te veel inspiratie

Gestart door The Railwarrior, 17 juni 2017, 11:53:57 AM

The Railwarrior

Na eerdere posts hier moet ik zeggen dat er aan inspiratie geen gebrek is, ondertussen gaat de bouw van de zolder rustig verder, de garage begint rustig in orde te geraken. En de plannetjes beginnen ook wat meer vorm te krijgen.  Echter is het schaduwstation een groter probleem, ik stel me meer en meer in vraag hoe belangrijk het is een bereikbaar schaduwstation te hebben.  Ik heb wel enkele ideeën maar het schaduwstation blijkt ietwat onbereikbaar te zijn en als ik het bereikbaar maak via een klim of daal spiraal maar gaan de treinen dan niet te lang onderweg zijn eer ze aankomen in je diorama?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Vlotte bereikbaarheid van het schaduwstation is echt nodig. Tijdens een rijsessie zal je toch regelmatig eens iets moeten aanduwen, doorschieter terugtrekken of complicaties op wissels (vastloper, ontsporing, verkeerd moment geschakeld,...) verhelpen.

Een helix ben liever kwijt dan rijk. Als je het zonder kan, dan is dat gewonnen spel, maar treinen die wat langer onderweg zijn in een helix is ook geen ramp. Beschouw het als een verlengd, sequentieel schaduwstation met extra opstelsporen.  ;)

Hoedanook moet je ervoor zorgen dat zowel schaduwsporen en helixssporen bereikbaar blijven voor op z'n minst kleine interventies (aanduwen,onsporing verhelpen,...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Ga er gewoon vanuit dat een trein ongeveer de intelligentie heeft van een kat. Die weet donders goed waar ie niet mag gaan zitten, dus zodra je even niet oplet zit ie precies daar. Heb je een hoekje op je baan waar je niet goed bij kunt dan weet je vantevoren dat een trein precíés daar problemen gaat staan maken.

The Railwarrior

#3
dat is dus echt een probleem.  de baan zal onder een schuin dak komen te staan.  De helix zal achteraan altijd moeilijk bereikbaar blijven.  Op zich misschien geen ramp maar zoals je aanhaalt misschien toch niet zo wenselijk.  Ik heb ook al zitten denken om een doodlopend station te maken, op die mannier zou ik al 1 helix kunnen uitschakelen waardoor ik ook meer lengte krijg in mijn landschap.  (iets wat lange treinen die ik graag wil laten rijden ten goede komt) in totaal heb ik 7,2 lengte ter mijner beschikking, de breedte is echter maar 120cm... onder schuin dak betekend dat, dat je kwa diepte niet dieper gaat dan 70cm op een hoogte van 110 a 120cm ongeveer het schaduwstation zou dan op een hoogte van 80cm komen...

ps: mijn katten luisteren vrij goed ik mag niet klagen maar die doen relatief braaf wat ze moeten doen als ik het ze vraag. :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Floris

als je het vraagt en als je kijkt wel ja...  8)

OlivierV

Kijk eens naar Michiel z'n schaduwstation? Diens helixen zijn langs achter ook moeilijker te bereiken. Je kan natuurlijk ook je gehele baan op wieltjes zetten, dan is alles altijd goed bereikbaar. ;)

Een beter voorbeeld kan je denk ik echt niet hebben denk ik.

Verder zou ik, maar dat ben ik dan weer, het spoor in het schaduwstation zodanig aanleggen dat het op een echte bundel lijkt qua sporenplan. Op deze manier is het een extra niet aangekleed station waar je heel wat plezier kan beleven alvorens je de treinen de echte baan opstuurt. Helixen kosten tijd om door te rijden, maar zo erg is dat ook weer niet. In het echt volgen de treinen mekaar ook niet met een paar seconden tussen.

