onderbouw module baan en bevestiging achtergrond en fries

Gestart door Dirkh, 19 juni 2017, 11:50:24 AM

Dirkh

Dank zij Suske met zijn draadje over het minibaantje dat in de thuisbaan past is de molen hier weer gaan werken en ben ik aan het proberen om een nieuwe opzet uit te tekenen voor de thuisbaan.
De huidige is te groot om op een redelijke termijn iets rijdbaar en redelijk afgewerkt te krijgen en ik heb ondertussen al verschillende dingen tegengekomen die door onervarenheid met het bouwen van een baan nu beginnen problemen te geven.

Daarom ben ik aan het denken om alles samen te stellen uit modules/segmenten die als minibaantje apart kunnen gebruikt worden of samen een grote baan vormen.

Een van de problemen waar op kom is het onderstel en de bevestiging/bouw van de fries en achtergrond.
Het moet aan volgende voorwaarden voldoen :

  • De hoogte moet regelbaar zijn zodat de sporen zowel op 130 cm (expo baan) als op 70-80 cm (thuisbaantje) kunnen komen. Op die manier zou de fries nog onder de schuine kant van het dak kunnen en kan ik vanuit een stoel de baan bedienen
  • De achtergrond en de fries zou ik los van de modules willen hebben om aan het baantje te werken of om de achtergrond te wijzigen afhankelijk van welke modules gebruikt zijn.
  • Het moet allemaal gemakkelijk te monteren en demonteren zijn en vervoerbaar
  • Het moet gemakkelijk uit te breiden zijn, initieel maar enkel 2 modules en een deel schaduwstation, maar later meer en meer modules
  • De modules zijn nu 40 cm diep maar ik zou ook graag in een later stadium modules met een diepte van 60 cm willen gebruiken
  • En liefst geen ingewikkelde kostelijke constructies, ik moet alles kunnen maken met een afkortzaag, circelzaag en figuurzaag. De platen van de modules kan ik wel laten op maat zagen bij de houthandel maar alle balkjes, planken enz.. van de onderbouw zou ik zelf moeten kunnen maken
Met wat puzzelen ben ik op enkele sporenplannen gekomen van minibaantjes en het bijbehorende schaduwstation (schaal N):

Dat zou ik dan kunnen combineren tot een grote baan :


3D zicht van de volledige opstelling om een idee te geven:


Het schaduwstation is al voorzien met modules van 90 x 30  cm zodat die gemakkelijk stapelbaar zijn voor vervoer of opslag. (Gevonden in een post van Evan)
Nu de rest nog.

Michiel

Dat is een heel stevig project om in één jaar klaar te krijgen.  :o Het leuke voor ons is dat er serieus vaart zal zitten in het werkzaamheden, en dus (hoop ik ) de update op het forum. Ik wens je alvast van N'er tot N'er succes, en vooral veel plezier.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

@Dirk,
De onderbouw:
Ik bouw mijn baantje(s, want het zijn er 2 in 1) thuis op een houten frame. De modulebakken liggen daar gewoon los op. Dat frame bouw je op een hoogte die je graag hebt.
Voor een tentoonstelling zet ik de boel op schragen en balken, eigenlijk een imitatie frame maar dan aangepast aan de afmetingen van het baantje om zo weinig mogelijk ruimte in te nemen, zowel op de tentonstelling als in mijn wagen :)
Door met de hoogte van de schragen te spelen, kan je de baan hoger zetten op een tentoonstelling, en lager als je er thuis aan wil werken.

De achtergrond:
Ook die moet demonteerbaar zijn, zeker in mijn geval met een stuk dat van de andere kant wordt bekeken  ::)
Ik voorzie dit te maken met een systeem van muur rails voor schabben (element system of iets dergelijks). Het is licht en eenvoudig.
Door in de zijkant van de bak de gaten te voorzien en te werken met inslagmoeren kan ik die vrij eenvoudig monteren. De achtergrond wordt daar tegen geplaatst en een reeks plankendragers draagt de fries.
Op de plankendragers kan ik dan ook een plaat leggen met de verlichting.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Voor de thuisopstelling heb ik ook een latenframe gebouwd waar de modules los op liggen. Dat is me goed bevallen. Die spoorbaan is inmiddels gesloopt, maar het lattenframe ligt er nog. Daar ga ik later nog eens een nieuwe modulebaan op bouwen.

Voor expo's werk je het best met losse poten. In de hoeken van de modules voorzie je dan kokers waar je die poten inschuift.
Verstelbare poten die je zowel thuis als op een expo kan gebruiken zou ik niet doen. Het versteltraject is veel te groot om dat stabiel te krijgen.

Dirkh

Citaat van: Michiel op 19 juni 2017, 11:55:59 AM
Dat is een heel stevig project om in één jaar klaar te krijgen.  :o Het leuke voor ons is dat er serieus vaart zal zitten in het werkzaamheden, en dus (hoop ik ) de update op het forum. Ik wens je alvast van N'er tot N'er succes, en vooral veel plezier.

De bedoeling is om 1 stukje te maken , dus 180 x 40 cm tegen einde 2018. De rest is dan voor binnen 3 jaar. Tijd genoeg denk ik.   :)

Maar eerst eens een degelijke onderbouw uittekenen die herbruikbaar blijft om telkens nieuwe modules op te leggen en die zowel thuis als op verplaatsing kan gebruikt worden.

@Suske, met die raildragers, blijf je die dan niet zien als je de verlichting er bovenop plaatst ? Voor de rest al een goede tip.

@Klaas, baantje is maar 40 cm diep, ik heb een beetje bang dat het niet stabiel is als je het gewoon op poten gaat zetten. Natuurlijk is het dan enkel een kwestie van lange poten voor op verplaatsing en korte poten voor thuis. En dan blijft de vraag hoe bevestig je de achtergrond en fries met verlichting ?


Steam.N

Citaat van: Michiel op 19 juni 2017, 11:55:59 AM
Dat is een heel stevig project om in één jaar klaar te krijgen.  :o Het leuke voor ons is dat er serieus vaart zal zitten in het werkzaamheden, en dus (hoop ik ) de update op het forum. Ik wens je alvast van N'er tot N'er succes, en vooral veel plezier.

Dirk, ook van mij héél veel succes gewenst met je N-project  ;)
Ik kijk al uit naar je updates en mooie realisaties !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Bij 40 cm diepte wordt het inderdaad wel een beetje tricky bij een hoogte van 130 cm.
Maar op de eerste tekening zie ik een opstelling van 90 cm diep. Dat wordt al een stuk stabieler. In plaats van losse poten kun je ook kiezen voor pootstellen, dus poten die met twee via schoren gekoppeld zijn.

Steam.N

Dirk, voor NEEB maakte ik indertijd een onderbouw van 2.00x1.20 m,  waarop alle vier modules rustten.
Goede stabiliteit, en het onderstel nam afgebouwd nagenoeg geen plaats in.
Bovendien konden de sporen op de modules gemakkelijk op mekaar afgestemd worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

2 of meer stevige, stabiele metalen (rood-of blauwkleurig) in de hoogte verstelbare schragen. (DHZ)
Daarop voor- en achteraan houten L-profiel profielen van links- naar rechts.
Daarin passen de baansegmenten naast elkaar.
Achteraan twee of meer verticale schabsysteemprofielen geschroefd tegen de schragen.
Bovenaan twee of meer leggers (haken) van dit schabsysteem waaraan vooraan van links naar rechts de fries, met de verlichting, hangt.

Als men de fries laat hangen een stuk voor de voorzijde van de baan, kan men de eerste centimeters van de baan beter uitlichten.

Door de stabiele metalen schragen kan men makkelijk & veilig een ondiepe baan ( 40cm) presenteren op pakweg 1.30cm H..

