Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

helix assembleren.... hoe doe ik dat best?

Gestart door Dirk, 12 juni 2017, 20:10:16 PM

Michiel

Mijn ervaring blijkt anders. In rechte lijn heb ik wel degelijk railspatting mogen ervaren (schaduwstation Saraan), maar nooit in een bocht of helix. Rekenkundig merk je ook dat de diameter van de helix met maar een paar hondersten van een millimeter moet toenemen in extreme situaties. Genoeg speling en rek in het systeem, en dus geen probleem. Thuis, in onverwarmde ruimte (10°C - 35°C) geen probleem in helix met railspatting. Maar dat is enkel mijn ervaring.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 16 juni 2017, 12:02:14 PM
Rekenkundig merk je ook dat de diameter van de helix met maar een paar hondersten van een millimeter moet toenemen in extreme situaties.
Dan heb je een andere rekensom gemaakt dan ik. Bij een temperatuurtraject van 25 graden en een diameter van 800 mm kom ik aan een verschil van 0,3 mm.

Hoe dan ook, als iemand last krijgt van spoorspatting kan  hij niet zeggen dat  hij niet is gewaarschuwd. ;D

Metpetergaathetbeter


Michiel

#33
@Klaas, inderdaad, ik kom op 0,18mm uitzetting van de straal van de helix (45cm) bij een verschil van 25°C. Dat is een uitzetting dat zonder probleem wordt opgenomen door flexibiliteit van kurk, houtwerk of speling van nagel in gat (railbevestiging).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

ik zie het je niet echt doen om een 9V batterij op je helix te gaan zetten met een motortje...    De hele constructie zou moeten mee trillen, en dat gaat niet lukken...


Anderzijds...  wat ik al eens durf doen is met de DREMEL  werken !!!

* Je neemt zo een  rond  opzetstukje in rubber waar je normaal een  kartonnen schuur hulsje over schuift
* je monteert dat op je dremel
* je zet je dremel aan en houdt dit met het rubber  (of schuurhulsje) tegen de moer ...


TADAAAAAAAAA

(kan ook met een boormachine als het echt moet), wel liefst met reglbaar toerental !


dir bedoel ik :   

bron:   https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ZlcXMpXXXXcrXFXXq6xXFXXXv/-font-b-Dremel-b-font-Accessoires-Schuurbanden-Schuren-Mouwen-Schuurpapier-Slijpschijf-80-Met-Drijfstang-forGrinding.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Om alle moeren ongeveer op hun plaats te zetten steek je beter de draadstang in de boorkop en laat die traag draaien, hou de moeren tegen en alles gaat vanzelf ;-)
Met een batterijboormachientje kan dat zelfs ter plaatse.
En dan achteraf definitief op hun plaats zetten en vast zetten.
Spaart heel veel werk.
Als je natuurlijk de eerste moeren direct vast zet moet je eindeloos moeren draaien...beter een beetje vooruitziend zijn.

Klaas Zondervan

Kijk even naar de startpost om te zien wat het "probleem" is. De helix is al klaar en de windingen liggen op elkaar. Nu moeten ze nog met hulp van de draadstangen op hoogte worden gebracht. De moeren moeten er dus worden opgedraaid terwijl de draadstangen door de helixwindingen steken. Alle hier genoemde trucjes werken dan niet.
Overigens is dit topic 9 dagen geleden gestart. Die moeren kunnen er intussen allang op zitten.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juni 2017, 11:08:56 AM
Die moeren kunnen er intussen allang op zitten.


En wil dat daarom zeggen dat er geen extra tips meer mogen gegeven worden voor anderen die eventueel via de zoekfunctie in dit draadje terecht komen en nog niet zo ver zitten, Klaas ?

Dat is wel heeeel kort door de bocht.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirk

De helix is idd klaar, maar het is op de treinenkamer wel 152 graden celcius.....
Neen is een beetje overdreven, maar toch veel te warm om boven te gaan, Ik heb het met hulzen gedaan, en het ziet er goed uit, maar tips blijven welkom, iedereen heeft er wel wat aan..

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Dani, er mogen uiteraard nog wel tips gegeven worden, maar ik vind het eerlijk gezegd een non-probleem. We zijn er nu al langer over bezig dan dat de uitvoering zou duren. Zoveel tijd kost het niet om een moer over een meter draadstang te draaien.

dani

"een moer"  niet...  maar ik had de indruk dat het over heel veel moeren ging..


Enfin...    no worries dude...   chill :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juni 2017, 11:08:56 AM
Kijk even naar de startpost om te zien wat het "probleem" is. De helix is al klaar en de windingen liggen op elkaar. Nu moeten ze nog met hulp van de draadstangen op hoogte worden gebracht. De moeren moeten er dus worden opgedraaid terwijl de draadstangen door de helixwindingen steken. Alle hier genoemde trucjes werken dan niet.
Overigens is dit topic 9 dagen geleden gestart. Die moeren kunnen er intussen allang op zitten.
En dit was de allerlaatste helix die ooit gebouwd zal worden?
Betweters moeten misschien de titel eens lezen, nog voor de startpost: er staat 'helix assembleren.... hoe doe ik dat best?'
Dus als het de volgende keer beter kan, waarom zouden we dat dan niet mogen zeggen?
Jongens toch...

stoomlokje


Dirk

goedenavond aleen,

Het is weer wat leefbaarder op de treinkamer en ik ben begonnen met het uitleggen van de sporen in de helix. Ik wil gelijk de aansluitingen voorzien om de stroom te leveren. Maar nu zou ik willen weten welke rail de plus is en welke de min is. Omdat ik een dubbelsporige helix heb, dus een opgaand spoor en een dalend spoor zou ik willen weten of de + op beide sporen aan dezelfde kant zit of dat die bij het ene spoor aan de binnenkant zit en bij het andere spoor aan de buitenkant? Het is misschien niet duidelijk, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Bij de oude Marklin baan was dat geen probleem, maar nu op de 2 rail is dat natuurlijk wel van belang. Ik zou dus langs de draadstang een rode en een zwarte hoofdleiding leggen en van daaruit in elke cirkel een aftakking maken, dus telkens een dunnere rode draad die zowel de opgaande rail als de neergaande rail + geeft en een zwarte die de - geeft. Ik hoop dat ik een beetje begrijpelijk wartaal spreek :-)

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100