Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Havnebane Aalborg Øst.

Gestart door Stedahult, 13 juli 2017, 10:56:27 AM

Stedahult

Nu het Deense jaren '30 baantje zijn voltooiing nadert. Ben ik opzoek gegaan naar
een nieuwe uitdaging om te bouwen. In 2012 ben ik al eens bezig geweest met een
stukje chemie, maar dat paste toen niet in het ontwerp. Daarbij wil ik het weer in de
jaren '80 situeren, daarmee kun je in mijn ogen het meeste mee. Zeker qua 'Dilziaanse'
verweerde en versleten rotzooi. Als uitgangspunt neem ik de 'Sojakagefabrikken' in
Aalborg Øst, deze gebouwen zijn in het jaar 2000 gesloopt. Daarvoor in de plaats staan
inmiddels appartementen en laagbouw. Ook wil ik een stukkie schroothandel en een
stukje Superfos A/S (chemie) bouwen. Het hoe en wat, weet ik nog niet. Wel de schaal, H0.
Voor de rest ga ik binnenkort eens een mock-up maken. Het word i.i.g veel rangeren en de
nodige doorkijkjes, zodat er veel te zien is. Voor nu wat voorbeeld foto's.

Alle foto's (op één na) zijn eigendom van: Islands Brygges lokalhistoriske forening.
Deze mogen met vermelding geplaatst worden op internet.










Mvh. Steef

OlivierV

Dat belooft alweer wat leuks te worden Steef.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Tof. Leuk voor diegenen onder ons die hun gading niet vinden in de traditionele bouwdozen. Lekker aan freubelen met allerhande recuperatiematerialen.

Verras ons Steef  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Kijk er naar uit om uw Dilziaanse kunsten te aanzien  :)


Grtz,


Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Metpetergaathetbeter

Lijkt mij niet direct een eenvoudige klus, dat is een beetje Floris achterna ? :-\

SuSke

Alleen zit er meer "kleur" in dan bij de roestige boel bij Floris.

Voor Steef de uitdaging om het "landelijke" los te laten, maar dat zal wel los lopen  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 juli 2017, 10:33:54 AM
Lijkt mij niet direct een eenvoudige klus, dat is een beetje Floris achterna ? :-\

Volgens mij moet jij nodig naar de Pearl toe. Dit is niet te vergelijken, en daarbij
heb ik in 2012 al wat met chemie gedaan. Stond ook vermeld. Wat Floor laat zien
is iets waar ik niet aan begin. Ik vind het prachtig om te zien, maar ik kan er niets
mee. Ik ben liever met allerlei kleuren bezig. Kan mezelf nu al verkneukelen op
de bestrating die er komt. Een mengeling van kinderkopjes, betonklinkers en asfalt.

En dan de panden, veel metselwerk. Maar ook hout, damwandprofiel en golfplaten.
Inderdaad, er lopen ook buizentrace's, staan silo's en opslagtanks. Walkranen en
stortbunkers. Het is veel meer divers, en het ontwerp word (voor mij) wel spannend.
Met deze baan kan ik straks ook thuis uit de voeten.

En al zou het Floor achterna zijn, daar zou hij dan een punt van mogen maken.
Jij niet, tenzij je zelf iets als dit van plan was. Wat ik zeer betwijfel Peter.
Binnenkort ga ik wel bij Floris leren, hoe met een airbrush om te gaan. Daar
ben ik totaal niet thuis in. En dat maakt het bouwen wel makkelijker voor mij.

Citaat van: SuSke op 14 juli 2017, 12:42:50 PM
Voor Steef de uitdaging om het "landelijke" los te laten, maar dat zal wel los lopen  8)

Daar heb je een waar punt Frans. Ik wil wat anders, en dit is al langer een wens.
Mvh. Steef

Metpetergaathetbeter


Marc_tramt

Draadje gevonden!
Die herfstberk op de derde foto is ook wel gaaf. Zou een mooi detail kunnen zijn.

Floris

Och, zo anders dan de staalmeuk is t ook weer niet... beetje minder goor, iets kleinschaliger en niet alles is aan elkaar verbonden en dat scheelt een hoop gedonder... Evengoed wordt t serieus veel werk. Industrie is gewoon heel intensief wat dat betreft, wil je t een beetje leuk maken dan zit er niks anders op dan er eindeloos uren in te blijven pompen. En hoe meer verlopen industrie in model hoe beter.  8)

sdz1976

Citaat van: Floris op 15 juli 2017, 10:24:29 AM
. En hoe meer verlopen industrie in model hoe beter.  8)


Volmondig mee eens  ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Citaat van: Floris op 15 juli 2017, 10:24:29 AMEn hoe meer verlopen industrie in model hoe beter.  8)

... en hoe meer uitdagend om in model na te bouwen   8)

... en dit om te zeggen dat ik dit draadje héél graag zal volgen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Lijkt me een prachtige basis om mee te werken. Ik ga dit draadje met plezier volgen. ;)
Groet Pierre.


Stedahult

#13
Afgelopen week weer eens in Zweden vertoeft. Een paar schetsen gemaakt van
hoe het geheel eruit zal gaan kunnen zien. Daar zeg ik nog niet veel over, daar ik
nog wat twijfel over de vorm van de modulebakken (6 in totaal). Vandaag nog
maar eens wat voorbeelden gezocht m.b.v verschillende Deense zoektermen.





Bij deze foto (boven) gaat het vooral om wat er achterin te zien is.





Qua sporen komen er twee op de kade, twee op het midden en één achter (in) de
achterste bebouwing. De sporen op de kade worden voorzien van twee wissels.
Zodat de loc om kan lopen, maar er ook een enkele wagen weggezet kan worden.

Ik denk nog effe verder, als ik u allen niet ontrief.
Mvh. Steef

Gerolf

6 modulebakken met dergelijke scenery?
Ik neem aan dat je dit project niet op een maand klaar wil hebben  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw