Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

LED verlichting

Gestart door Dirky, 31 mei 2017, 12:35:24 PM

evan

hoi,

Die van mij worden vandaag geleverd en ik kom daar zeker op terug voor commentaar met foto's  Ik heb 4 stuks van 120/30 cm besteld en 1 stuk van 60/30 en telkens een kleurtemperatuur van 4000K.  6000is me wat te kil als het op presentatie van een baan neerkomt.

Ik had het concept reeds gezien bij Rik zijn baan Val Rikard en nu bij Wim met St Tourbiere. 

Uiteindelijk was de rekening 140 EURO +BTW voor alle lampen inclusief verzending en het is toch 5,40 lopende meter  ::)

Ik ben benieuwd!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

755philippe

Lijkt mij wel interessant want heb boven mijn baan wat te weinig licht. Een armatuur met 3 spotjes van zo'n 20 jaar geleden. Volgens mij gaat zo 1 bak al een pak meer licht geven en het verbruik zal nog eens dalen. Voor ik deze bestel wacht ik nog even op reakties.
Mvg

755philippe

Koen

Ik ga mij een dimbaar ledpaneel van 1m20 x 30 aanschaffen en eens kijken wat het resultaat is.

Ps: Evan, mag ik vragen waar jij de uwe besteld hebt?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Nog even een noot i.v.m. dimmen.

Op een modelspoorbaan wil je dag/nacht imiteren. Dat lukt dus niet met dimmen alleen:
Het is de KELVIN waarde die een indruk geeft welke moment van de dag het is. Middagzon 6000K, zonsondergang 2200K.
Je moet dus twee zaken doen;
1.   Je moet dimmen als je van dag naar nacht wenst over te gaan want de zon wordt minder sterk
2.   Je moet de KELVIN waarde naar beneden halen want het licht wordt warmer
Het resultaat van gewoon dimmen is dat je avondschemering grauw wordt i.p.v. warmer wit.

voor de hand liggende oplossingen:
Het systeem "dim-to-warm" >  is ook al via de DIY verkrijgbaar en combineert de beide punten van hierboven.
Of je dimt je koude LED panelen en zorgt voor een rustige overgang naar enkele spotjes met een warm wit licht.

En dan is er de nacht:
Het enige natuurlijk licht dat je 's nacht kan hebben is de weerkaatsing van het 6000K zonlicht op de maan. Persoonlijk vind ik een gedimde 6000K lamp het best.

Maar weer eens: Het kleurspectrum van de gedimde 6000K zal ook weinig in balans zijn (rood) dus mag je gerust een tandje bijsteken met CRI90 lamp.


PS: Mocht er iemand die verschillen eens echt willen zien, kan ik wel wat demo-materiaal in mijn ateljeeke hangen. Heb echter geen modelspoorbaan dus zullen we het met enkele boompjes, sporen, treintjes en huisjes moeten doen  :)

Kautenbach

Hoi Dirk,

Heeeeel goed plan, ik overweeg nog om als test 6000K panelen aan te schaffen, maar twijfel nog een beetje, een test opstelling zou geweldig zijn

evan

koen,

elektrohandelsprijzen.nl

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

@Evan,
Bedankt.
Ik was aan het kijken bij EcoBright maar deze zijn een stuk duurder.

@Dirk,
Bedankt voor de uitleg en de tips! Heel interessant en informatief. Weeral veel bijgeleerd.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Ik moet op zoek naar een andere oplossing. De panelen zijn te groot voo rhet baantje dat ik thuis wil bouwen. Ofwel zijn ze te lang of ze zijn te breed.
Ik heb op een aantal sites wel al zogenaamde "downights" gevonden, ronde led-panelen tot een diameter van 25cm en daar kan ik dus wel iets mee.
Vraag is alleen dan hoe het gaat met de spreiding van het licht en de slagschaduwen die je krijgt. Voordeel is wel dat er dan plaats is voor een aantal CRI90 spots tussen de downlights om de kleur bij te werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Veel mogelijkheden Frans...

In de lineaire wereld zijn er niet alleen de gekende strips. Laat me een beetje tijd om iets voor te bereiden... wordt vervolgd  :)

doomslu

Bij mij werd net een pak afgeleverd, maar ik zit op 't werk...

Wordt vervolgd.  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach


Martin Welberg

Ben benieuwd Dirk, niet alleen als baanverlichting maar ik zoek ook nog wat ter vervanging in mijn werkplaats.

doomslu

Citaat van: Kautenbach op 02 juni 2017, 13:54:51 PM
Licht pak ;D ;D ;D
Het is zwaarder dan ik verwacht had.

Ik heb geopteerd voor 6000 K omdat ik vaak m'n baan gebruik om modellen op te fotograferen en ik bang ben dat 4000 K toch wat kleurvertekening zal geven.

Mijn eerste bevindingen:
- zo'n paneel geeft (gevoelsmatig) zeker evenveel licht als mijn TL-lampen die nu boven/voor de baan hangen, ruim voldoende dus.
- naar mijn gevoel is het te koel om de baan mooi te maken. Ik zal dus zeker nog wat moeten bijlichten. Een snel testje met een rode lamp toonde aan dat dit een piste is die moet uitgewerkt worden. Misschien met warm witte spots of een gekleurde ledstrip? Valt te proberen.
- De breedte van 30 cm is ruim voldoende om zelfs een meter diepe baan te belichten.
- Ik vraag me wel af of het spierwitte plexiglas/kunststof met de tijd zo spierwit zal blijven.

Morgen of overmorgen zal ik eens een testopstelling maken en foto's maken om de kleuren te beoordelen.
Ik heb er een dimbare driver bij, maar heb nog geen dimmer. Dat volgt dus later...

Voorlopige conclusie: dit is voor mij momenteel de beste verlichting voor een modelbaan die ik geprobeerd heb. Het ziet er bovendien ook erg netjes uit als 'hemel' boven een baan.

Dirk, het is nu wachten op jouw meer professionele en wetenschappelijk verantwoorde testen.

Vooraleer de vraag wordt gesteld, het zijn deze die ik kocht (link via dit forum gevonden, ik dacht van Martin): https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-koud-wit-30-120
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

Als ik dit alles lees ben ik aan het denken om volgende opstelling te gebruiken :


Baantje 187 x 40 cm en verlichting ongeveer 45 a 60 cm boven de baan, thema in het zuiden van Frankrijk.
Met 2 led panelen van 30x30 cm en 6000K (https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-koud-wit-30-30) en 1 led paneel van 30x30 cm en 3000K (https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-warm-wit-30-30) met een stralingshoek van 120°, die allemaal apart dimbaar zijn, kan ik dan een beetje de kleurtemperatuur regelen tussen middagzon, de 2 6000K panelen, overgang voor de ochtend/avond zon door een combinatie van de 6000K panelen en het 3000K paneel en dan voor de nacht terug de 6000K panelen maar dan sterk gedimd.

Of is dit niet een correcte opstelling en ga in het midden teveel licht hebben door de overlapping van de verlichting of zijn er andere fouten in mijn redenering ? Ik ben helemaal geen licht expert maar ik weet wel ondertussen dat de verlichting een belangrijke rol speelt in de uitstraling van de baan, heb ik ondervonden door gebruik te maken van een halogeen bouwlamp (warm wit) en een bouwlamp met spaarlamp (koud wit) bij het nemen van foto's en het werken aan het baantje.

Metpetergaathetbeter

misschien eens een artikel voor de MSM? :-\