Type 39 ? wie weet meer?

Gestart door Boemeltrein, 07 juli 2017, 21:03:11 PM

Boemeltrein

Ik heb deze foto gevonden op het internet maar geen bijkomende info, is er iemand die me meer kan vertellen over deze loc?


imghttps://www.flickr.com/photos/97177204@N03/27102004924/img

Michiel

#1
Ik zie geen foto, maar ik heb een vermoeden welke locomotief je bedoelt.

type 39
ingeschreven: 1919
schrapping: 1935

Na WOI nam de Belgische staat 32 krachtig en rubuuste "Pershing" locomotieven over. Ze werden vooral op de Ardense lijnen ingezet. Maar wegens hun extreme gulzigheid werden ze snel opzij gezet, en verkocht aan ik dacht Roemenië. Deze locomotieven werden geproduceerd door de Amerikaanse constructeur Baldwin. Deze had die tijd een enorme vraag naar 2-8-0 locomotieven te verwerken, en had een basis-versie ontwikkeld. Voor elke specifieke productie werden enkel de armaturen en toestellen aangepast naar het lastenboek. Zo ook voor de oorlogslocomotief die op het "Europese theater" ingezet zou worden.

In schaal N: Bachmann Spectrum brengt onder de referentienummers 8117(0-9) een aantal US versies van deze schaal-N locomotief. De Europese oorlogsversie zal door middel van ombouw aangepast moeten worden (oa bufferbalken, stoomdoms, omloopplaat,...).

EDIT
nu ik de foto heb gezien, is het geen type 39 maar type 38!

ingeschreven: 1920
schrapping: 1957

Onmiddelijk na de Eerste Wereldoorlog plaatste de Belgische Staatsspoorwegen een bestelling bij het Amerikaanse ALCO en Baldwin. Ze werd vooral ingezet op de lijnen naar het oosten en zuid-oosten voor goederenvervoer, en werd dikwijls gekoppeld met het type 44.

P.S. de URL van de foto staat tussen een [img ] en een [/img ] (mét haakjes, maar zonder spacies binnen de haakjes)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

#2
De foto in kwestie zichtbaar voor iedereen

NMBS/SNCB 3924 by happysongs151, on Flickr

NMBS 3924, nummering van 1931
nummering van 1946:  38.124
Bouwer Baldwin fab nr 53171
In dienst 10/1920
Uit dienst 12/1952

Boemeltrein

Bedankt voor de info, het is toch een mooie foto voor die tijd, en ja die haakjes, tommetoch weer eens vergeten...

marc goovaerts

Stevig beestje !
Allee Michiel, die zou ook nog op jouw baantje kunnen. We kijken dus uit naar het ombouwverslag !  ;)

Michiel

#5
Ik heb al een occasie Baldwin kunnen op de kop tikken. Staat in de vitrine om ooit een omgebouwd te worden. Het is wel een stevig werkje, maar ik kijk er al naar uit om een type 39 op de baan te hebben rijden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Omhoog en omlaag scrollen om ze te vergelijken... Inderdaad een stevig werkje, maar draai jij je hand toch niet voor om ?

Havoc

Misschien bij Baldwin gebouwd maar dat is duidelijk volgens plannen van hier. Buiten de aandrijving zie ik je niet veel recupereren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

trouwens een linker-en een rechterkant vergelijken is nooit een goed idee, Michiel misschien had die loc er beter opgestaan met de andere zijde naar voor ;)

Michiel

Op Gunter's foto staat een type 38, bij Baldwin besteld, maar inderdaad naar Belgisch lastenboek.

De foto van het schaal-N model is familie van de Pershing oorlogslocomotieven en later Belgisch type 39. Het zijn verschillende locomotieven. Samen met de titel is de verwarring te begrijpen, en dus de gelijkneis nogal zoek is.

Nu, eerelijk gezegd ben ik me nog niet gaan verdiepen in de ombouwmaterie, maar op het eerste zicht lijkt het een haalbare kaart (in N zonder rivettenteller te willen zijn)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Wat een prachtig fotoalbum trouwens.