helix assembleren.... hoe doe ik dat best?

Gestart door Dirk, 12 juni 2017, 20:10:16 PM

Dirk

Heren,

Ik ben zover dat ik mijn helix ga monteren, dat is het startpunt van mijn nieuwe baan. Alles is klaar en gelijmd, 6 cirkels met een kurklaag. Ik heb als test blokjes van 8cm er tussen en de hoogte klopt. Nu wil ik de draadstangen erin, maar hoe kan ik dat best doen? Als ik dat erdoor steek en elke cirkel wil stabiliseren, dan moet ik wel heel veel boutjes voor de voet manueel stukje per stukje opdraaien. Ik ben maar alleen, dus maar 2 handen ter beschikking. Nu was ik aan het denken om van elk boorgat een gleuf te maken en dan te klemmen tussen 2 rondellen. Of hoe doen jullie dat? Ik zie echt geen andere oplossing om het geheel toch op een vlotte manier op de juiste hoogtes te krijgen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

dani

#1
een gleuf zou een mogelijkheid zijn....

Anders zit er niet veel meer op dan geduldig moertjes draaien, vrees ik...

Wat je wel kan doen is aluminium of plastic afstandsbusjes maken en die er tussen steken.
Dan heb je 2 voordelen :

1.  de afstand blijft overal gelijk wegens de gelijke lengte van de busjes
2. je bespaart de helft op moeren want het busje dient als steun onderaan en enkel bovenaan moet je een moer draaien.

En dan ook 2 nadelen
1. dat regeling in de hoogte  bijna onmogelijk wordt
2.  dat alu buisjes duurder gaan uitvallen dan moertjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

tja,... Dat is nu eenmaal het probleem met een Helix  8) 8) 8)

Dani heeft al een alternatief gegeven met de voor- en nadelen.

Als je nu eens een pvc elektrabuis neemt die zo lang is als je draadstang, en aan één kant vervorm je de kop een beetje naar de vorm van een moer (beetje warm stoken zonder je vingers te branden), en aan de andere kant kleef je er gewoon een houten tapje of iets in die aard in dat in de kop van je boormachine past. Dan heb je een gigantisch lange bit. Probleem is wel dat je de lengte van je draadstang 2x boven elkaar nodig hebt en plek voor je boormachine (of accuschroefmachine,...)
Dan doet je boormachine het draaiwerk, jij moet alleen zorgen dat je de moer onderweg niet verliest.

Succes ermee en laat een fotootje zien als je een oplossing hebt, of als de helix klaar is :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Tja, wanneer je voor draadstangen kiest voor het bouwen van een helix, hoort het moeren draaien er een beetje mij. Je kan opteren om sleuven te maken, maar de moeren zal je toch op de draadstangen moeten draaien.

Ik zou zeggen: leg een LP op de platendraaier, zet een grote pot koffie op het vuur, en begin er gewoon aan. Aan het moeren draaien komt een eind. Kwestie om die tijd een beetje aangenaam door te komen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

hmmm, geen wondermiddel ds... Ik denk dat het gleuven worden, voordeel is dat ik de voorbereiding aan de tafel kan doen, Ik ga eens proberen of ik een lijstje te maken met de afstanden van de moeren, zodat ik al op voorhand de moeren ongeveer o de juiste afstand kan brengen. Ik heb nu houten blokken van 8 cm er tussen, dan kan ik de afstand meten en de draadstang in mijn accu boorder schroeven en de bouten op 8 cm draaien. zal morgen eens proberen of het lukt.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirky

Zaag gewoon aluminium-buisjes van 8cm die over je draadstang schuiven tussen de verdiepen. Eén moerke boven, ééntje beneden en de nodige buisjes ertussen...
Op 1/10 mm steekt het heus niet...

INFO

Je kunt ook gewoon de houten blokjes er tussen laten. Of een latje er langs met afstand blokjes erop geschroefd of gelijmd.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: Dirky op 12 juni 2017, 22:18:10 PM
Zaag gewoon aluminium-buisjes van 8cm die over je draadstang schuiven tussen de verdiepen.
Ik zou kunststof nemen, bijv 5/8" electrabuis.
Voorkomt beschadigingen bij ontsporingen.

grt Piet.

Metpetergaathetbeter

#8
Citaat van: PietB op 13 juni 2017, 01:24:47 AM
Ik zou kunststof nemen, bijv 5/8" electrabuis.
Voorkomt beschadigingen bij ontsporingen.
daar zat ik ook op te denken ;)

Klaas Zondervan

Volgens mij heb je de verkeerde bouwvolgorde gekozen. Normaal begin je met het opstellen van de draadstangen, en daar bouw je dan laag voor laag het railbed tussen. En dan leg je ook meteen de rails mee. Nu moet je achteraf in die 8 cm tussenruimte de rails er tussen zien te krijgen. En dat zal niet meevallen.

Michiel

Citaat van: PietB op 13 juni 2017, 01:24:47 AM
.... electrabuis...
indien je enkel afstandbuisjes zou gebruiken, blijft je helix wantel, en zal je zowel boven als onder de draadstangen in een vast frame moeten bevestigen. Wanneer je alle lagen met twee moeren (en rondellen) vast zet, krijgt de helix een eigen stevigheid, en kan het op zichzelf staan. Ik weet niet hoe je de helix dacht in te bouwen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Moeren op een grote draadstang draaien heb ik de laatste keer met mijn Dremel gedaan:
Rond borsteltje zachtjes tegen de buitenkant van de moer, en volgen terwijl de moer (behoorlijk snel) snel naar beneden draait
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Ooit al eens een wc bril gemonteerd?
Dan weet je dat ze in de sanitairhandel 'klik'moeren hebben die uitgeklikt over een draadstang kunnen schuiven en ingeklikt op een draadstang draaien. Secondenwerk om ze ongeveer op de juiste plaats te zetten en dan precies af te regelen, hoe lang de draadstang ook is.
En ja, ze zijn in kunsstof, maar als je met 2 zulke moeren een wc bril kunt vastzetten is het kwa stevigheid voor een helix zelfs overkill.


efl045

En omdat ik er al gewoon aan wordt dat er velen niet begrijpen waar ik het over heb als het nog niet 1000 keer getoond of verteld is, nog wat foto's ;-)

Uitgeklikt en verschuifbaar:


Ingeklikt en verdraaibaar:


En zo ziet het er van binnen uit:


Kan het nog gemakkelijker?

dani

bweikes, foto's van een "gebruikte"  dan nog ...

LOL... het zijn inderdaad handige dingen zo te zien...  En eens ze op hun vast eplek zitten kan je nog een drupje LocTite tussen de schroefdraad laten vloeien !

SUPER idee Franky !   (alleen vind ik ze nergens terug  met die naam....  heb je een productnaam of referentie van merk / type ?)


---->   EDIT : gevonden bij Allibert !!     http://www.allibert.be/nl/opties-toiletzittingen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.