( deze combinatie werd voorgesteld met foto's & tekeningen in de  "vroege"  MSMs )
( & werd later overgenomen voor andere tentoonstellingsbanen .... )

SuSke

Citaat van: Dirkh op 19 juni 2017, 13:04:10 PM
...
@Suske, met die raildragers, blijf je die dan niet zien als je de verlichting er bovenop plaatst ? Voor de rest al een goede tip.
...

Dat is het enige nadeel dat je aan die manier van werken hebt. Maar er zijn genoeg baantjes waar de achtergrond en fries vast aan de bak hangen met een plaatselijke verzwaring.
Als je die drager in een leuk kleurtje schildert, valt alles best mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Herwig op 19 juni 2017, 14:20:37 PM
2 of meer stevige, stabiele metalen (rood-of blauwkleurig) in de hoogte verstelbare schragen. (DHZ)
Daarop voor- en achteraan houten L-profiel profielen van links- naar rechts.
Daarin passen de baansegmenten naast elkaar.
Achteraan twee of meer verticale schabsysteemprofielen geschroefd tegen de schragen.
Bovenaan twee of meer leggers (haken) van dit schabsysteem waaraan vooraan van links naar rechts de fries, met de verlichting, hangt.

Als men de fries laat hangen een stuk voor de voorzijde van de baan, kan men de eerste centimeters van de baan beter uitlichten.

Door de stabiele metalen schragen kan men makkelijk & veilig een ondiepe baan ( 40cm) presenteren op pakweg 1.30cm H..

( deze combinatie werd voorgesteld met foto's & tekeningen in de  "vroege"  MSMs )
( & werd later overgenomen voor andere tentoonstellingsbanen .... )

Dat is de manier waarop ik het ook zie   ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Citaat van: Herwig op 19 juni 2017, 14:20:37 PM
( deze combinatie werd voorgesteld met foto's & tekeningen in de  "vroege"  MSMs )
( & werd later overgenomen voor andere tentoonstellingsbanen .... )

Weet er iemand per toeval de nummer van die MSM en heeft iemand die MSM om de foto's eens te laten zien ?

Lijkt me wel een goed systeem , bij hubo vond ik al verstelbare schagen : https://www.hubo.be/nl/p/schraag-uittrekbaar-180kg/97549.html
Dan alleen nog eens gaan kijken hoe breed die zijn, die info vind ik er nergens van terug.

Herwig

#12
Ik zie het ook, tenminste als ik een verdieping hoger ga, daar staan m'n blauwe metalen schragen en die andere dingen (nog steeds) opgeslagen.
( of in die ouwe MSMs ...)   ( nrs  40 / 50 ?   Reeks artikels over het baantje OlieFant~De Petrol-Zuid)

Heb ondertussen wel gemerkt in de brikogammabrico dat die (nog) identieke schragen veel duurder werden...

SuSke

De baanbespreking van Olie-f-ant staat in nummer 39.
Net evensnel gekeken, maar er staan geen foto's in van hoe alles in elkaar is gezet.
De tekst heb ik (nog) niet door gelezen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: Dirkh op 19 juni 2017, 14:32:01 PM

Weet er iemand per toeval de nummer van die MSM en heeft iemand die MSM om de foto's eens te laten zien ?

Lijkt me wel een goed systeem , bij hubo vond ik al verstelbare schagen : https://www.hubo.be/nl/p/schraag-uittrekbaar-180kg/97549.html
Dan alleen nog eens gaan kijken hoe breed die zijn, die info vind ik er nergens van terug.

Lengte   68.5 cm ik denk dat dit de breedte is die hubo bedoelt ;)

Diegene die ik had had hadden ook deze breedte. heb ze al dikwijls op beurzen gezien. Mij lijkt het een goed systeem in combinatie met langsdragers waar je de modulebakken op plaatst.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)