M2 stuurstand Märklin 43542 2-rail

Gestart door eve, 18 juli 2017, 09:17:30 AM

eve

"Superen" van de uitstekende Märklin-producten is uiteraard zeer moeilijk... ::)
In dit geval gaat het over een 2-rail-versie, aangebracht door twee forumleden, voor combinatie met een Reeks 62.

1. Zorg voor propere wielen. De bruin-zwarte laag op het loopvlak en de flenzen van de wielen heeft daar niets te zien.

M2 M DSC01053 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

2. Het model neemt stroom af op vier wielen, twee langs elke kant. Daar maken we er 8 van.

M2 M DSC01054 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

M2 M DSC01055 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

3. Met knip- en plakwerk passen we de print met LED's aan en monteren een TAMS FD-2 Basic voor de sturing (ca 12 €).

M2 M DSC01057 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

Die is voldoende compact om onzichtbaar te worden gemonteerd.


M2 M DSC01059 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr


M2 M DSC01061 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

4. De functiedecoder heeft nog een derde uitgang, voor bvb stuurstandverlichting.

M2 M DSC01079 ck800 by Erik Verleysen, on Flickr

Door de functiedecoder op hetzelfde adres te zetten als de loc (basic-consist) en de stuurstandverlichting op bvb F8 (niet door de lok gebruikt) kan de trek-duw-stam vertrekken.

Erik

OlivierV

Netjes hoor Erik!

Ik vond dat standaard schakeldingetje wel nog handig (geen aanschaf functiedecoder) maar extra stroomafname is wel geen luxe eerlijk gezegd, dat is netjes uitgevoerd.
Voor de oudere groene stuurstand (43536) voor diesel trekduwstellen met reeks 62 of 55 is het ook aangeraden de gele leds te vervangen door warmwitte.


Marklin M2BDx
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

hazegras


apenkop

Heel mooi project Erik. Goed gedocumenteerd en mooie uitvoering. Ik heb nog wel een grote hoeveelheid Lima M2 rijtuigen liggen. Misschien dat ik er daar ook nog wel eens eentje van wil ombouwen naar een stuurstand. Met dit ombouw verslag heb je me in ieder geval weer wat meer geprikkeld om dat ook weer eens te gaan op pakken.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval