Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

pc voeding

Gestart door bumper, 10 juli 2017, 18:01:36 PM

Havoc

#75
Citaat van: dani op 23 augustus 2017, 11:17:56 AM
voor wat je de dag van vandaag nog betaalt voor een propere en gereglementeerde voeding...    kan je eigenlijk het risico niet lopen.

Maar ik durf zelf ook wel eens de "regels" wat verbuigen voor testen en zo.

Wel, als je het AREI letterlijk neemt, dan ben je enkel in orde als je een veiligheidstransfor gebruikt. Dus ga je moeilijk anders kunnen dan een voeding van de fabrikant gebruiken. En wees gerust, de verzekering zal wel iets vinden dat ze dan ook niet moeten betalen.

Op zich kan het natuurlijk wel. Zelf zou ik het als volgt aanpakken:
- pc voeding in zijn geheel laten, passende netvoedingsstekker gebruiken en ook de draden en connector eraan laten.
- inbouwen in een veilige kast, achterkant van de pc voeding volledig open tegen de wand van de kast. Langs de andere kant voldoende ventilatieopeningen voorzien die klein genoeg zijn (< 3mm). Als het een metalen kast is elk paneel met een draad en geschroefde aarding verbinden. Als het kunsstof is, minstens zelfdovend.
- met tegenstekker die in losse draden uitkomt busrails maken voor elke spanning
- elk van die busrails zekeringen lager dan de maximale uitgangsstroom van die voedingsspanning
- vanuit die busrails, via lagere zekeringen aparte uitgangen maken (best met zekeringhouders die door het voorpaneel komen)
- elk van die uitgangen met een stevige vrouwelijke stekker die op het chassis gemonteerd wordt en die voor die stroom geschikt is. Zelf heb ik het voor XLR stekkers. Geen banaanstekkers.
- elke zekering duidelijk merken, type en stroom, onuitwisbaar en mag er niet vanzelf afvallen als het warm wordt
- zorg dat alles stevig is, van de rand van tafel vallen zou niets mogen losmaken binnenin.
- een ledje op elke uitgang is altijd nuttig

Of dat nog goedkoper is dan een volledig gekochte voeding is een andere vraag. Als je niet al de helft of meer hebt liggen waarschijnlijk niet. Als je na dit, de post van Dani en de eerste bladen van Elektuur te lezen (vroeger stond daar zo een en ander in over toestellen op netvoeding) nog niet 100% zeker bent hoe dit te doen, begin er niet aan. En het blijft op eigen risico...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Johan en Dani,

Ik ben blij dat jullie met mij willen meedenken en info geven over de mogelijkheden die er zijn. Maar voor alle duidelijkheid, ik ben met mijn specifiek geval op informatie getrokken en geprobeerd van zo hoog mogelijk te geraken. Spijtig genoeg is er geen ruimte meer om van gedachten te wisselen over wat kan en wat kan niet en wat mag en wat mag niet. Dus daarvoor moet ge de mosterd ergens anders gaan halen. Als ik hetzelfde aan mijn verzekeringsagent had gevraagd, dan had deze gezegd zo van" dat is allemaal niet zo erg, want ze kunnen dat toch bijna nooit achterhalen enz". Maar dat noem ik een economisch antwoord, want hij is natuurlijk bang om een klant te verliezen, want ook daar is de concurentie blijkbaar bikkelhard. Ik had ook echter gehoopt van het gepensioneerd diensthoofd van een controle firma (naam mocht ik niet vernoemen) ertoe te kunnen bewegen om de zaak eens uit te pluizen, maar dat is mij niet gelukt, en dat vond ik eigenlijk jammer. Maar het zij zo.
Dani bracht me echter op een idee. Ik heb de kast van mijn oude pc nog staan. Ik ga daar alle elektronica uithalen, uitgezonderd de voeding, ik maak een bordje met zekeringen van 1amp. en 2 amp., één per print, al naar gelang het benodigde vermogen, en plaats al mijn printplaatjes in de kast, met de nodige aansluitingen aan de achterkant. Ik heb zo 12 van die printplaatjes, dat moet volgens mij best lukken om die erin te krijgen. Ik vraag mij echter nog af of het nodig is om een zekering te plaatsen voor het max vermogen van de voeding zijnde 36 amp, want zoveel kan er gewoon niet afgenomen worden als alles op volle vermogen zou werken. Ik zou denken dat dit toch veilig moet zijn, of zie ik nog iets over het hoofd. En belangrijk wat is er nog niet volgens de regels.
Ik heb ondertussen ook het AREI, wel in stukken en brokken, bijeen gekregen, maar ik heb het.
Daarin vond ik, dat onze modelspoorinstallatie, want een elektrisch toestel is blijkbaar ook een installatie, moet werken op ZLVS.
Dat betekent, zeer lage veiligheidsspanning. Om dat te bekomen moet men een galvanische scheiding hebben tussen de voedingsspanning en de lage veiligheidsspanning, deze mag niet opgebouwd zijn uit halfgeleiders, of halfgeleiders bevatten, en de massa van de lage veiligheidsspanning mag nooit in verbinding kunnen komen met de aarding van de voedingsspanning.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk als een pc voeding niet mag of niet kan gebruikt worden, waarom is een pc dan wel in orde, of moet die niet op ZLVS werken? Dat heb ik echter nog niet gevonden, want het is niet simpel om dat reglement te verstaan.
Het AREI was oorspronkelijk, en is nog, onderdeel van het ARAB (algemeen reglement voor arbeidsbescherming) en diende om werknemers die aan elektrische installaties werkten te beschermen. Nadien heeft men dit reglement uitgebreid naar installaties in onroerend goed, dit voornamelijk om de bewoners van huizen veilig te stellen. Nog later zijn er een aantal regels ook op de private sfeer van toepassing gemaakt. Dewelke echter is mij helemaal niet duidelijk. Indien er iemand van deze normering goed op de hoogte is, verbeter of vul aan, we kunnen er alleen maar van leren. Want al doende leert men, en wie niets doet kan niets fout doen, maar leert ook niets.

Ludo.
 

Havoc

Citaat van: bumper
Dani bracht me echter op een idee. Ik heb de kast van mijn oude pc nog staan. Ik ga daar alle elektronica uithalen, uitgezonderd de voeding, ik maak een bordje met zekeringen van 1amp. en 2 amp., één per print, al naar gelang het benodigde vermogen, en plaats al mijn printplaatjes in de kast, met de nodige aansluitingen aan de achterkant. Ik heb zo 12 van die printplaatjes, dat moet volgens mij best lukken om die erin te krijgen. Ik vraag mij echter nog af of het nodig is om een zekering te plaatsen voor het max vermogen van de voeding zijnde 36 amp, want zoveel kan er gewoon niet afgenomen worden als alles op volle vermogen zou werken.
...
Nu is het mij niet helemaal duidelijk als een pc voeding niet mag of niet kan gebruikt worden, waarom is een pc dan wel in orde, of moet die niet op ZLVS werken?

Kijk, die is nu waarom ik mijn ideeën over zoiets niet graag geef. Direct wordt er aangenomen dat het allemaal niet zo nauw steekt en dat het overdreven is en met minder ook wel kan.

Ik heb zelf 12 jaar elektronica ontworpen voor klanten. Zaken die in productie gegaan zijn, inclusief keuringen. Zelfs apparaten die medische keuringen ondergaan zijn. Wat ik zeg, zeg ik niet zomaar. Zelfs bovenstaande post is maar het minimum. De printen die ik voor mezelf maak, die hebben aan de ingangen filters, overspanningsbeveiligingen, zekeringen en maken zelf hun voedingsspanningen. Die voedingen worden ook door aparte circuits beveiligd. Alle uitgangen hebben buffers, filters en die die meer dan een logische spanning geven ook zekeringen. Niet meer dan normaal en het minimum dat ik een derde partij zou durven voorschotelen.

Je idee om het in een pc kast te stoppen is prima. Dit lost direct een aantal zaken op zoals correct bevestigen. Maar als ik bvb zeg om de stekker eran te laten doe ik dat niet zomaar. Als je de stekker eran laat heb je namelijk geen verandering aan de voeding zelf gedaan, de keuring blijft dan nog relatief ter zake doende. Als ik dan zeg om de voeding zelf nog te zekeren, dan hou je rekening dat de interne bedrading die je uitvoert beveiligd is. Als je zelf de volledige voeding ontwerpt dan weet je wat die doet. Als je iets inkoopt niet. Zeker niet als het een voeding is van een niet gekende fabrikant. Ls je zo een voeding gebruikt in een situatie warvoor die niet getest is, is het aan jou om ervoor te zorgen dat het veilig is. Zelf zou ik nog een overspanningsbeveiliging op elke uitgang zetten.

Net zoals je spreekt over 36A. Een recente pc voeding heeft 2 onafhankelijke 12V voedingen. Maar die worden in de marketing spec vaak aangeduidt als "36A". In realiteit zijn het twee voedingen van 18A. Opnieuw zoiets waarvoor je grondig de specificaties moet lezen en begrijpen. Ik heb geen flauw idee war die gaan doen als je ze aan elkaar hangt. Jij wel? En je bent zeker dat elke pc voeding hetzelfde doet als wat jij denkt of met jouw voeding getest hebt?

Elke print een zekering van 1-2A geven is een goed idee. Maar wat met je interne bedrading? Ben je er 100% zeker van dat er nooit intern iets zal loskomen? Dat je nooit aan de bedrading gaat werken als de voeding opstaat? Dat je nooit met je schroevendraaier gaat uitschuiven? Ik heb het meegemaakt dat alle draden van een bundel in elkaar gesmolten waren zonder dat de zekering doorsloeg. Ook dat 230V stopcontact en stekker in elkaar gesmolten waren zonder dat zekering of differentieel reageerde. Zekeringen zijn goedkoop. Zeker goedkoper dan afgebrande huizen.

En neen, een pc hoeft geen ZLVS te zijn. Waarom? Wel enkel omdat de normen ter zake zeggen dat het niet moet. Een speelgoedtrein wel omwille van dezelfde redenen. Je kan dat idioot vinden maar zo is het. Dat is waar normen voor dienen. Een pc kan ZLVS zijn, perfect mogelijk. Verwacht die enkel niet aan de prijs van wat jij betaalt.

Daarom ook dat ik zeg dat eender wat je doet, je doet het op eigen risico. Jij blijft verantwoordelijk voor wat je zelf bouwt.

Alle typefouten zijn een gevolg van het typen op een tablet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

even terug komen op die zekering van 36A:    Zekeringen zet je niet zomaar om te zorgen dat je maximaal vermogen uit je voeding kan benutten, zekeringen gebruik je om te voorkomen dat een bepaalde kring overbelast word (ivm draaddikte, warmte ontwikkeling en veiligheid voor brand en dergelijke).  Bvb bij kortsluitingen of ongewilde overbelasting in een kring.    Als je een kring hebt waar je 2A zekering op zet omdat de draaddikte of de componenten van de kring niet echt veel meer toelaat, en je gaat daar een verbruik van 4A proberen te krijgen door bvb verkeerde verbruiker aan t e sluiten, dan gaat die 32A  niks doen, maar de 2A wel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

patrick smout

Citaat van: Havoc op 24 augustus 2017, 22:27:19 PM
Je idee om het in een pc kast te stoppen is prima. Dit lost direct een aantal zaken op zoals correct bevestigen. Maar als ik bvb zeg om de stekker eran te laten doe ik dat niet zomaar.
Johan,

