pc voeding

Gestart door bumper, 10 juli 2017, 18:01:36 PM

doomslu

Citaat van: Ben op 13 juli 2017, 19:42:30 PM
Citaat van: Geert op 13 juli 2017, 14:51:50 PM

Als ik dat hier zo lees, dan is een computer een levensgevaarlijk ding  :)


Nou dat niet. Maar lees even hier mits niet geaard. ;)

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

Gr, Ben.
Ik vind de eerste twee zinnen op die pagina nogal vreemd:
"Computers staan thuis veelal in de hobbykamer of in de woonkamer. En over het algemeen is zo'n kamer niet voorzien van randgeaarde wandcontactdozen (stopcontacten in het dagelijks spraakgebruik)."

Alle stopcontacten in een huis zijn toch geaard??
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 13 juli 2017, 19:48:43 PM
Alle stopcontacten in een huis zijn toch geaard??
In België misschien wel, maar in Nederland hoefde dat vroeger niet in z.g. droge ruimtes. Nu moeten in NL ook alle stopcontacten geaard zijn, sinds de jaren '90 als ik het goed heb. Maar er zijn nog zeer veel huizen met ongeaarde stopcontacten.

Ben

Is niet verplicht in NL, alleen bij nieuwe aanleg of verbouwing. Zo ook in BE lees ik.

Gr, Ben.

bumper

Geert: bedankt voor uw aanbod, het komt heus wel goed. Ik weet heel goed dat ik voldoende en juist moet afzekeren.
Onze pc voeding is dus een elektronische voeding die wij enkel mogen gebruiken als deze dubbel geïsoleerd is. Hoe kan ik nu zien of een elektronische voeding dubbel geïsoleerd is? Bestaat daar een bepaald merkteken voor? Want ik veronderstel dat er ook wel enkel geïsoleerde voedingen op de markt zijn.
PS Dank voor alle inspanningen, ik heb al heel veel bijgeleerd.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Als een apparaat dubbel geïsoleerd is staat er een teken op dat bestaat uit twee vierkantjes in elkaar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd
Als PC voeding zijn die waarschijnlijk niet te vinden.

Havoc

Citaat van: SuSke op 13 juli 2017, 18:56:24 PM
Goed of slecht, wel te gebruiken of niet, ik ga de 5 pc-voedingen die op Vaerwegh Dok liggen om de leds in de friezen van voldoende eten te voorzien toch niet weg halen.

5 pc voedingen? Zelfs als je enkel de 12V gebruikt is dat meer dan 1 kW aan leds... Heb onlangs de voeding in mijn pc vervangen en die levert 32 A op de 12 V.

Wat aarding in woningen betreft, bij mij zijn de stopcontacten ook niet geaard, op enkele na.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

In mijn zoektocht naar diverse informatie, kwam ik het volgende tegen.
Speelgoedrichtlijn 2009-48-EG.
Lijst van producten, die met name, niet als speelgoed in de zin van deze richtlijn moeten beschouwd worden.(als bedoeld in artikel 2,lid1). Artikel 2, lid 1 zegt: deze richtlijn is van toepassing op producten die, al dan niet uitsluitend ontworpen of bestemd zijn om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt.
En in die lijst staat "Elektrische transformatoren voor speelgoed".
Dat wil zeggen dat onze treintjes speelgoed zijn, en dat onze transformator dat niet is. Zo interpreteer ik het toch.
Nog sterker, en dat wil ik U toch niet onthouden, vertelde mij zojuist iemand van wie ik dacht dat hij van die zaken goed op de hoogte was. Het AREI heeft alleen betrekking op dat deel van de elektrische installatie dat tussen uw meterkast en het stopcontact staat. Na het stopcontact doe je wat je wilt, als je een elektrisch toestel in elkaar knutselt, waar de vonken uitvliegen, kan niemand U dat beletten. Ge moogt dat niet verkopen of doorgeven, want dan gelden er andere regels. Maar als dat uitsluitend privaat en persoonlijk is, doe je wat je wilt, met dien verstande dat je andere personen niet in gevaar mag brengen (ge moogt dus geen 220 volt op de deurklink van uw buitendeur zetten om eventuele inbrekers af te schrikken). Wat ik daar moet van denken weet ik zo niet onmiddellijk te zeggen, maar daar ga ik toch eens onderzoek naar verrichten.
Graag jullie mening over deze uitspraak, want als dat juist is geeft dat wel een heel andere kijk op de zaak.
Groeten.
Ludo.
 

Geert

Of topic,

Citaat van: Ben op 13 juli 2017, 19:42:30 PM

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm


Nog een verschil in België tov Nederland, de binnenkomende gasleiding is in Nl niet niet geaard, in B , is dit verplicht...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

De binnenkomende gasleiding is in NL meestal van kunststof, daar valt niet veel aan te aarden.
De binnenleiding na de meter moet wel geaard zijn. Als die tenminste van metaal is, want ook daar wordt soms kunststof toegepast.

Havoc

Wat het arei betreft denk ik dat je gelijk hebt. Dat is voor de vaste installatie in huis. Voor producten zal dat waarschijnlijk de low voltage directive zijn wat de elektrische stukken betreft.

En waarschijnlijk ook wat spullen zijn die je zelf maakt voor eigen gebruik. Je moet voor zelfgemaakte zaken geen ce keuring hebben ls je die niet op de markt brengt. Maar het doet me wel vragen stellen bij al die schakelingen die je op beurzen te koop ziet.

Maar dat betekent niet (volgens mij) dat je eender wat doen. En het laatste woord zal altijd aan de verzekering zijn als er iets mis loopt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Cord


Tsja, wat zal ik hier dan mee aanvangen?  :-\
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Citaat van: Havoc op 13 juli 2017, 21:49:05 PM
Citaat van: SuSke op 13 juli 2017, 18:56:24 PM
Goed of slecht, wel te gebruiken of niet, ik ga de 5 pc-voedingen die op Vaerwegh Dok liggen om de leds in de friezen van voldoende eten te voorzien toch niet weg halen.

5 pc voedingen? Zelfs als je enkel de 12V gebruikt is dat meer dan 1 kW aan leds... Heb onlangs de voeding in mijn pc vervangen en die levert 32 A op de 12 V.
...

Dat is er bonk op Johan. 7 bakken van 1.20m waarin per bak 9 strips hangen die een vermogen van 14W/m hebben.
Er is dan ook een zee van licht op de baan en geen last van strooilicht van buiten de baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bumper

johan: maar de verzekeringen gaan dan wel eerst kijken waar de verantwoordelijkheden liggen.
Dus ik denk wel dat het nuttig is om de puntjes op i te zetten.
Ik ga nu 14 dagen met verlof, en kom daarna terug en hopelijk met voldoende juiste informatie.
Groeten.
Ludo.
 

stoomlokje

Citaat van: Dirky op 13 juli 2017, 13:40:21 PM
en een dubbel geisoleerde voeding is zoals het woord het zelf zegt. Alle gevaarlijke geleiders/onderdelen zijn gewoon dubbel geisoleerd. Dat kan zijn met draad waar rond een dubbele bescherming zit of een draad met enkele isolatie in een isolerende behuizing. (typisch voorbeeld hiervan is een boormachine. de geisoleerde geleiders zitten in de plastic behuizing)...

Dubbel geïsoleerd toestel wil zeggen :
géén enkel metalen deel van in het toestel (zodus een aarding mag NIET aanwezig zijn !) komt aan  buitenzijde van de behuizing, die in niet geleidend materiaal moet zijn (v.b kunststof )
Hierdoor : alle montageschroeven van de behuizing komen NIET tot binnen de behuizing.
Hierdoor kan er geen spanning van in het toestel toevallig , bij een defect IN het toestel ,naar buiten gebracht worden.
Het merk-teken hiervoor op het toestel is, een vierkantje in een vierkant.

Klaas Zondervan

Citaat van: stoomlokje op 14 juli 2017, 12:24:09 PM
géén enkel metalen deel van in het toestel (zodus een aarding mag NIET aanwezig zijn !) komt aan  buitenzijde van de behuizing, die in niet geleidend materiaal moet zijn (v.b kunststof )
De buitenzijde van een dubbelgeïsoleerd toestel mag wel van geleidende materiaal zijn. Maar dan moeten er in het toestel maatregelen zijn genomen waardoor die metalen buitenkant bij een defect niet in aanraking mag kunnen komen met spanningvoerende delen