kleurcode bij opbouw

Gestart door Dirk, 17 juli 2017, 16:00:38 PM

Dirk

Heren,

Is er een standaard kleurcode voor de bedrading als ik mijn baan bouw? de 18V wordt rood en zwart denk ik, maar verder? Ik denk aan
-digitaal signaal
-terugmelding
-keerlus
-wissels (servo's)
-decoders allerhande
-???
Ik zou zoveel mogelijk willen werken met ringleidingen in zoverre dat mogelijk is natuurlijk.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

#1
Er zijn geen standaard kleurcodes voor de bedrading van de modelbaan. Iedereen doet een beetje z'n ding op dit vlak. Kies zelf je kleuren, en wees vooral konsekwent bij het gebruik van de draadkleuren. Dat bespaart veel zoekwerk later.

Eén kleurcode zou ik niet zomaar gebruiken: geel/groen van de aardingsdraad, en voorbehouden voor letterlijk het eventueel aardingswerk.

Tip: voor de bedrading van de voedingslijnen (digitaal en analoog), waar meer stroom door zal lopen, kies je makkelijker de kleuren die men vindt bij de bouwmarkt( 1.5mm²): rood, blauw, zwart en bruin. Voor de signaaldraden (0,14mm²-0,28mm²) kan je dan kiezen uit de minder courante kleuren (paars, roze, geel, groen, grijs,...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik gebruik alleen maar grijs draad. Om ze uit elkaar te houden heeft elke draad een uniek nummer. Dat nummer staat bij elke klem of aftakking en het correspondeert met de pinnummers van de connectors waar de draad overheen loopt.
Voor korte aftakkingen gebruik ik telefoondraad. Die draden hebben wel een kleur, maar die kleur betekent niets. Het draadnummer is bepalend voor de functie van de draad. En die nummers houd ik bij in een lijst.


Michiel

Weer iets bijgeleerd! Ik kende deze MOROP norm niet. Bedankt Erik
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Ik heb zo veel mogelijk de Marklin codering aan gehouden.
verlichting en voeding van de centrale
bruin 0
geel 18volt

digitale rijspanning
bruin massa
rood live

wissel aandrivingen
geel voeding
blauw schakeldraad naar de decoders

wit van de contactrail naar de meldpunten op de S88
Deze witte draden hebben net als bij Klaas een soortgelijke codering op de aansluit strippen.

grt Piet.

raf

rood baan spanning
bruin baan massa
zwart/ groen terug meldingen
oranje stopsecties
roze inloopsectie

wit signaal draad van en naar de signalen
wit/??? signaal draad tussen de signalen onderling
alle andere kleuren hebben geen betekenis en lopen van de bezetmelding naar de signalen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.