Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het gebruik van verf

Gestart door BD1701, 28 december 2004, 17:55:51 PM

bartie

Dank U, dat was zoiets dat ik wilde hebben maar nooit de tijd (of goesting) voor had om er zelf aan te beginnen. Dankzij de discussies hier over verf dan toch de stap gezet. Blij dat jullie er iets aan hebben.

Groetjes Bart.[:)]

marimon

Bedankt Bart, ferme file! Er zitten hier toch v??l knappe gasten op dit forum. Komt allemaal ten goede aan ons, de beginnelingen.[:)]

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Ik zit nog met ??n (groot) probleem rond de RAL-kleuren. Ik vermoed dat onder andere de NMBS hier zijn kleuren uit kiest voor hun materieel, stationsborden, ... en dat vb. verkeersborden, wegwijzers, ... ook die standaard volgen.
Waar kom ik te weten welke RAL-kleur voor wat gebruikt wordt?
Wat is vb. het NMBS-groen van M2-rijtuigen, wat zijn de twee-tinten groen van de oude eloc-serie 122? Wat is het blauw van de vroegere stationsborden? Bestaan hier lijsten van?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf
Volgens mij gebruikte de NMBS vroeger geen ral kleuren. Dit is maar iets van in de jaren 80 of 90.
Tevens moet je rekening houden dat, wanneer naar een ral kleur wordt verwezen binnen het assortiment van Humbrol of andere merken, er grote afwijkingen kunnen bestaan. De verwijzigigen zijn bij benadering (soms juist, maar soms ook verkeerd).
Er bestaat ook een artikeltje over NMBS-kleuren op onderstaande site onder gazet. Dit artikeltje is al meer dan een jaartje oud en er staan ook nog enkele fouten in. Daarin wordt indien mogelijk verwezen naar de ral kleuren bij verschillende merken.

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Gerolf

Bedankt voor de link, Loco!
Dit is waardevolle informatie. Ik heb de pagina uit de 'gazet' gelijk afgedrukt en bij de rest van mijn documentatie gestoken.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik gebruik sinds een tijdje verf op waterbasis van citadel, jeweetwel van warhammer enzo. Ik ben er zeer tevreden over, zeker voor het schilderen van figuurtjes. Is gewoon veel mooier dan die 'plat' geschilderde kant en klaar figuren.

Verder nog een tip voor het schilderen met humbrol of revell. Pak nooit direct de verf uit het potje. in plaats daarvan: neem met een stokje wat van de dikke verf van de bodem en doe die op een houten plankje. Dat zorgt ervoor dat de olie uit de verf trekt. Verdun het dan met een goede verdunner tot gewenste schilderdikte.
Denk er altijd aan dat een niet goed dekkende laag geen probleem is, een te dikke laag wel. een dikke laag wordt vaak niet egaal en neemt bovendien detail weg van je model.
De site van //www.artitec.nl/(onder Building instructions) vertelt er nog veel meer over en bevestigde voor mij mijn werkwijze.

Ik zou ook eens aanraden om bij de andere buren (militaire modelbouw) te kijken wat er zoal mogelijk is met goed schilder/airbrush werk.

In schaal 1/35 zijn werkelijke kunststukjes te vinden op internet, maar ook meer in de richting van schaal H0 kan de volgende link veel inspiratie geven.
http://members.lycos.co.uk/miniaturezone/.

tonycabus

Vraag maar aan een zekere "Spencer"...
Die kan daar, geloof ik, van meepraten!


Ik had het enkele dagen geleden over "Point50" in Brussel.
Die heeft nu "Vallejo" normaal en voor airbrush, verkoopt "Aztec" en "Badger" en heeft een groot assortiment aan platen en profielen van Slaters.
M. Lemonnierlaan 50, 1000 Brussel.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

Toevallig stoote ik op dit draadje,wat overigens al lang droog hing

Voor wat het waard is:[:p]

Regelmatig heb ik potjes acryle verf gekocht om huisjes,hekjes,de grond en veel ik veel wat nog meer op de baan te schilderen.
Zo een klein rot potje kost 4.95 en als je tweemaal je kwast er in steekt is het leeg.
Een paar maanden terug heb ik in de duitse bouwmarkt OBI grote potten z.g.n abtone farbe gevonden.
In wel 50 kleuren,waaronder veel prachtige modelbouw kleuren.
Een vriend van mij,die iets chemies doet,heeft mij verzekerd dat dit pure Acryle verf op water basis is.
Zo een pot met 0.3 liter kost 3.90 Euro daar kun je heel wat mee smeren.
In belg en ned. is het niet te koop helaas.
Maar wel in de duitse bouwmarkt.

Het is maar een tip,en ik heb perfecte resultate ook in de verfspuit
MET WATER VERDUNNNEN

wim

argilla

citaat:
Geplaatst door overste_karremans

Ik gebruik sinds een tijdje verf op waterbasis van citadel, jeweetwel van warhammer enzo. Ik ben er zeer tevreden over, zeker voor het schilderen van figuurtjes. Is gewoon veel mooier dan die 'plat' geschilderde kant en klaar figuren.

Verder nog een tip voor het schilderen met humbrol of revell. Pak nooit direct de verf uit het potje. in plaats daarvan: neem met een stokje wat van de dikke verf van de bodem en doe die op een houten plankje. Dat zorgt ervoor dat de olie uit de verf trekt. Verdun het dan met een goede verdunner tot gewenste schilderdikte.
Denk er altijd aan dat een niet goed dekkende laag geen probleem is, een te dikke laag wel. een dikke laag wordt vaak niet egaal en neemt bovendien detail weg van je model.
De site van //www.artitec.nl/(onder Building instructions) vertelt er nog veel meer over en bevestigde voor mij mijn werkwijze.

Ik zou ook eens aanraden om bij de andere buren (militaire modelbouw) te kijken wat er zoal mogelijk is met goed schilder/airbrush werk.

In schaal 1/35 zijn werkelijke kunststukjes te vinden op internet, maar ook meer in de richting van schaal H0 kan de volgende link veel inspiratie geven.
http://members.lycos.co.uk/miniaturezone/.



goede tips.Vele daarvan zijn ons reeds bekend. Verder veeeeeeeel militair gedoe. Niet echt mijn ding , maar ja ieder "zijn " hobby oke! Maar de stek zelf is wel mooi opgebouwd [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15