Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

marklin universeel relais 7244

Gestart door bumper, 20 juni 2017, 09:42:00 AM

bumper

Hallo,
Bovengenoemd relais heeft buiten de aansluitingen voor de vier wisselkontaken 1/2/3 ook nog een aansluiting met het nummer 0.
Waarvoor dient deze aansluiting?
Groeten.
Ludo.
 

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

apenkop

Als ik het relais goed begrijp dan schakelt het als er een massa contact wordt gelegd. Aansluiting 2 is het moeder contact en 1 en 3 zijn de aansluitingen van de omschakelaar. Dan blijft dus aansluiting 0 over, ik verwacht dan ook dat deze voor het aanleggen van het massa contact is om te kunnen schakelen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

dani

dat denk ik niet ....

Voor zo ver ik kan zien is dit relais  "bistabiel", vandaar de gele en 2 blauwe draadjes...

De gele gaat aan de gele draad van de voeding (de "plus", in zoverre je van een plus kan spreken bij AC).
De 2 blauwe (of blauw en groen) dienen voor het inschakelen of uitschakelen  (dus voor het ompolen van contacten 2 van  1 naar 3 of 3 naar 1)
Die blauwe schakel je dan weer met een bedienkastje of elektronisch met een decoder of magneetartikel schakelaar.
Zo blijft het relais altijd na een schakelpuls in zijn laatste toestand staan.

Althans zo had ik het begrepen.

De  "0"  aansluiting is dus een mysterie.   Even meten is de boodschap...  Misschien dient het voor een signaallampje  dat brandt als de relais in 1 van de 2 schakeltoestanden staat ????
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Dani,

Wat U schrijft is volkomen juist. Het relais schakelt, of wordt aangesloten zoals bvb een wissel. Geel naar de transfo, en de twee blauwe draden elk via een drukknop naar bruin. Drukknop 1 voor bvb stand links, en drukknop 2 dan voor stand rechts.
Maar de aansluiting met het nummer 0 is een mysterie. Want met meten ben ik ook niets wijzer geworden, gewoon omdat je niets meet. Geen enkele aansluiting reageert op deze met het nummer 0.
Dank voor het meezoeken.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

#5
ik denk ook dat die klem nergens voor dient. Op het forum van beneluxspoor hebben we deze vraag ook al eens gehad en daar zijn we niet uit gekomen. Als je met google zoekt naar afbeeldingen dan zie je nergens iets aangesloten op deze klem en ik vond zelfs foto's waar de klem afwezig is. Als je het echt wil weten zou je het kapje er af kunnen klikken om te zien of er ergens een verbinding is.

Ik vond nog deze site: http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite02/index-2a.html
Op de foto is de plaats van het 0-contact rechtsonder. Maar daar zit het contact niet (meer) aan en ook de soldeereilandjes lijken nergens aan vast te zitten.