Vergelijking BALLAST schaal N: DE ONTKNOPING!

Gestart door Michiel, 26 juni 2017, 20:58:31 PM

Michiel

En dan de ontknoping van het hele ballast-vergelijken: wat is wat, welk merk hoort bij elke foto?

Mijn mening in onderstaande opsomming is geen objectief, absoluut iets, maar een persoonlijk voorkeur en impressie zoekend naar ballast regio Brussel rond 1930. Ieder mag en zal z'n eigen mening en voorkeur hebben. En dat is goed. Laat je mening en argumenten maar horen. Dat kan anderen ook weer interesseren. ;)



JAVIS JXG 112, heeft een ongelukkige verschijning gehad, zon kwam net door breken, overbelicht, te felle oranje kleur... In't echt is de kleur zacht bruin, maar hoe dan ook, de korrel blijft erg grof.




NOCH 09167, een populaire ballast in de poll, zo op beoordeling van de foto. De echte ballast-grind-korrel is afwezig, maar geeft wel een ovetuigend aspect van een oud, vuil railbed. Het aanleggen van deze ballast is wat lastiger, want gaat sneller wegkruipen met de lijm. De paarsige kleur is ook nogal eigenzinnig, maar het lijkt wel een leuke ballast om eens verder te experimenteren.




PECO PS 315, in geen enkel opzicht lijkt deze ballast enig potentieel te hebben: veel te grof (vergelijkbaar met JAVIS), en te licht (maar dat zou met wat verfwerk aan te passe zijn).




WOODLAND SCENIC B71, Erg populair in de poll, oogt netjes en egaal, strak en proper. Mogelijk wat saai, maar het lijkt me een heel goede basis om als een ballastbed te gebruiken, mits op een of andere manier het organischer te laten lijken, want nu is het wel erg klinisch.




FALLER 170722, Dit is een rampzalige ballast. Niets bruin, zwelt en drijft bij het besproeien, kleurstof lost op in water, en vloeit langs alle kant weg met overal naast het railbed lelijk grijze vlekken. Het resultaat is een halve puinhoop. Tristig is deze ballast!




HEKI 3173, Vreemdkleurige korrelsamenstelling, en de nogal sferische korrelvorm, vind ik deze ballast niet overtuigen. Netjes, maar nee.




JACQMOTTE MOKA, Marc had het meteen gezien, koffiedik! Duidelijk een voorkeur bij velen in de poll. Het is heel lastig om aanbrengen, want het drijft, en spoelt dus nogal snel weg. Maar het aspect is wel fascinerend. Mits wat zeven en wassen van de materie zou dit wel eens iets kunnen opleveren. Maar het blijft wel organisch materiaal; de andere zijn allemaal mineraal. Maar een bijkomend potentieel voordeel is het accoustisch effect. Het lijkt me een leuk materiaal om eens verder me te experimenteren.




BUSH 7517, erg vergelijkbaar met Peco, iets roder en nog groffere korrel, tot zelfs glazig. Onovertuigend.


Besluit:
Ik vind het heel merkwaardig dat ballast bij bijna alle merken wordt beschouwd als iets bijkomstig. De meeste merken leveren niet eens iets dat een beetje op ballast lijkt, maar op zand dat ze snel even in zakjes scheppen. Zoveel aandacht voor een klinknagel en dan zo'n slordigheid met de immitatie van ballast.

Ik weet ook dat elke streek, elke maatschappij, elk tijdperk z'n typische ballast heeft: grijs, geel, grof, fijn, scherp, ... Niet elke ballast van elke lijn zal meteen kant en klaar koopbaar zijn in zakjes.

Ik ben er een stuk wijzer uit geworden, en weet dat ik ballast "op maat" zal moeten maken, vertrekkend van een kandidaatballast, en dan wat aanpassen. Dat wordt weer experimenten = Leuk!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Hoi Michiel,

Welke merken gebruik je, heeft Minitec geen goed spul?

Peter

uitstekende ballast in verschillende korrelgrote, en zowel naturel, licht verweerd en harder verweerd, vind je bij Modellau Freiburg, die tevens een speciale lijm aanbied waarbij de ballast niet verkleurd en die toch redelijk flexibel blijft.
De zeer vriendelijke eigenaar, zorgt zelf voor het vermalen van de verschillende steensoorten

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

@Wim, Ik gebruik geen merk op het moment. Ik ben nog zoekende, en ben blij dat ik niet zomaar "ballast" ben gaan kopen in de winkel, want de variatie is enorm. Minitec is me onbekend, maar ik ga dit een nakijken.

