Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

RailCom zelfbouwprojecten

Gestart door servewouters, 27 mei 2017, 17:08:21 PM

servewouters

Een goede middag,

Ik heb een vraag aan de microcontroller-guru's hier. Zijn er al mensen die al eens met RailCom gestoeid hebben? Zelf heb ik al vele projecten met DCC gedaan, maar wil zou nu ook eens graag het decodernummer willen teruglezen, om dat vervolgens weer op een bedieningstableau te laten zien  ;D Er zijn meerdere schema's te vinden, o.a. in de NMRA norm over DCC, op de website van Paco (The Pows) en ook Tams heeft een RailCom-detector gemaakt.

Alvast bedankt en geniet nog maar even van het lekkere weer 8)

Vriendelijke groet,
Servé

Geert

Servé,

Ik heb geen ervaring met RailCom,

maar ik ben wel benieuwd naar je DCC projecten.  :)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

servewouters

Hallo Geert,

Tsja, eigenlijk zijn de DCC-projecten niet heel interessant. Als je eenmaal het DCC-signaal hebt ontcijferd, kun je ermee doen wat je wil (Wisseldecoders, seindecoders, motoren aansturen, huisjes verlichting). Het meeste hobby'n dat ik die is printplaten ontwerpen (meestal voor anderen).
Momenteel ben ik me meer in Loconet aan het verdiepen, maar snap er nog niet veel van :-X Jij hebt daar een interessante site over die het al iets duidelijker maakt :)

Servé

Geert

LocoNet,

ik zal de site eens moeten updaten, is al van vorig jaar geleden  :-[

het LocoNet deel is ondertussen sterk vereenvoudigd, er zit in het oorspronkelijk protocol te veel overbodige dingen in die eigenlijk nooit voorkomen (vooral in de timing). Verder ook nog meer gebruik gemaakt van de aanwezige hardware in de µC om taken uit te voeren.

Met de schakeling en software die ik nu al heb kan ik ook 'Wissels, seinen, motoren aansturen, huisjes verlichting' maar ook bezetmelders o.a. S88, schakelaars, impulsschakelaars inlezen en  timers, servo's, dimbare LED's, enz... aansturen . Stand van zaken een half jaar geleden zie LINK.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Servé,
Welkom op het forum.
Geen guru maar toch wel wat kennis van µC's.  Helaas geen ervaring met RailCom.  LocoNet daarentegen heeft weinig geheimen meer voor mij.
Met welk type µC werk je?  Taal?
Geert en ik werken met PIC's.  Geert zweert bij assembler, ik werk met JAL.

@Geert: koester je assembler: het wordt blijkbaar op nog weinig plekken aangeleerd en in de industrie (behalve de militaire) bijna nergens meer gebruikt.  Jammer, met assembler weet je wat je doet, je kan er alles mee maar het is tijdrovend en heel foutgevoelig (idem met C, dat nu in scholen wordt vervangen door C#).
Groetjes, Peter


servewouters

Hallo Peter,

Ik werk zowel met PIC als met Atmel. PIC heb ik tot nu toe vooral in MikroBasic geprogrammeerd, en Atmel in C. Ik heb nog geen echte favoriet gevonden. Meestal begin ik met een Arduino voor simpele dingen uit te proberen. Dit schrijf ik dan later weer om voor gebruik in een Atmel. Het DCC-gedeelte heb ik daarentegen ook werkend op een PIC.

Op school heb ik overigens (een beetje) Basic en C geleerd. We moesten programmeren op een 8051... (oud beestje)

Servé