Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het gebruik van verf

Gestart door BD1701, 28 december 2004, 17:55:51 PM

bartie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Is het mogelijk om die lijsten ergens te publiceren of te posten? Als het kan naast het RAL-nummer ook een kleuraanduiding. Tot voor kort had ik enkel 'in de verte' over die RAL-kleuren gehoord, laat staan dat ik wist welk nummer voor welke kleur stond ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Wanneer ze klaar zijn (ten vroegste tegen volgend weekend) zet ik ze hier op het forum bij 'foto's en files' zodat iedereen ze kan opslaan op zijn computer. Ik zet bij elke lijst naast de nummers de naam en zal bij de RAL lijst ook de kleurafbeeldingen plaatsen.
Nog een vraagje: hebben jullie de verfnamen het liefst in het Engels of in het Nederlands?
Groetjes Bart.

tonycabus

Na al je moeite gaan we nog moeilijk doen zeker?
Als het ff kan is Engels goed voor beide fora...
Wat denken jullie?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Bart, dank bij voorbaat !!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Hapag Lloyd

Beste schilders ,

Een klein probleem.
Wanneer ik een Z-huisje (Faller , Vollmer , Kibri) schilder met Humbrol , moet ik soms twee of drie keer een laag leggen vooraleer ik een mooie egale kleur heb.  Met als resultaat : strepen en soms fijne brokjes.  Ik verf alleen met borstels.  Ik heb dat vooral met wit mat.
Naar mijn gevoel doe ik iets verkeerd want in mijn ogen is ??n laag voldoende.
Moet ik niet eerst het plastiek ontvetten ?
Wat is jullie keuze van verfborstels ?
Of moet ik misschien eerst een doorschijnende matlaag schilderen ?
Of is de verf te dik ? Nochtans roer ik 2 minuten in het Humbrol-potje.

Graag een beetje advies.

Met vriendelijke groeten.

Tom.



bartie

Tom,

Altijd eerst ontvetten. Wanneer het grote vlakken zijn spuit ik deze met een spuitbus witte verf van den brico. Meerdere dunne lagen,bij het te dik spuiten ga je 'druipers' krijgen.
Voor kleine stukken schilder ik altijd eerst met een primer, zodat nadien de witte verf goed pakt en dan heb ik geen strepen.
Wanneer het nog een nieuw potje humbrol is,is verdunnen niet nodig.

Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door bartie

Tom,

Altijd eerst ontvetten. Wanneer het grote vlakken zijn spuit ik deze met een spuitbus witte verf van den brico. Meerdere dunne lagen,bij het te dik spuiten ga je 'druipers' krijgen.
Voor kleine stukken schilder ik altijd eerst met een primer, zodat nadien de witte verf goed pakt en dan heb ik geen strepen.
Wanneer het nog een nieuw potje humbrol is,is verdunnen niet nodig.

Groetjes Bart.




Hoi Bart ,

Bedankt voor uw advies.

Maar welke primer gebruikt u ?

Groetjes ,

Tom.

bartie

Om met het penseel te schilderen Humbrol nr 1. (Mat-primer) Deze primer is lichtgrijs van kleur en hecht goed op de kunstof. Daarna volstaat normaal gezien 1 laag witte verf van Humbrol (34).

Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door bartie

Om met het penseel te schilderen Humbrol nr 1. (Mat-primer) Deze primer is lichtgrijs van kleur en hecht goed op de kunstof. Daarna volstaat normaal gezien 1 laag witte verf van Humbrol (34).

Groetjes Bart.



Bart ,

Dank u !

Tom.

bartie

Onder de rubriek 'files' heb ik de vergelijkingstabels geplaatst. Ik heb er eentje vertrekkende van Humbrol,??n vertrekkende van Revell, ??n van Tamiya en ??n vertrekkende van RAL-kleuren. Hierbij word ook vergeleken met model master en Polly scale.
Verder nog een deel pdf-files, waaronder het volledige gamma van model master (zowel acrylic als enamel)in kleur en een folder met een uitgebreide reeks RAL-kleuren. [:p]
Ik heb aan de hand van verscheidene lijsten en tabels een zo juist mogelijk resultaat trachten te bekomen maar kan fouten niet uitsluiten. Deze lijsten zijn gemaakt voor eigen gebruik en mogen door iedereen op eigen verantwoordelijkheid gebruikt worden. [;)]

Groetjes Bart.

Gerolf

H??l erg bedankt, Bart!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die blij is met die extra-nuttige informatie!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

TITANENWERK!

APPLAUS en een DRIEWERF "HOERA" voor Bart [:D][:D][:D]

Dank je voor al die moeite...ik kon niet eerder, ons madam speelde "ZUMA" op de PC[^]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Sorry mannen,

waar vind ik nu die rubriek 'files' ivm verven?[:I]

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

quf