Kan jouw stelling enkel maar bijtreden. Een PC-voeding valt onder de norm EN/IEC60950 en één van de zaken die dan verplicht zijn is dat bepaalde onderdelen, waaronder connectoren, vlambestendig moeten zijn (zogenaamde Glow-Wire testen). Concreet betekent dit dat, zoals jij al terecht aangeeft, je zelfs niet zomaar willekeurig connectoren kan afknippen en vervangen door een ander type/model zonder alle specificaties/keuringen te doorgronden. Functioneel zal dit uiteraard wel werken maar veel normen handelen over niet-functionele zaken. Het is een complexe materie en het is net daar dat het voor de hobbyist nog moeilijker is. Normen lezen en correct interpreteren is niet eenvoudig en bovendien zijn zowat alle EN/UL/IEC/.. normen enkel beschikbaar tegen betaling. Wetende dat alle normen quasi eindeloos verwijzen naar andere normen maakt het nog wat erger. Voor de hobbyist niet haalbaar, voor heel wat bedrijven een noodzakelijke uitgave post.

Even terzijde - er wordt hier veelvuldig verwezen naar het AREI. Dit is een Belgische norm die complementair is aan de Europese wetgevingen (EN). Elektronica wordt gebouwd/gekeurd volgens de regio(s) waarvoor ze bestemd zijn (EU/VS/ ...) (CE /UL / cUL keurmerken). Het zijn vooral die normen die toonaangevend zijn. In veel gevallen zijn er nog toepassingsspecifieke aanvullingen. Ook  landspecifieke aanvullingen komen voor door lokale wetgeving (zelfs binnen de EU).

mvg,

Patrick Smout
 
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

bumper

Johan, Dani, Patrick en alle anderen
Bedankt voor de hulp en de goede raad. Ik zal deze zeker ter harte nemen.
100% veilig zal het nooit niet zijn, 100% zeker zullen we ook nooit zijn en heiliger dan de paus moeten we ook niet zijn.
Alhoewel ik toch nog wel met wat vraagtekens zit, denk ik dat de antwoorden daarop van weinig nut zullen zijn voor onze modelbouw.
Wat mij betreft ga ik het hierbij laten.
Dus tot de volgend post.
Ludo.
 

pabe

Beste,

1) Klopt het dat een laptop voeding, buiten het feit dat ze dubbel geisoleerd is, de secundaire niet galvanisch gescheiden is van het net?

2) Wat met de kleine geschakelde adapters, bv 12 VDC 1,5 Amp?

Met dank,

Paul

Havoc

Laptopvoedingen zijn bijna allemaal met de aarding verbonden. Een van de redenen waarom laptops op netvoeding vaak last hebben van groundloops bij audio opnames, maar niet als ze op batterij werken. Andere voedingen? Geen idee, daarvoor zou je het elektrisch schema moeten kunnen zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Bij een laptopvoeding is inderdaad vaak (niet altijd) een van de polen van de uitgang met aarde verbonden. Bij een dubbelgeïsoleerde niet want een dubbelgeïsoleerd apparaat mag helemaal niet met aarde verbonden zijn.
Ze zijn voor de spanning wel galvanisch gescheiden, er kan dus geen netspanning op de uitgang komen.

Hetzelfde geldt voor geschakelde adapters.

pabe

Bedankt mannen !  Morgen eens nakijken...  ben grote kuis aan het houden  :( 

pabe

Mocht er nog iemand toch nog dit topic bekijken...

Ik heb al jarenlang in mijn keuken een autoradio/cd ingebouwd met twee luidsprekers in de bovenbouw ingewerkt.  De voeding (oudere labvoeding) is onlangs gesneuveld en niet meer voor reparatie vatbaar.

Nu is mijn vraag:  kan ik een geschakelde voeding gebruiken, zoals bv conrad nr 1297264 ?  Of gaat dit soort geschakelde voeding teveel storing op het antennesignaal genereren. (antennesignaal is de analoge kabel van Telenet).  Als dit soort voeding volgens jullie niet voldoet, enige suggestie?

Met dank voor alle hints - goede raad,

Paul

bellejt

gewone goedkope (geschakelde) DC voeding gaat perfekt werken.Mag zelfs eentje zijn van 13.8 volt.

pabe

Bedankt Johnny !!!  Nu kan ik verder  :)

voske

beste
voor de pc voedingen hebben ze bij ali  er speciaal een printje voor met zekeringen en schakelaar
met vriendelijke groeten
Voske