@Peter, bedankt voor de tip. Ik ga eens zien wat ze aanbieden in het N-schaal gamma.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel,
Ik heb ooit een aantal zakjes met staaltjes van Minitec gekregen. Als je wil mag je die hebben hoor.
Minitec is  ook te koopt bij Modellbahnshop Lippe, die met veel dingen goedkoper is dan bij anderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Woodland gebruik ik al jaren. Het loont eens de moeite om te experimenteren met verschillende kleurtjes door elkaar te mengen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Hier ook Woodland "fine" versie. Drie kleurtjes mengen met doel kiezel na te bootsen.



Toegepast in h0 geeft het dit effect:



Naar mijn mening is het de kleur (door mixen, vervuilen, nat en droog brushen) die er toe doet en bepalend is, niet zo zeer de vorm van de korrel die slechts 1mm is.

Succes met de keuze.

Gr, Ben.

Michiel

Kleur is natuurlijk een belangrijk aspect. Maar jij kan zonder probleem kiezen tussen vele soorten fijn ballast, want in H0 is zelfs grof ballast fijn. Je gebruikt Woodland fine, een van de fijnste uit de hele reeks. Logisch dat vorm en grootte dan niet zo belangrijk zijn. In N zijn nog maar een paar merken ballast redelijk aanvaardbaar, en die vind jij dan in H0 wel goed passen.  ;)

Jouw kleur is lekker modern, proper voor een ballast uit het elektrische tijdperk, waarbij de kleur van de steen primeert. De kleur voor een ballast diep in het stoomtijdperk is natuurlijk helemaal anders, en dan is vervuiling van het ballastbed de dominante kleur.

Trouwens, mooie foto, je hebt een net stukje spoor liggen, oogt lekker.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Het ging me niet om de kleur maar om de korrel. Wat ik laat zien is hetzelfde spul als jouw plaatje 4, de B71 van Woodland Scenic. In mijn toepassing h0 kun je nog verschalen, in N lukt je dat niet meer want dan hebben we het over stof.

Gr, Ben.

railrunner

Michiel,

Ik gebruik ook Minitec voor mijn ballast.   Ben daar heel tevreden over, juiste kleur, fijne korrel.  Verkrijgbaar via www.sceneryproducts.eu.

erik de noorman

Mijn voorkeur gaat uit naar het koffiegruis.

Ik gebruik veel koffiegruis (espressogruis) op mijn baan. Vooral in het stoomdepot.Voor de verwerking je kan het koffiegruis mengen met fijn wit zand wat het ballast verzwaard of zuiver gebruiken.
Ik verwerk het gruis op volgende wijze.
Tussen de bilzen het gruis strooien (borstelen) vervolgens nat spuiten met de plantenspuit en laten weken.
Daarna verdunde houtlijm overdruppelen en laten drogen.
Om het wegvloeien te voorkomen de beide zijde van het spoor instrijken met behangerslijm. Het houd het weggespoelde gruis tegen en fixeert het ineens ook.
Daarna krijgt het indien nodig nog een kleur (zwart en donker bruin) uit een spuitbus.
Als alles goed uitgedroogd is kan je het nog na behandelen met verweerpoeders.
Om grasvezels en strooimateriaal te kleven gebruik ik  behangerslijm.

Erik.

Michiel

Hallo Erik, bedankt voor je verhaal, en de tips.

gebruik je koffiegruis (gemalen bonen) of koffiedik (drap na koffie zetten)? Heb je het gruis ook ontkiemt, microgolfovenbehandeling?

Ik ben door koffiedik geïnteresseerd omdat het 100% recuperatie is, niet iets kant en klaar te koop. En gezien het toch een interessant resultaat geeft zo bruut, zonder wassen of filteren, waarom niet. Ik ga er zeker eens mee experimenteren. Het zou wel leuk zijn, een baan met koffie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hallo Jim, ik ga na m'n vakantie eens informeren naar die Minitec (en naar Peter's voorstel). Ik ben benieuwd hoe "goed" ballast eruit ziet.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Peter op 26 juni 2017, 21:57:09 PM
Michiel,
Ik heb ooit een aantal zakjes met staaltjes van Minitec gekregen. Als je wil mag je die hebben hoor.
Minitec is  ook te koopt bij Modellbahnshop Lippe, die met veel dingen goedkoper is dan bij anderen.
Hoi Peter, is er verschil in korrelgrootte bij Minitec, en heb je dan de fijnste? Indien het een soort is dat voor N bruikbaar is, dan ben ik wel geïnteresserd om het eens te evalueren. Maar dat regelen we dan na m'n vakantie, als dat goed is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Bij de staaltjes die ik heb (nog eens geteld en het zijn er een twintigtal, soms ook dubbel) is de korrelgrote van geschikt voor H0 tot zeer fijn dus uitermate geschikt voor spoor N
Er zijn er een tweetal bij die eigenlijk meer bedoeld zijn om een grindpad in H0 tot N mee aan te leggen. en dat is veel verschillende kleuren.
Kom ze maar halen al je in de buurt bent want ze zijn nogal zwaar om in een omslag te steken
Met vriendelijke groeten
Peter