken
de lengte van de bakken moeten een veelvoud van 60 cm zijn
zo zijn er nog dingen veranderd

gr raf
Ha ja, dat bedoelt ge.
Wel, dat zijn voorstellen en is nu nog geen regel.
Het is net dat wat Luc aan het bekijken is.
De huidige geldende norm is nog deze van 2014.
De zaken die je opnoemt, worden bekeken om in een nieuwe norm te gieten.
Paul

raf

ja en dat bedoel ik dus
je gaat toch ook geen diesel wagen meer kopen als de regering aan het beslissen is dat je met die auto's niet meer de steden binnen mag
ik ga dus geen oud systeem van bakken bouwen als er sprake is van een nieuwe standaard
dat deze compatibel probeert te blijven zijn is zoiets als windows waar de oude zooi altijd mee in de nieuwe blijft zitten om compatibel te blijven met oude meuk
daarom gaat zulk een systeem nooit 100 % goed kunnen draaien

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Ik kan jullie zeggen dat er bij ons drie modellen van bakken zijn :

met omloopspoor

met overdekt omloopspoor

zonder omloopspoor

en dan nog eens dubbel en enkelspoor

Die zijn allemaal al aan mekaar gekoppeld geweest en gaven nog nooit problemen.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

just4fun

Dan zou ik gewoon verder bouwen, maar zeker nog geen BB's maken.
Ik vermoed dat qua sporen Märklin K-rail gewoon gaat blijven voor de 3-rail-rijders, dat werkte vroeger en zal in de toekomst ook wel blijven werken.
De 2-rail-sporen, daar kan misschien iets aangepast worden, vooral dan qua gebruikte code (al weet ik dat niet zeker).
Ik vermoed dat de norm vooral zal aangepast worden als het gaat over de koppen (lees: blackboxen) van de module: gebruikte rails (ja Märklin K mocht), spoorhoogte, hartafstand, ...
En dat de norm ook specifieker zal omschrijven dat er tussen de mogelijks 2 BB's mag gebeuren wat de bouwer zelf bouwt.
Maar dit is wat koffiedik kijken.
Vermoedelijk zal er ook op toegezien worden dat oude modules ook tussen de nieuwe ingepast kunnen worden.

Ik heb de tekst en tekeningen van de nu geldende norm geschreven (lees: bewerkt) onder toeziend oog van Luc.
Ter zijner tijd wil ik dat opnieuw doen maar (ik dacht dat ik dat reeds ergens in één van de draadjes over de MSM-baan had gemeld) dan pas ergens in oktober.
Ook dit zal weer onder toeziend oog van Luc zijn en als de nieuwe norm voor de leeuwen gegooid wordt, zal er misschien hier of daar een aanpassing komen.
Groet,
Paul

Edsko Hekman

Paul,

Begrijp ik nu dat je de normen wilt gaan updaten? Onder toeziend oog van Luc? Is het dan een idee dat Bas jullie komt helpen en dat er op die manier een groepje ontstaat dat gezamenlijk de kar trekt? Al kan er nog wel iemand bij. Dan ben je klaar en komt hier weer meer leven in. Lijkt mij een prima optie.

Dat de normen pas in oktober worden geupdate, lijkt mij geen probleem.

basmans

Michel bedankt voor je reactie .
Misschien had ik het niet duidelijk genoeg vermeld maar ik blijf mij inzetten om de MSM baan weer leven in te blazen .
Maar het zou fijn zijn als er nog een paar mensen de kar willen gaan trekken .
Inderdaad misschien de moeite waard om een nieuw draadje te openen
En hopelijk zijn alle beren die er steeds op de weg komen een keer op

Groet Bas

Edsko Hekman

Citaat van: milocomarty op 30 augustus 2017, 11:43:40 AM
Dat ben ik ook van mening Michiel, 3 man heb je nodig om iets fatsoenlijk op poten te zetten. Zo'n forumbaan en de normen verder uitzetten gaat in een democratische vorm echt niet lukkken, je hebt gewoon een paar man nodig die zeggen dat "dit"gaat gebeuren. Kartrekkers heb je gewoon nodig. Op die manier heb ik een paar jaar geleden samen met Kees-Jan en Ronald ook gewoon knopen doorgehakt ipv het oeverloos door blijven praten.  En nu staat er een aardig concept wat nog steeds groeiende is.
Helemaal eens. Het probleem was (is?) dat behalve Bas zich niemand heeft aangemeld om de kar samen met Bas te willen trekken. En daar wringt hem de schoen. We hebben diverse oproepen gedaan om mensen (kartrekkers) erbij te krijgen, helaas zonder het gewenste resultaat. En alleen lukt het gewoon niet. Punt. Dus dan blijven de oude normen van kracht. En daar wringt nu juist de schoen als ik alles zo eens lees.

Maar goed, ik geloof dat er wat gaande is. ;)

Gr.

Edsko

Martin Welberg

Lees effe de andere topics en je weet het, daarnaast was ik snel van mijn mede kartrekkers af in het begin van de forumbaan