Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

onderbouw module baan en bevestiging achtergrond en fries

Gestart door Dirkh, 19 juni 2017, 11:50:24 AM

apenkop

De bespreking van het baantje Olie-f-Ant staat inderdaad in MSM 39, ik heb dat doorgelezen, maar daarin staat niets over de opbouw van het onderstel. Maar met de index heb ik gevonden dat het artikel Oliefantenpoten in MSM 29 staat. Ik heb dat nummer er even bijgepakt en daarin staat inderdaad een artikel (vervolg uit MSM 25) over de opbouw van de poot contructie.
Als je je email adres in een pb zou willen geven dan kunnen we wel iets regelen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Dirkh

Ik heb de schragen online nog goedkoper gevonden. https://www.ts24.be/product_info.php/info/140728/Kreator-Verstelbare-Schraag-1-Stuk-KRT671003/
Dus donderdag er een deel bestellen.

Het lijkt me eenvoudig om de te verlengen tot 90 cm met een latje ertegen te vijzen.

Herwig

#17
Heb de schragen (hier op zolder) gemeten:
De lengte van de (vierkante) bovenbuis van de metalen verstelbare schragen is inderdaad 68,5 cm.
De schraag zelf is 58 cm,   maw de bovenbuis komt er aan elke zijde ongeveer 5cm voorbij ....

Om de L-liggers te monteren bij gebruik van het onderstel,  had ik verticale gaten geboord in die bovenbuizen   +   verticale  bout & vleugelmoer  ....

[  zie reactie #15 :     Oliefantenpoten in MSM 29  =  vervolg uit MSM 25 ,  over de opbouw van de schraag-contructie...
     Dacht me te herinneren dat 'k ook de toenmalige prijs van de Hubo-schragen ergens vermeld had in het artikel ....
     Ze heten toen nog niet Kreator, geloof 'k ...    ]

apenkop

De prijs staat inderdaad vermeld in het artikel letterlijk "betaalde ik slechts een bescheiden 32 Euro per stel" blijft een mooi artikel wat je daar geschreven hebt. En dat geld eveneens voor het baantje natuurlijk.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Dirkh

Daarstraks even bij Hubo binnengewipt en al 1 schraag meegebracht om die eens te bestuderen. De rest bestel ik dan wel online.
Lijkt me redelijk stabiel, enkel zal ik de dwars lat bovenaan op de een of andere manier moeten verlengen van 68.5 cm naar 90 cm.

Ik vraag me af wat het beste gaat zijn, 10 cm verlengen langs elke kant, of 20 cm verlengen langs de kant van het schaduwstation.
Het grootste gewicht komt in het laatste geval dan volledig op de schraag en ook de fries en modules zijn dan volledig ondersteunt, in het andere geval is het gewicht meer verdeelt is is er misschien meer kans op kantelen van de constructie langs de kant waar de fries en de modules gaan over hangen.

Nadeel van de schragen is wel dat je geen regeling hebt om de schraag waterpas te zetten op een ongelijke vloer, maar verder wel snel op te stellen.

Voor de fries ben ik aan het denken van in de dwarslatten 2 kleine gaatje te boren en dan langs elke kant een lat te monteren om daaraan de fries te bevestigen.
Waar de rode pijlen zijn kleine gaatjes en dan langs elke kant van de metalen lat een houten lat bevestigen waaraan dan weer de fries komt te hangen.





Klaas Zondervan

Citaat van: Dirkh op 20 juni 2017, 19:23:59 PM
Nadeel van de schragen is wel dat je geen regeling hebt om de schraag waterpas te zetten op een ongelijke vloer, maar verder wel snel op te stellen.
Gewoon een doos bierviltjes meenemen.

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 juni 2017, 19:36:32 PM
Citaat van: Dirkh op 20 juni 2017, 19:23:59 PM
Nadeel van de schragen is wel dat je geen regeling hebt om de schraag waterpas te zetten op een ongelijke vloer, maar verder wel snel op te stellen.
Gewoon een doos bierviltjes meenemen.

De balken waar je de modules opzet zullen veel uitvlakken. Je hoeft immers niet onder elke bakovergang een schraag te zetten.

Op Vaerwegh Dok hebben de schragen zelfs "verbreed" naar 1,30m. Maar daar staat dan ook de volledige baan op
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.