Auteur Topic: te veel inspiratie  (gelezen 937 keer)

Offline The Railwarrior

  • Forumlid
  • Berichten: 223
  • Voornaam: Bjorn
te veel inspiratie
« Gepost op: 17 juni 2017, 11:53:57 am »
Na eerdere posts hier moet ik zeggen dat er aan inspiratie geen gebrek is, ondertussen gaat de bouw van de zolder rustig verder, de garage begint rustig in orde te geraken. En de plannetjes beginnen ook wat meer vorm te krijgen.  Echter is het schaduwstation een groter probleem, ik stel me meer en meer in vraag hoe belangrijk het is een bereikbaar schaduwstation te hebben.  Ik heb wel enkele ideeën maar het schaduwstation blijkt ietwat onbereikbaar te zijn en als ik het bereikbaar maak via een klim of daal spiraal maar gaan de treinen dan niet te lang onderweg zijn eer ze aankomen in je diorama?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.774
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: te veel inspiratie
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2017, 12:02:35 pm »
Vlotte bereikbaarheid van het schaduwstation is echt nodig. Tijdens een rijsessie zal je toch regelmatig eens iets moeten aanduwen, doorschieter terugtrekken of complicaties op wissels (vastloper, ontsporing, verkeerd moment geschakeld,...) verhelpen.

Een helix ben liever kwijt dan rijk. Als je het zonder kan, dan is dat gewonnen spel, maar treinen die wat langer onderweg zijn in een helix is ook geen ramp. Beschouw het als een verlengd, sequentieel schaduwstation met extra opstelsporen.  ;)

Hoedanook moet je ervoor zorgen dat zowel schaduwsporen en helixssporen bereikbaar blijven voor op z'n minst kleine interventies (aanduwen,onsporing verhelpen,...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 896
  • Voornaam: Floris
Re: te veel inspiratie
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2017, 12:10:35 pm »
Ga er gewoon vanuit dat een trein ongeveer de intelligentie heeft van een kat. Die weet donders goed waar ie niet mag gaan zitten, dus zodra je even niet oplet zit ie precies daar. Heb je een hoekje op je baan waar je niet goed bij kunt dan weet je vantevoren dat een trein precíés daar problemen gaat staan maken.

Offline The Railwarrior

  • Forumlid
  • Berichten: 223
  • Voornaam: Bjorn
Re: te veel inspiratie
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2017, 12:11:36 pm »
dat is dus echt een probleem.  de baan zal onder een schuin dak komen te staan.  De helix zal achteraan altijd moeilijk bereikbaar blijven.  Op zich misschien geen ramp maar zoals je aanhaalt misschien toch niet zo wenselijk.  Ik heb ook al zitten denken om een doodlopend station te maken, op die mannier zou ik al 1 helix kunnen uitschakelen waardoor ik ook meer lengte krijg in mijn landschap.  (iets wat lange treinen die ik graag wil laten rijden ten goede komt) in totaal heb ik 7,2 lengte ter mijner beschikking, de breedte is echter maar 120cm... onder schuin dak betekend dat, dat je kwa diepte niet dieper gaat dan 70cm op een hoogte van 110 a 120cm ongeveer het schaduwstation zou dan op een hoogte van 80cm komen...

ps: mijn katten luisteren vrij goed ik mag niet klagen maar die doen relatief braaf wat ze moeten doen als ik het ze vraag. :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 896
  • Voornaam: Floris
Re: te veel inspiratie
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2017, 13:08:28 pm »
als je het vraagt en als je kijkt wel ja...  8)

Offline OlivierV

  • Forumlid
  • Berichten: 6.218
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
Re: te veel inspiratie
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2017, 14:10:04 pm »
Kijk eens naar Michiel z'n schaduwstation? Diens helixen zijn langs achter ook moeilijker te bereiken. Je kan natuurlijk ook je gehele baan op wieltjes zetten, dan is alles altijd goed bereikbaar. ;)

Een beter voorbeeld kan je denk ik echt niet hebben denk ik.

Verder zou ik, maar dat ben ik dan weer, het spoor in het schaduwstation zodanig aanleggen dat het op een echte bundel lijkt qua sporenplan. Op deze manier is het een extra niet aangekleed station waar je heel wat plezier kan beleven alvorens je de treinen de echte baan opstuurt. Helixen kosten tijd om door te rijden, maar zo erg is dat ook weer niet. In het echt volgen de treinen mekaar ook niet met een paar seconden tussen.

Een rijsessie op een baan moet echt iets ontspannend zijn in mijn ogen, akkefietsjes zijn er altijd, maar dat mag de pret van een goed ontworpen baan niet drukken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline The Railwarrior

  • Forumlid
  • Berichten: 223
  • Voornaam: Bjorn
Re: te veel inspiratie
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2018, 19:36:12 pm »
intussen weer wat tijd over gegaan, en nog wat zitten denken over die helixen en hoe het schaduwstation op te bouwen, ik geraak er werkelijk niet uit, intussen heeft een collegamodelbouwer weer een oude liefde aangewakkerd om misschien te overwegen toch voor schaal 1 te kiezen en met korte treinen te gaan werken en een schaduwstation langs de baan op te bouwen, op die mannier heb ik een schaduwstation van 1m60 langs de baan staan en als ik met een boog zou werken op het einde dan heb ik zelfs een baan van effectief 7,2m in een L vorm met rechts een schaduwstation... zeer verleidelijk moet ik zeggen.

even stipuleren dat wanneer ik in H0 zou bouwen ik ook wel telkens met vrij 'zware' treinen zou zitten, ik heb hier heel wat materieel wat ik van mijn grootvader gekregen heb (lees eerder geërfd) met rijtuigen van LS models zoals de benelux maar ook memling, wat al snel uitnodigt tot langere treinen... de zolder zit zo wat in zijn laatste rechte lijn naar afwerking toe, hoe langer hoe meer blijf ik toch wat met die tweestrijd zitten die er altijd geweest is, zou ik gaan voor spoor 1 zou ik gaan voor H0? beide zijn zeer aanlokkelijk, Van H0 heb ik al heel wat materieel en dat is leuk maar het dwingt je ook een beetje in een bepaalde richting, het merendeel is Belgisch, maar Franse banen of zelfs Scandinavische banen weten mij ook zeker aan te spreken.  en als je dan toch alles over boord zou gooien waarom toch niet kiezen voor Schaal1, nog een fenomeen is dat die oudere loc's die ik in mijn bezit heb inmiddels rijden als een oude koffiemolen, uitrusten met een nieuwe motor is al bijna even duur als een nieuwe loc aanschaffen in sommige gevallen heb ik me laten wijsmaken...

Toch wel heel wat vragen en misschien is het ook wel eens tijd om me aan te sluiten bij een club, jammer dat er niet dadelijk een in de omgeving is, (denk ik)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.774
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: te veel inspiratie
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2018, 19:48:48 pm »
Bjorn, je twijfelt maar ik heb de indruk dat je eigenlijk liefst naar schaal 1 gaat, maar het "zonde" zou vinden om je oude H0 modellen weg te doen.

Ik heb ook lang getwijfelt (niet zo lang als jij) tussen H0 en N, heb uiteindelijk gekozen om al m'n H0 te verkopen, en onieuw te beginnen in N. Nog steeds geen spijt van.

Ik kan geen beslissing voor jouw nemen, maar waarom niet die paar sentimentele H0 modellen bijhouden (je eerste loc, de favoriete loc van je vader, ...) en de rest verkopen, incluis rails etc. Resoluut gaan voor 1! Want met eindeloos twijfelen heb je geen plezier in je hobby.

Maar luister niet naar mij en m'n onzin, maar naar je eigen hart.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline The Railwarrior

  • Forumlid
  • Berichten: 223
  • Voornaam: Bjorn
Re: te veel inspiratie
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2018, 18:07:16 pm »
Goh, liefst zou ik beiden willen bouwen, maar enige zin voor realisme gebied mij toch om een keuze te maken.  1 modelbaan is dikwijls al een levenswerk, laat staan 2.  Ik heb ook al eens zitten denken om ooit een tuinspoor aan te leggen, we hebben hier ook een tuin van ongeveer 7are, maar we weten ook helemaal niet zeker of we hier uiteindelijk wel willen blijven wonen...

Hoe dan ook mogelijkheden genoeg maar een keuze zal ik toch moeten maken, en ja je moet je hart volgen daar heb je 100% gelijk in, alleen de ene dag zegt het bouw maar spoor 1 en de andere dag als ik nog eens de herinneringen bovenhaal aan weleer (of wat er nog van overschiet) dan bedenk ik me toch weer om H0 te gaan bouwen.  met beiden is zoiezo niks mis of verkeerd.  Daarom maak ik afwegingen, je moet zoiezo een compromis sluiten tussen wat je wil en wat kan.  Vandaar de initiële vraag over het schaduwstation.  In het geval van H0 zou ik liefst een baan willen bouwen met veel rijmogelijkheden om vooral lange treinen te laten rijden, ik heb dan ongeveer een ruimte van 7,2mx 3,5m waar ik wel nog in de lengte een ruimte van 2x3,5m moet aftrekken en liefst ook nog even bekijken dat ik nog aan het venster kan aan de zijkant.  daarom lijkt spoor 1 een leuk alternatief, ook wel omdat ik daar altijd wel een boontje voor gehad heb en bovendien, misschien wat ironisch, meer ruimte zou overhouden dan bij H0 aangezien ik zoiezo een heen en weer baan zou bouwen aangezien ik de ruimte niet heb om een daal of stijgspiraal te maken. of zelfs om een baan te maken die rondom gaat en iets of wat realistisch overkomt. 

Je hebt zoiezo wel gelijk dat eindeloos twijfelen je geen genoegen geeft in de hobby, nu moet ik er bij vertellen dat ik hopelijk dit voorjaar de zolder af zou kunnen werken.  dan kan ik weer wat verder kijken... Maar dan word het ook decision time...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)