Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Loksound reeks 52/53/54/CFL 1600

Gestart door D_Loc, 11 juni 2017, 15:16:04 PM

D_Loc

Zoals in een ander topic te lezen was, ben ik met een Loksound voor de reeksen 52/53/54 + CFL 1600 bezig.
Deze heeft inmiddels het punt bereikt dat deze gepresenteerd kan worden.

Hierbij een demo (klik op plaatje):


Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

theedooz

Klinkt geweldig! Is het LokSound 3 of 4?
 

D_Loc

Het is een Loksound V4 met de laatste firmware.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

theedooz

Past dat standaard in een Roco 52/53/54, of moet je daar een andere printplaat in zetten?
 

D_Loc

De decoder incl. speaker (s) moet worden omgewisseld. Er is geen nieuwe print nodig. Je hebt een Loksound V4 (catnr 54400) of Loksound V4 M4 (catnr 64400) nodig met 8 polige (NEM652) stekker. De opgegeven catnr hebben dit.
Het programmeren van het geluid zou ik voor je kunnen doen, volgens mij wonen we in dezelfde plaats.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

theedooz

Dat klopt! Ik heb er drie met fabriekssound, maar dat haalt het bij lange na niet bij die van jou.
 

D_Loc

Zojuist nog enkele aanpassingen doorgevoerd die ik morgen zal testen in de loc. Als dat akkoord is dan heb ik wat mij betreft een definitieve versie.

De wijzigingen die ik nog heb doorgevoerd:
1) Zwakker wordende verlichting bij het starten van de dieselmotor
2) De verlichting zou nu moeten faden (of dat goed te zien is met gloeilampjes weet ik nog niet)
3) Wegrollen in stand 1 (met licht veranderend stationair geluid, geleend van ESU 567BC geluid waar ook het starten en stationair geluid vandaan komt)
4) Eén sample voor het terugvallen in het toerental ingekort. Deze bleef even constant hangen, dat deel heb ik er af geknipt waardoor het motorgeluid nu aaneengesloten terugvalt zonder even in toeren te blijven hangen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

pandur

Ben benieuwd naar het resultaat !   :D
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

D_Loc

Ik heb de aanpassingen getest en ik vind het goed.

Het faden van de verlichting blijkt duidelijk zichtbaar evenals het zwakker worden van de verlichting bij het starten.
Stand 1 werkt ook goed en het verschil in geluid tussen stationair en stand 1 is hoorbaar. Om in stand 1 weg te rollen moet de regelaar maar een tikkie opengedraaid worden, anders trekt ie gewoon gelijk op.

Degene die ooit Loksounds bij mij hebben aangevraagd weten hem als het goed is wel te vinden. Anderen die de sound ook willen moeten maar even een PM sturen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Inmiddels ook een CFL versie gemaakt met min of meer de juiste typhoons, dwz de standaard CFL 1600 toeter (uit de oude ESU Nohab Loksound V3.5) en een Nathan P3 uit het Template Pack voor de 1604.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

darick69

is sound ook mogelijk in een loc Van Biervliet  ??  heeft iemand dit reeds gedaan ?   ik wil eigenlijk een loc voorzien van sound maar wil geen SMOKE unit  ??
 

Rangeerduivel

#11
Citaat van: darick69 op 08 mei 2019, 19:49:50 PM
is sound ook mogelijk in een loc Van Biervliet  ??  heeft iemand dit reeds gedaan ?   ik wil eigenlijk een loc voorzien van sound maar wil geen SMOKE unit  ??

Waarom zou er voor een VBv loc uitzondering gemaakt worden?
1) Elke VBv loc heeft van bij de aankoop een luidspreker ingebouwd, of hij nu een sounddecoder heeft of niet
2) Je kan zo goed als alle VBv modellen kopen mét sound
3) Als je al een VBv model met sound hebt, en die sound staat je niet aan, kan je altijd overschrijven met een andere sound,(het zijn zoizo ESU-decoders, dus je kan downloaden van de ESU-site of een bewerking van onze vriend Dirk(D_Loc),wat in feite een nog beter alternatief is.
4)Bij mijn weten is de enige versie VBv met rookgenerator hun bolle neus,
Als je die 'smoke unit' niet wil koop je gewoon een analoog model, met een V4.0/5.0 sounddecoder apart (vergewis U eerst welke aansluitig nodig is, meestal is het bij VBv een 21MTC interface) en laad je er in punt 3 genoemde files op...
Moeilijk kan dat toch niet zijn...?  ::)

;)

darick69

dag medelezers,

vandaag even 2 locs bekeken;

202.020  DC digitaal;  deze heeft 2 LS aan boord  samen meten ze 3,8 ohm (ohmmeter<>impedantie?)
5319       DC digitaal; deze heeft slechts 1 Luidspreker aan boord en deze meet 7,1 ohm en extra 2 buffercondensatoren.

dus in beide is het mogelijk een sounddecoder in te bouwen (alleen heeft de 202020 standaar geen buffercondensatoren)
beide hebben ook een verschillende print.
Heeft een standaardloc zonder digitaal nog een andere versie print aan boord ???

ik denk een 54499 decoder te zoeken van ESU  (Versie 4)

 

Rangeerduivel

Citaat van: darick69 op 11 mei 2019, 13:38:19 PM
202.020  DC digitaal;  deze heeft 2 LS aan boord  samen meten ze 3,8 ohm (ohmmeter<>impedantie?)

Dus uitstekend geschikt voor een Esu V4.0

Citaat van: darick69 op 11 mei 2019, 13:38:19 PM
5319       DC digitaal; deze heeft slechts 1 Luidspreker aan boord en deze meet 7,1 ohm en extra 2 buffercondensatoren.

De buffercondensatoren zitten er standaard in omdat het hier een digitale versie betreft.
Als je een lege sounddecoder van Esu koopt zit de gepaste luidspreker er altijd standaard bij.(*)
Bij een VBv mét sound-decoder krijg je de luidspreker via de loc-aankoop(*)

Ik zou zeggen, overleg eens met diegene die je de loc verkoopt wat voor U het intressantste lijkt.

Hier vanop afstand via het forum kunnen wij niet bepalen welke aankoopvoorwaarden een verkoper maakt.

;)
(*) Deze 2 onderlijnde zinnen goed begrijpend lezen en niet met elkaar verwarren!

D_Loc

Ter info, als je mijn reeks 52 Loksound converteert naar een V5 klinkt ie waardeloos (althans dat is mijn mening). Door de verbeterde weergave van de hoge tonen van de nieuwe decoders hoor je een overduidelijk 'hiss' geluid dat de Loksound niet ten goede komt.
Ik hoop dat ik eens nieuwe opnames kan maken bij het TSP of 1604 Classics.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk