POLL: vergelijking tussen schaal N Ballast (4 merken)

Gestart door Michiel, 20 juni 2017, 18:39:26 PM

Welke ballast vind je het "mooist".

Ballast 1
0 (0%)
Ballast 2
19 (67.9%)
Ballast 3
0 (0%)
Ballast 4
9 (32.1%)
geen mening, geen van alle 4,...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 28

Stemmen gesloten: 20 juli 2017, 18:39:26 PM

Dirky

ik zou voor 2 gaan en zeker nog mengen met fijner spul. Ik weet niet hoe het in de hoofdstad was maar bij opzoekingswerk voor mijn baantje dat er nooit kwam - Nederbrakel 1920 - heb ik geen enkele foto/postkaart gevonden van 1920 of ouder waarop de dwarsliggers te zien zijn. En wat er tussen of op ligt van ballast is nog veel fijner...

Doornroosje

Kan je 2 met 4 mengen? Misschien is dat iets. De kleur van de 2 samen gaat beter uitkomen en verschillende korrelgrootte vult elkaar aan.

marc goovaerts

Ik ga akkoord met de opmerking van Dirky.
Als 'ballast' zoals we het nu kennen, blijf ik bij mijn keuze.
Maar dan los van het tijdvak waarin Michiel zijn baan wil situeren.

Michiel

#18
Bedankt om jullie mening te geven!

Ik vergelijk verschillende merken ballast natuurlijk niet zomaar. Het type ballast en methode van onderstoppen veranderde drastisch zo rond de jaren '20, zoals Marc al aanhaalde. Voorheen werden dwarsliggers volledig ondergestopt onder een laag zeer fijn grind of zand (mogelijk wat plaastelijk te vinden was). Na de jaren '20 was het  "gewone" type ballast gebruikelijk, zoals we dat nu ook kennen. Voor Brussel-Luxemburg voorzie ik in grote lijnen 3 situaties betreffende de ballast. De zuidelijk bundel (lijnen 160 en 161 naar Namen en Tervuren) werden door de elektificatie heraangelegd (persoonlijke speculatie), en krijgt het nieuwe type ballast. De Noordelijk bundel naar Brussel-Noord en Antwerpen laat ik oorspronkelijk, als ongestopt. Het stationsemplacement krijgt een mengelmoes van ballasttypes, afhankelijk van de activiteit. Olie, slakken, roet en oa ...uhum toiletuitlaat... gaven het ballast toen een vrij smerige en vettige indruk. Dat hoort er ook bij.

Voor mij lijkt voorlopig Ballast 4 het meest geschikt voor de "moderne" ballast, maar dan een ander kleurtje. Ballast 2 is lekker vuil en vettig, ideaal voor depot en ondehoudssporen, mits een ander kleurtje. Het materiaal voor ballast type "ondergestopte dwarsliggers" zal uit mijn tuin komen.

Er zijn nog 4 andere merken ballast onderweg. Die plaats ik hier ook. Kunnen we weer vergelijken. En dan moet de definitieve keuze gemaakt worden.

(De keuze van ballastmateriaal is natuurlijk heel anders voor meer recente periodes. Ik doel specifiek de periode 1920-1930)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Wanneer we rond zijn, zou het waarschijnlijk ook iedereen interesseren welk merk/type er achter welk nummer steekt

Michiel

Dat is natuurlijk de bedoeling, een beetje de verrassing. Maar eerst zou ik de vier volgende merken willen laten passeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mij lijkt het dat de korrel zo klein mogelijk moet zijn, zeker in je beoogde tijdperk.
Anderzijds gaat het om schaal-modelbouw, dus de korrel moet nog wel zichtbaar zijn.

Wat tinten "overdreven" mengen in je basis-ballast, want daarna ga je toch airbrushen en/of washen (en dus meer smerig-monotoon worden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw