Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Siliconen verwijderen van glasraam

Gestart door Peter, 27 juni 2017, 15:52:10 PM

Peter

Bij het een tijdje geleden vervangen van het zolderraam door een Velux raam (gekregen van een kennis-raam is zo goed als nieuw) was de binnenzijde van het glasraam met een stuk mdf bedekt dat tegen het glas zat door middel van silicone
De dikste laag silicone heb ik er af gekregen maar met wat kan ik de rest verwijderen?

Met vriendelijke groeten
Peter

marctje

probeer eens met zo een mesje om keramische kookplaten af te schrapen. Je hebt deze in metaal en een soort pvc.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Michiel

Met een scheermesje, cutter of ander scherp voorwerp schrapen? Glas is harder dan gehard staal, je kan het raam er niet mee bekrassen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

als het dat laatste dunne laagje is.... afwassen met white spirit. Stinkt als de hel en zorg voor een goede verluchting.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan


Peter

IK snap nu waarom ik dat raam kreeg.
Met zo'n mesje voor Keramische kookplaten hen ik het raam al voor ongeveer de helft proper, op dat dunne laagje na.
Straks eerst de andere helft, en morgen zoals Frans aangaf, met whitespirit.
Zal daarna serieus dat glas moeten poetsen, want ik moet er reflekterende film op aanbrengen

Bedankt alvast allemaal voor de tips.




Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Citaat van: Michiel op 27 juni 2017, 16:10:24 PM
Met een scheermesje, cutter of ander scherp voorwerp schrapen? Glas is harder dan gehard staal, je kan het raam er niet mee bekrassen.  ;)

Toch wel hoor.
Zou de eerste niet zijn die dit tegenkomt.

In de ruitenkuis gebruikt men een soort Stanleymes, meer een grote Gillette.

Maar altijd het glas nat maken, dit om krassen te voorkomen.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Citaat van: Bolje op 27 juni 2017, 17:39:17 PM
Citaat van: Michiel op 27 juni 2017, 16:10:24 PM
Met een scheermesje, cutter of ander scherp voorwerp schrapen? Glas is harder dan gehard staal, je kan het raam er niet mee bekrassen.
Toch wel hoor.
Zou de eerste niet zijn die dit tegenkomt.
Merkwaardig, ofwel was het glas geen glas, of het staal geen staal. Of men drukt idioot hard op het mesje dat het glas micro-barst (wat ik niet denk dat Peter zal doen.)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Werner

Toch maar beginnen met zachtjes te schrapen.

Met een breekmes op glas heb ik zo al krassen gemaakt, wat natuurlijk niet de bedoeling was. Ofwel was ik inderdaad idioot hard aan 't drukken, ofwel had ik toevallig een hele goeie kwaliteit van mes, ofwel combinatie van beide  ::)
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Peter

Morgen nog enkel met white spirit even poetsen en dan is het glas kristalheilder.
Heb wel een degenlijke schraper voor Keramische platen gebruikt, namelijk die van WMF
die ik "even" in bruikleen van mijn echtgenote had.
En..geen krassen in het glas.
Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Met thinner krijg je dit vrij eenvoudig weg, thinner lost namelijk de siliconen op,
whitespirit niet... Zorg er wel voor dat je zeker bent dat het glas is, anders lost de thinner
ook je plexiglas op !

Succes !

Geert

Herwig

#11
Heb zo'n Soudal-flesje voor de laatste siliconen-restjes  ... nà het gebruik van o.a. een Stanley-glasschraper.

Dit onderwerp heeft wel niks met treintjes te maken,  of je modelbaan moest staan onder een "velux"-dakvenster
(wat zou kunnen...) .

Gerolf

Ik dacht ook eerst aan modelbouw, en modelruitjes en siliconen, en toen "waarom heeft hij dat in hemelsnaam gebruikt"

Niettemin: stel dat je dat restje met white spirit of zo er af krijgt: dat spul laat een vettige laag achter.
Dus als je er daarna een coating of folie op wil zetten: goed ontvetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Peter

Siliconen zijn volledig verwijdert. White spirit hielp bijna niets, dus met cellulose thinner ging het vanzelf. Daarjuist even het glas ontvet en morgen zal ik de folie aanbrengen.(van 3M, ha ja wat dachten jullie, mijn vele jaren lang werkgever)
Probleem dus opgelost 
Met vriendelijke groeten
Peter