Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

pc voeding

Gestart door bumper, 10 juli 2017, 18:01:36 PM

Ben

Tuurlijk, gooi er nog €50 tegen aan voor 2x 4A .......  8)

Mijn bedoeling was oprecht,  je hebt het laatste woord Gerolf.  ;)

Gr, Ben.

Geert

Ik heb een heleboel Automatische zekeringen liggen 1-2 en 4A voor DIN rail speciaal voor gelijkstroom en goedgekeurd voor electrische installaties. (Recuperatie van vernieuwingswerken op het werk)

Als ik nog eens langs kom, dan breng ik deze mee Ludo.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Citaat van: Ben op 12 juli 2017, 16:14:33 PM
Tuurlijk, gooi er nog €50 tegen aan voor 2x 4A .......  8)

Tja, dat was geen geweldig nuttige link  ;D
Diegene die ik hier gebruik zijn ook "recup"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, bij "veilig bij 1 fout" wordt bedoelt dat er in het toestel 1 fout optreedt. Losgekomen draad, defecte component,... Je mag er ook niet van uitgaan dat de differentieel het wel zal oplossen, zoals Ben veronderstelt. In de meeste gevallen zal dat wel als je direct een geleider met netspanning aanraakt, maar een differentieel is de ultieme noodrem.

Zekeringen helpen niet bij aanraken. Een gevaarlijke stroom door je lichaam wordt gemeten in mA, zekeringen moeten de maximale stroom van je belasting kunnen weerstaan zonder in te grijpen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

We zijn toch allemaal knutselaars, of niet soms. Dus als ik iets in elkaar wil knutselen, dan doe ik dat graag goed, en met de kennis van zaken. En als ge nu die kennis niet hebt, dan wil dat niet zeggen dat je moet stoppen, maar dat je de nodige kennis moet verzamelen voor je verder doet. Dat is nu mijn punt, ik wil weten waarom, zodat ik de toekomst daar rekening kan mee houden als ik nog eens iets wil doen. Dus voor diegenen die mij nog verder willen helpen, dank daarvoor. Maar blijf "To the point".
Ben: ik ken wel wat van elektriciteit en kan best berekenen hoeveel ampère ik echt nodig heb, daar gaat het niet om. De vraag is WAAROM.
Francky: ik heb het AREI opgezocht, en onder de noemer speelgoed wordt inderdaad vermeld dat men moet gebruik maken van een veiligheidstransformator, en dat de secundaire kring niet met de aarde mag verbonden worden. Men geeft ook een waarde op voor de veiligheidsspanning, maar over te leveren vermogen zegt men niets. Men zegt alleen dat men er moet voor zorgen dat de veiligheidstransformator niet overbelast wordt door herhaalde kortsluitingen van de secundaire kring.
Wel stel nu dat ik de aangegoten stekker van mijn pc voeding eraf knip, en ik zet er een nieuwe aan(met dikke pinnen) maar ik sluit de aarding niet aan. Dus geen aarding meer, en voldoe ik aan het reglement. Iets in mij zegt dat dit wat te eenvoudig is, en verklaren een aantal onder U mij voor zot, maar WAAROM dan.
Ik heb er al de ganse nacht van wakker gelegen, dus ik hoop dat we dit nog even ten gronde kunnen uitvlooien, want ik ga mij nu toch niet meer inschrijven voor een cursus elektriciteit in een of ander technisch instituut.
Groeten.
Ludo.


 
 

Ben

Citaat van: bumper op 13 juli 2017, 09:54:42 AM

Wel stel nu dat ik de aangegoten stekker van mijn pc voeding eraf knip, en ik zet er een nieuwe aan(met dikke pinnen) maar ik sluit de aarding niet aan. Dus geen aarding meer, en voldoe ik aan het reglement.


Nou dat denk ik niet. De voeding heeft een metalen behuizing en die dien je dus te aarden. Wil je geen aarding toepassen dan dien je een voeding te gebruiken die dubbel geïsoleerd is.

Gr, Ben.


bumper

Ben: Wat is nu het verschil tussen mijn oplossing en onze gewone rijstroomtransfomator? Voeding 220V,met een stekker zonder aardingspen,niets met de aarde verbonden.
Wat ik mij ook nog afvraag is: als ik mijn vinger tegen de puntcontacten van de rails druk, en ik sta met mijn blote voeten op de grond, dan is mijn systeem toch verbonden met de aarde. Als er stroom vloeit zal de grootte afhangen van de weerstand en de spanning.
Maar aan de secundaire kring van een transformator heb je toch geen potentiaal verschil meer met de aarde, want uw systeem is toch galvanisch gescheiden.
Ik kan ook de metalen behuizing demonteren en het binnenwerk op een kunststofplaat monteren en afschermen met een kunststof behuizing. Nu kun je wel zeggen met wat ben je dan allemaal bezig. Volkomen mee eens, maar het gaat om de technische kennis. hoe werkt dat allemaal juist, en wat kan en mag ik doen. Nog een vraagje, hoe moet ik mij fysiek een dubbel geïsoleerde voeding voorstellen.
Bedankt voor de hulp.
Groeten.
Ludo.
 

Ben

Een computer voeding heeft geen scheidingstrafo, dit in tegenstelling tot een "gewone" trafo, is dus niet galvanisch gescheiden. En moet altijd belast worden voor een goede werking. En moet geaard worden ivm veiligheid.

