Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LED verlichting

Gestart door Dirky, 31 mei 2017, 12:35:24 PM

Metpetergaathetbeter

op die 4de foto lijken er ook reflecties bovenaan de gevel te komen? :-\

efl045

#46
Grappige discussie over Led verlichting waarbij de enige min of meer realistische foto die is met natuurlijk licht... Die bakstenen muur trekt op niks met LED verlichting...
En als het er allemaal zo echt moet uit zien geraak je er met LEDs panelen toch nooit om realistische schaduwen te krijgen? Als ik hier zo af en toe eens buitenkom zie ik bij zonnig weer toch altijd en overal schaduwen waarvan de richting afhankelijk is van het moment van de dag.
Ik denk dat realistische schaduwen veel meer opvallen dan exact de juiste kleurtemperatuur...
Gelukkig steekt het op mijn speelgoedbaantje allemaal zo nauw niet ;-)

Michiel

#47
Het is evident dat natuurlijk daglicht veruit het best resultaat geeft, dat is een open deur. Jammer dat we niet een eigen zonnetje boven onze baan kunnen hangen. Dus dan is het zoeken tussen alle varianten (gloeilamp, TL, halogeen, LED,...) naar wat een goed resultaat geeft voor een betaalbare prijs.

Ik was ook heel benieuwd naar een vergelijking. Bedankt Luc om deze te maken en hier te plaatsen. En ik vind het resultaat met de LED-bakken eigenlijk nog beter dan met de fotolamp. De foto met deze laatste lijkt wat overbelicht. En persoonlijk vind ik deze lichtbakken vrij goed het diffuse licht van een grauwe dag weer te geven.

Evan had foto's geplaatst met bakken van 4000K. Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken (ander fototoestel), maar zo, eerste indruk, vind ik de 6000K bakken meer ons Belgisch grauw uit te stralen. Het licht van de 4000K bakken associeer ik eerder met tropisch zinderende hitte-licht, mogelijk mediterraan, waarschijnlijk door de associatie van meer geel/rood in het licht, en hitte.

Om er een slagschaduw bij te krijgen is weer een heel ander verhaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Citaat van: efl045 op 04 juni 2017, 23:11:39 PM
Grappige discussie over Led verlichting...

Het is niet de bedoeling grappig te zijn Franky, het gaat over het delen van kennis waar iedereen mee doet wat hij wilt...


SuSke

Citaat van: Michiel op 05 juni 2017, 09:02:01 AM
...
Om er een slagschaduw bij te krijgen is weer een heel ander verhaal.

probleem voor de slagschaduwen is dat je eigenlijk dan maar 1 spot mag gebruiken, anders krijg je verschillende schaduwrichtingen op je baan.
Voor een klein baantje dus geen probleem, maar voor de grotere banen waarschijnlijk wel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bolje

Citaat van: efl045 op 04 juni 2017, 23:11:39 PM
...
En als het er allemaal zo echt moet uit zien geraak je er met LEDs panelen toch nooit om realistische schaduwen te krijgen? ...

Bij fotografie gaat het er natuurlijk om, om alles zo gedetailleerd mogelijk weer te geven. Liefst geen schaduw(en).
Men doet er alles aan om alles gelijk uit te lichten. Extra lampen, schermen, paraplu's, ...

'Natuurlijkheid' is een ander verhaal. Wat wil je tonen en in wat voor licht?
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Pure en louter "Slagschaduw" zie je alleen op de maan - waar er geen dampkring en lichtverstrooiing is
De foto met de fotolamp vind ik het mist goed, waarschijnlijk omdat die lamp quasi achter het fototoestel stond - weg schaduwen  ::)

Ik vind de vierde foto van Luc met het ledpaneel (zonder daglicht) absoluut niet slecht: licht komt duidelijk van boven, er is schaduw op het reclame-naambord, kleuren lijken me best OK
Alleen: Ledpaneel staat (uiteraard) dichter bij het dak dan bij de grond, en dat merk je: het dak weerkaatst en wordt schijnbaar lichter

Schaduwen op een lange baan? een hoop spotjes met kleine stralingshoek naast elkaar en in dezelfde richting?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Luc, zou je  wat kunnen vertellen over gebruikte camera en instellingen.

Kautenbach

Zijn er inmiddels meer ervaringen met 6000K verlichting?  ;D

doomslu

Citaat van: Kautenbach op 23 juni 2017, 14:57:43 PM
Zijn er inmiddels meer ervaringen met 6000K verlichting?  ;D
Ik heb geen verdere test meer gedaan, tot nu.

@Martin: ik zie nu dat ik vergeten ben jouw vraag te beantwoorden! Heel onbeleefd...  :-\

De camera is een Canon EOS 50D.
Instellingen: 50mm, F16.0, 1/5", ISO 200.

Bij het converteren van RAW naar JPG heb ik niet geprutst aan de witbalans of andere instellingen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Om 't één en 't ander te proberen heb ik me professionele strips besteld, 6500K CRI95, 2000lm per meter, en 2300K CRI95, 1100lm per meter. Daarmee zou de verlichting optimaal moeten kunnen uitgevoerd worden.
Dat materiaal komt maar toe na 't verlof. Ik laat iets weten/zien van zodra beschikbaar! ... en geloof me, 'k ben ook benieuwd hoeveel verschil er met doorsnee verlichting zal zijn.

loebaske


Ik blijf het volgen Dirk...ook na het verlof  ;)

Martin Welberg

Citaat van: doomslu op 23 juni 2017, 21:51:14 PM
Citaat van: Kautenbach op 23 juni 2017, 14:57:43 PM
Zijn er inmiddels meer ervaringen met 6000K verlichting?  ;D
Ik heb geen verdere test meer gedaan, tot nu.

@Martin: ik zie nu dat ik vergeten ben jouw vraag te beantwoorden! Heel onbeleefd...  :-\

De camera is een Canon EOS 50D.
Instellingen: 50mm, F16.0, 1/5", ISO 200.

Bij het converteren van RAW naar JPG heb ik niet geprutst aan de witbalans of andere instellingen.

Camera witbalans op auto ? Vind zonder bewerking de kleuren erg natuurlijk over komen..lijkt me toch een aanrader..

BC911

Citaat van: Steam.N op 02 augustus 2017, 09:48:50 AM
Ik ben benieuwd hoe dergelijk paneel geïntegreerd wordt met dag/nacht cyclussen ...

Ik ga hier even verder, want anders vervuilen we Evan z'n draadje  ;). Maar lijkt mij niet zo evident aangezien ze niet dimbaar zijn ... Of zijn daar andere opties voor?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Er bestaan dimbare panelen maar die zijn een beetje duurder  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.