Auteur Topic: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940  (gelezen 1092 keer)

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Gepost op: 21 juni 2017, 20:57:14 pm »
Goedenavond

Kan iemand mij hier helpen aan Treinsamenstellingen van de nmbs tussen de jaren 30 en 40.
Ik kan op het internet niks vinden erover wellicht zijn er hier die mij kunnen helpen


Groeten
Kees

Offline rixke rail

  • Forumlid
  • Berichten: 2.713
  • Modelbouwers doen het kleinschalig
  • Voornaam: eric
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 22:49:03 pm »
Wat zoek je juist ?
Hkv, Hkm, types Hlv ?
Welke streek ?
 
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum 1 fotoalbum 2 mijn buis ARCHIEVEN

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 19:08:35 pm »
Rijtuig samenstellingen voor sneltreinen en of stoptreinen
Rijtuigen type K1 L rijtuigen houten rijtuigen M1 rijtuigen enzovoort alles wat een beetje tussen 1930 en 1940 reed.

Hoop hiermee wat duidelijker te zijn.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.734
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 19:20:02 pm »
De jaren '20 en '30' waren hoogtijdagen voor de blokrijtuigen: gesloten treinen met speciaal ontworpen rijtuigen om met een hoge frequentie en hoge snelheid verbindingen te leggen met een aantal provinciehoofdsteden. Blokrijtuigen waren toen symbool voor efficient en snelle verbingen, aangevuld met GCI-treinen voor locale stoptreinen. Volgens mij zijn die blokrijtuigen helemaal uit het geheugen van de Belgische treinliefhebber verdwenen, en zoekt met steeds naar de 1-letter reeksen: m1, m2, k1, L1, ... maar blokrijtuigen?.... jammer.

(Ik zou ze wat-graag op m'n modelbaan zien rijden)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2017, 20:13:45 pm »
De bloktreinen zijn mij vrijwel bekent speciaal gebouwde houten rijtuigen meen ik met bijhorend bagage rijtuig ?
Waren voor die bloktreinen speciale locomotieven gesteld of maakte dat niet uit ? De vraag was eigelijk hoe de meeste treinen uit die tijd samengesteld waren hoeveel rijtuigen wat voor soort rijtuigen welke locomotieven werden er gesteld

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2017, 08:44:14 am »
Niemand verder informatie ?

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.734
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:03:53 am »
Een foto van een bloktrein uit die periode vind je hieronder. De trein werd meestel door 1 loc, of soms in dubbelspan, getrokken door expresslocomotieven. Foto's heb ik gevonden met ex-Pruisische types 60, 66, en 69, en ook oa de ex-T18, maar veronderstel dat ook locomotieven van Belgische oorsprong hiervoor gebruikt werden (types 7,8,9,10?). De treinen blijken lang, gesloten en in blok van naar schatting rond de 8 rijtuigen. Een bagagerijtuig bestond ook, zie foto.

Maar meer heb ik niet dan wat ik op foto's zie. Ik weet niet of er iets in de literatuur bestaat met uitleg en plannen. Wie heeft hier meer informatie over?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:36:14 pm »
Zou mooi zijn wat literatuur. Jammer dat er weinig tevinden is over Treinsamenstellingen over Nederlandse treinen is wat meer te vinden. Hoop dat er nog zijn die info hebben ik hoor het graag

Offline keesysquad

  • Forumlid
  • Berichten: 12
  • Voornaam: kees
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2018, 18:29:18 pm »
Niemand verder informatie over rijtuigen en samenstellingen tussen 1930 en 1940??

Offline Alberke

  • Forumlid
  • Berichten: 552
  • Voornaam: Hugo
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2018, 19:22:23 pm »
In de boeken van Max Delie zijn veel foto's van dergelijke samenstellingen te vinden. Waarschijnlijk ook nog heel wat "wapenstilstandsmateriaal" van Duitse oorsprong.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Offline guy holbrecht

  • Forumlid
  • Berichten: 498
  • Voornaam: Guy
Re: Treinsamenstellingen tussen 1930 en 1940
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2018, 17:59:01 pm »
Voor de periode 1930-1940 kan je bijna niet missen. Echt Belgisch zijn slepen met L-rijtuigen (Olaerts, Jocadis, Goover), K1 rijtuigen (Olaerts-OVB) of GCI rijtuigen (Goover). Verder vind je tal van 'verbelgiste' ex Duitse rijtuigen bij de meeste modeltreinfabrikanten. Märklin heeft er, Roco ook, Fleischmann, Piko en wellicht vergeet ik er nog enkele.