Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

helix assembleren.... hoe doe ik dat best?

Gestart door Dirk, 12 juni 2017, 20:10:16 PM

SuSke

Dat hangt een heel groot beetje af van het hele plan van je baan. Rijdt je zuiver rondjes met een retourtje in het schaduwstation of zit er ergens iets anders....
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik kan me niet meer herinneren of je analoog of digitaal rijdt, wat een verschil maakt.  Hoedanook, de polariteit zal afhangen van je baanplan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Even recapituleren,
Ik rij 2 rail digitaal, ik heb een IB van de allereerste generatie, en ik heb een digikeys centrale gekocht. Deze ken ik nog niet, maar ik wil er mee leren werken. Verder verschillende componenten van Rosoft.
Dit is de baan in 3D:



en dit is het baanplan




Dus de vraag is hoe ik kan weten of de + en de - aan de zelfde kant zitten in de helix, dit om al draden te voorzien. Ik zou nl moeten weten of het rode of zwarte draden moeten zijn, en zit er een keerlus in de Helix? anders moet ik die ook al voorzien en draden leggen.
Ik heb er echt geen zicht op, vandaar de vraag.

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

#48
Ah, zo is het duidelijk. Je rijdt digitaal, een de beide keerlussen liggen links op het plan op het uiteinde van respectievelijk de boven- en de benedenbaan. De polariteit van de sporen in de helix is dus parallel. Dus, wanneer railstaven afgaand (links-rechts of rechts-links, maakt niet uit): + - + - (plus min plus min). Bij digitaal is er geen echte + en -, het maar om het beest een werknaam te geven. Bijvoorbeeld bij Lenz spreken ze K en J, en dan klinkt de polariteitsvolgorde van de railstaven in de helix als: KJKJ of JKJK. Let op, eenmaal je een zin voor de polariteit vast legt, hou je deze konsekwent aan over het hele traject van keerlus tot keerlus. Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Met dit plan en digitaal rijden, neem je best voor de spoorstaaf aan de buitenzijde overal de gelijke pool en deze aan de binnenzijde geef je de andere pool.
Bij digitaal is er geen + of -.
Je zal 2 keerlusmodules nodig hebben in dat geval. Een eerste in de lus links onder in het schaduw station, een tweede in de lus van je zichtbare baan linksonder. Je buitenste spoor wordt daar het binnenste en vise-versa dus je krijgt daar ergens een kortsluiting. Hier al je dan de nodige isolatielassen moeten leggen in functie van de configuratie van de module van je keuze.

Of je nu zwart, rood, blauw, grijs, groen, bruin draad neemt maakt niets uit, zolang je maar consequent bent in het gebruik van je kleur.

Edit: Michiel heeft ook al een duidelijke uitleg gegeven
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Ik zie nergens een wisselverbinding tussen de tegensporen. Het is feitelijk een opgevouwen hondebot. Je kan dus ook JK KJ aansluiten. Dan heb je ook geen keerlusmodules nodig.

Michiel

Had ik ook gezien, en is verreweg de simpelste oplossing, maar hypotekeert elke verbinding tussen beide sporen, en in beide stations zie ik extra verbindingen komen om het rijplezier en de verkeersvariatie te verhogen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Daar heb je een punt. Hangt er dus vanaf wat Dirk in de toekomst nog van plan is.

SuSke

Als ik goed zie, liggen die verbindingen tussen de 2 rijrichtingen wel degelijk.
Een eerst boven, tussen die vervaarlijke slinger en de splitsing naar 4 sporen
Een tweede rechts onder, ter hoogte van het einde van het schaduwstation.
Wanneer ik mijn monitor vergroot naar 250%  zijn daar duidelijk 3 puntjes en blauwe lijntjes te zien.

Dus aansluiting JKJK in de helix en 2 keerlusmodules in de eindlussen op een verder op het hondenbot principe gebaseerd plan.

Vindt verder wel dat er verschillende vreselijke slingers in het plan zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

euhh, wat is JK en KK? En wat betreft de slingers, daar is een raam, en ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen..


@Suske, Ik begrijp niet wat je bedoeld, 3 puntjes en blauwe lijntjes??
Ik kan mss proberen om een deel van de baan als jpg te plaatsen, maar ik xeet niet of dat gaat.

en idd ga ik tijdens het bouwen waarschijnlijk het station aanpassen, ik vind het zo moeilijk om een beeld te krijgen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

marctje

Ik zie, zoals Suske zei, ook twee overgangen van links naar rechts spoor nml. 1 op de blauwe baan boven het begin van het schaduwstation vlak voor die grote boog naar beneden rechts en een tweede overgang, ook op de blauwe baan, boven het einde van het schaduwstation voor het begin van de helix.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Dirk

Ja idd, die zitten er omdat ik het station op alle sporen in alle richtingen wil kunnen bereiken. Die slingers zijn er behalve voor de ramen ook omdat met flexen tekenen vlotter gaat dan met vaste geometrie, maas is niet mooier omdat ik niet goed met flexen kan tekenen, die hebben nl de nijging om een eigen leven te lijden en een andere boog aan te nemen dan ik voor ogen heb.
wat betreft de opmerking vab Suske,
Citaat van: SuSke op 25 juni 2017, 19:38:48 PM

Dus aansluiting JKJK in de helix en 2 keerlusmodules in de eindlussen op een verder op het hondenbot principe gebaseerd plan.

dat snap ik niet, ik heb geen idee wat JKJK is

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Dat van JKJK legt Michiel uit in bericht #48

Dirk

Oeps, dat had ik gemist..
OK, dus gewoon zoals ik het bedacht hadn de +(of J) aan de binnenkant en de - (K) aan de binnenkant. En de 2 keerlus modules links in de 2 lussen, onder elkaar.?
Het Station links zou een kopstation moeten worden, maar nu zie ik dat ik daar strop zit, dus dat wordt herbekeken, maar ik begin toch aan het niet zichtbare niveau van het kopstation.


Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Citaat van: Dirk op 26 juni 2017, 11:26:54 AM
Oeps, dat had ik gemist..
OK, dus gewoon zoals ik het bedacht hadn de +(of J) aan de binnenkant en de - (K) aan de binnenkant. En de 2 keerlus modules links in de 2 lussen, onder elkaar.?


+ of J aan de binnenste rail
- of K aan de buitenste rail

en dat voor de twee sporen in je helix (zo krijg je dus JKJK ;))

Daarna gewoon consequent doorvoeren in je plan: J aan de rail die aan de buitenkant ligt en K aan de rail die aan de binnekant ligt
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.