En de stromen kunnen hoog oplopen wat je zoals Gerolf zegt kunt beveiligen met zekeringen / automaten. Doe je dat niet zul je je bedrading aan de secundaire kant tenminste van voldoende dikte moeten maken om te voorkomen dat die bedrading weg smelt als je kortsluiting krijgt.

Gr, Ben.

Dirky

en een dubbel geisoleerde voeding is zoals het woord het zelf zegt. Alle gevaarlijke geleiders/onderdelen zijn gewoon dubbel geisoleerd. Dat kan zijn met draad waar rond een dubbele bescherming zit of een draad met enkele isolatie in een isolerende behuizing. (typisch voorbeeld hiervan is een boormachine. de geisoleerde geleiders zitten in de plastic bhuizing)...

Geert

Als ik dat hier zo lees, dan is een computer een levensgevaarlijk ding  :)

Ik denk dat er wat overdreven wordt, ik kan me niet inbeelden dat deze voedingen niet beveiligd zijn.

De 5V zal wel zeer stabiel en ruisvrij zijn voor gebruik gevoelige hardware erachter.


Maar zoals eerder al aangegeven zal ik Ludo van de benodigde automaten voorzien om de installatie te beveiligen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Als je de rails aanraakt die via een transfo met geïsoleerde wikkelingen is uitgerust dan gaat er geen stroom lopen omdat er en geen uitgang aan de aarde hngt en de spnning te laag is. Maar je voldoet niet aan het princiepe van dubbele isolatie. Als je een veiligheidstransfo gebruikt dan voldoe je wel.

Bij geschakelde voedingen is het nog complexer. Daar wordt eerst de ac gelijkgericht en dan met een electronische schakelaar en transformator en gelijkrichters terug omgezet in een lagere gelijkspanning. Maar voor veel toepassingen is er GEEN isolatie tussen ingang en uitgang. Bij andere versies wel, maar niet voldoende voor als veiligheidstransformator te voldoen.

Dubbel geïsoleerd is niet alleen de isolatie van draden maar ook de afstanden op de printplaten, zowel over het oppervlak van de print als door de lucht. Als ik me goed herinner is dat 4000 Vdc, kruipwegen van minstens 3.2mm etc. Om goed te zijn moet je ook nog rekening houden met vervuilinigsklasse. Maar dat betekent bvb ook dat een opto coupler die gebruikt wordt voor de regeling (terugkoppeling van de uitgang naar ingang) hiervoor moet geschikt zijn (de meeste halan die spec niet). Andere zijn bvb condensatoren die tussen ingang en uitgang staan om emc te veminderen, die moeten voor te voldoen ook een andere klasse hebben en zijn beperkt in capaciteit. Je kan dit dus niet zomaarndoen door een andere behuizing te maken.

Een pc is niet gevaarlijk. Als hij op een correct en goed aangesloten geaard stopcontact gebruikt wordt. De aarding maakt deel uit van de beveiliging. Dat is het grote verschil. Het aanwezig zijn van een veilihgheidsaarde  maakt dat de keuze van componenten en princiepes meer mogelijkheden biedt.

Die 5 V is niet zo stabiel en ruisvrij als je zou denken. Bij een hedendaagse pc zijn die 12 V en 5 V busspanningen van waar de andere spanningen gemaakt worden. Processoren draaien vaak met i/o spanningen van 3.3, 2.5 of 1.8 V. De interne circuits met 1.5, 1.2, 1.1 of zelfs 0.9 V. Dat zijn dan wel stromen tot bijna 100 A. Bij een normale pc voeding is ook vaak maar 1 of 2 van de uitgangen geregeld, de andere gaan in een vaste verhouding mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Freek

Citaat van: Ben op 13 juli 2017, 13:36:40 PM
Een computer voeding heeft geen scheidingstrafo, dit in tegenstelling tot een "gewone" trafo, is dus niet galvanisch gescheiden.
Zoek maar eens een schema van een PC voeding of andere adapter voeding, deze is wel degelijk galvanisch gescheiden. Deze is echter veel kleiner dan een klassieke transfo omdat er met veel hogere frequenties gewerkt wordt. Idem voor GSM laders en andere adapters van tegenwoordig. Hoewel er amper transfo inzit zijn deze toch galvanisch gescheiden.

SuSke

Goed of slecht, wel te gebruiken of niet, ik ga de 5 pc-voedingen die op Vaerwegh Dok liggen om de leds in de friezen van voldoende eten te voorzien toch niet weg halen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Freek

#43
Misschien kan dit ook helpen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding
Bij een PC voeding hangt de secundaire massa ook aan de aarding en worden er primair filters geplaatst TOV de Aarding. Het is daardoor dat deze niet onder de veilige categorie valt.
Perfect te gebruiken, maar niet volgens de veiligheidsnormen. Ik gebruik ze zelf ook voor van alles en nog wat, nog nooit problemen mee gehad.

Ben

Citaat van: Geert op 13 juli 2017, 14:51:50 PM

Als ik dat hier zo lees, dan is een computer een levensgevaarlijk ding  :)


Nou dat niet. Maar lees even hier mits niet geaard. ;)

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

Gr, Ben.