Een rijsessie op een baan moet echt iets ontspannend zijn in mijn ogen, akkefietsjes zijn er altijd, maar dat mag de pret van een goed ontworpen baan niet drukken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

intussen weer wat tijd over gegaan, en nog wat zitten denken over die helixen en hoe het schaduwstation op te bouwen, ik geraak er werkelijk niet uit, intussen heeft een collegamodelbouwer weer een oude liefde aangewakkerd om misschien te overwegen toch voor schaal 1 te kiezen en met korte treinen te gaan werken en een schaduwstation langs de baan op te bouwen, op die mannier heb ik een schaduwstation van 1m60 langs de baan staan en als ik met een boog zou werken op het einde dan heb ik zelfs een baan van effectief 7,2m in een L vorm met rechts een schaduwstation... zeer verleidelijk moet ik zeggen.

even stipuleren dat wanneer ik in H0 zou bouwen ik ook wel telkens met vrij 'zware' treinen zou zitten, ik heb hier heel wat materieel wat ik van mijn grootvader gekregen heb (lees eerder geërfd) met rijtuigen van LS models zoals de benelux maar ook memling, wat al snel uitnodigt tot langere treinen... de zolder zit zo wat in zijn laatste rechte lijn naar afwerking toe, hoe langer hoe meer blijf ik toch wat met die tweestrijd zitten die er altijd geweest is, zou ik gaan voor spoor 1 zou ik gaan voor H0? beide zijn zeer aanlokkelijk, Van H0 heb ik al heel wat materieel en dat is leuk maar het dwingt je ook een beetje in een bepaalde richting, het merendeel is Belgisch, maar Franse banen of zelfs Scandinavische banen weten mij ook zeker aan te spreken.  en als je dan toch alles over boord zou gooien waarom toch niet kiezen voor Schaal1, nog een fenomeen is dat die oudere loc's die ik in mijn bezit heb inmiddels rijden als een oude koffiemolen, uitrusten met een nieuwe motor is al bijna even duur als een nieuwe loc aanschaffen in sommige gevallen heb ik me laten wijsmaken...

Toch wel heel wat vragen en misschien is het ook wel eens tijd om me aan te sluiten bij een club, jammer dat er niet dadelijk een in de omgeving is, (denk ik)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Bjorn, je twijfelt maar ik heb de indruk dat je eigenlijk liefst naar schaal 1 gaat, maar het "zonde" zou vinden om je oude H0 modellen weg te doen.

Ik heb ook lang getwijfelt (niet zo lang als jij) tussen H0 en N, heb uiteindelijk gekozen om al m'n H0 te verkopen, en onieuw te beginnen in N. Nog steeds geen spijt van.

Ik kan geen beslissing voor jouw nemen, maar waarom niet die paar sentimentele H0 modellen bijhouden (je eerste loc, de favoriete loc van je vader, ...) en de rest verkopen, incluis rails etc. Resoluut gaan voor 1! Want met eindeloos twijfelen heb je geen plezier in je hobby.

Maar luister niet naar mij en m'n onzin, maar naar je eigen hart.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Goh, liefst zou ik beiden willen bouwen, maar enige zin voor realisme gebied mij toch om een keuze te maken.  1 modelbaan is dikwijls al een levenswerk, laat staan 2.  Ik heb ook al eens zitten denken om ooit een tuinspoor aan te leggen, we hebben hier ook een tuin van ongeveer 7are, maar we weten ook helemaal niet zeker of we hier uiteindelijk wel willen blijven wonen...

Hoe dan ook mogelijkheden genoeg maar een keuze zal ik toch moeten maken, en ja je moet je hart volgen daar heb je 100% gelijk in, alleen de ene dag zegt het bouw maar spoor 1 en de andere dag als ik nog eens de herinneringen bovenhaal aan weleer (of wat er nog van overschiet) dan bedenk ik me toch weer om H0 te gaan bouwen.  met beiden is zoiezo niks mis of verkeerd.  Daarom maak ik afwegingen, je moet zoiezo een compromis sluiten tussen wat je wil en wat kan.  Vandaar de initiële vraag over het schaduwstation.  In het geval van H0 zou ik liefst een baan willen bouwen met veel rijmogelijkheden om vooral lange treinen te laten rijden, ik heb dan ongeveer een ruimte van 7,2mx 3,5m waar ik wel nog in de lengte een ruimte van 2x3,5m moet aftrekken en liefst ook nog even bekijken dat ik nog aan het venster kan aan de zijkant.  daarom lijkt spoor 1 een leuk alternatief, ook wel omdat ik daar altijd wel een boontje voor gehad heb en bovendien, misschien wat ironisch, meer ruimte zou overhouden dan bij H0 aangezien ik zoiezo een heen en weer baan zou bouwen aangezien ik de ruimte niet heb om een daal of stijgspiraal te maken. of zelfs om een baan te maken die rondom gaat en iets of wat realistisch overkomt. 

Je hebt zoiezo wel gelijk dat eindeloos twijfelen je geen genoegen geeft in de hobby, nu moet ik er bij vertellen dat ik hopelijk dit voorjaar de zolder af zou kunnen werken.  dan kan ik weer wat verder kijken... Maar dan word het ook decision time...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Het is inmiddels weer even geleden, het is dan ook erg druk geweest.  Mijn carrière heeft enkele wendingen genomen die ik eerder dit jaar niet had zien aankomen.  Mijn vrouw heeft een 2de kapsalon overgenomen waardoor er een pak werk bij kwam, zelf ben ik nu nog actief bij de NMBS maar binnen een 2 tal maand zal ik het bedrijf verlaten.  Laat ons het er op houden dat de neuzen niet meer in dezelfde wind staan en ik zelf er de stekker heb uitgetrokken.  Binnenkort zal ik terug aan de slag gaan als treinbestuurder bij DB-cargo.  Ondertussen heb ik van mijn verlof deze zomer gebruik gemaakt om de zolder verder af te werken.  Nu moet ik er bij vertellen dat ik aanvankelijk dacht mijn zolder volledig vol te bouwen maar hoe langer hoe meer heb ik meer compromissen moeten sluiten, zo zal de bureau op zolder komen te staan, ook zal de zolder nog genoeg bergruimte moeten bieden om onze boekhouding op te slaan.  bijgevolg heb ik mezelf een ruimte toegeëigend van ongeveer 6,5m op 160cm, weliswaar onder schuin dak.

het ziet er als volgt uit:









Zoals jullie zien is het ook de bedoeling dat het raam en het luik dat toegang geeft tot ons verluchtingsysteem op onderstaande foto vrij blijft.  Ook in het midden zullen kasten komen te staan rug tegen rug om zo nog meer opbergruimte te krijgen.  Op de lange kant van de zolder zal de modelbaan dan komen.



Enkel de verfplinten moeten nu nog afgekit worden en meer geverfd worden.

Op zich heb ik wel zo iets van spoor 1 blijft fascineren maar om eerlijk te zijn zou ik misschien liever voor tuinspoor kiezen op termijn.  Ik zal toch een knoop moeten doorhakken en eigenlijk zie ik ook graag lange treinen rijden over een paradetraject.  Ik heb in H0 weliswaar 2 plannetjes uitgetekend, simpel in ontwerp maar het lijkt me wel mooi om alzo treinen door een landschap te laten rijden. 

Ik heb het schaduwstation niet meegerekend en daar de baan aan mekaar verbonden.  Het schaduwstation zal via daalspiralen naar beneden gaan en onder de baan zijn onderkomen vinden.

Aanvankelijk dacht ik dat dit wel wat had, maar misschien te simpel.



Daarom heb ik nog een 2de plan getekend met wat extra wissels.  Misschien net te druk of toch niet? wat is jullie idee?



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

loebaske

amai, mooie hobby ruimte.....

The Railwarrior

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

doomslu

Ammai, wat een verschil.

Mooie kamer hoor!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter


Michiel

Is het definitief H0? Of toch de twijfel om met schaal 1 in zee te gaan?

Het plan vind ik nog niet ideaal. Sober mag, maar dit plan leunt dichter aan bij "saai", naar mijn gevoel. Te symmetrisch over de hele lijn. vb langs 1 kant van het station heb je de engels wissel, maar langs de ander kant misschien beter een dubbele oversteek met wissels. Een extra kopspoor voor kerend pendelverkeer, maar een echte goederenkoer is niet meer van deze tijd (ik vermoed dat je modern gaat rijden). De bochten rechts en links zouden net iets anders mogen verlopen om een verschil te maken. Er hoeft dus niet veel extra bij, maar het spoorverloop mag wel wat boeiender gemaakt worden.

Achteraan tegen de muur lopen de bochten met een lelijke knik over tot het rechte deel. Ik vermoed dat dit deel overdekt/uit zicht is? En, ik mis ook een respectabel schaduwtation, opdat je een boeiend en gevarieerd treinverkeer kan zien voorbij rijden in je sober station.

Maar hoe dan ook, de ruimte die je nu hebt is werkelijk schitterend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)