La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 04 augustus 2017, 16:17:46 PM
Optie 2 dus, maar dan moet ik  wel al die huisje af krijgen.   :-\
Stand is nu al 4/0 voor het dorp, dat belooft veel werk te worden.  ;D...

Werk ... werk ... Huisjes bouwen is leuk en ontspannend  ;) ;D
Met welk materiaal denk je ze te bouwen?  Schuimkarton? Styreen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 05 augustus 2017, 11:08:10 AM
Citaat van: Dirkh op 04 augustus 2017, 16:17:46 PM
Stand is nu al 4/0 voor het dorp, dat belooft veel werk te worden.  ;D...
Werk ... werk ... Huisjes bouwen is leuk en ontspannend  ;) ;D

Tja, maar er kruipt natuurlijk veel tijd in. Als je een deadline wil halen ...
Maar persoonlijk zou ik ook wel voor het dorpje gaan... 5-0 dus  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Maak het 6-0  ;D

gewoon omdat ik de huisjes en de dorpjes van Dirk ook heel sfeervol vindt
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Gezien het in feite enkel de "driehoek" links-achter is dat verandert, zou je kunnen opteren voor een inlegplaat. Je begint met de rivier, en als je veel tijd over hebt, dan maak je de inlegvariant met dorp. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

Citaat van: Dirkh op 05 augustus 2017, 10:37:10 AM
Natuurlijk ga ik proberen van de vorderingen hier te posten. Ik zal proberen de verschillende fases te documenteren alhoewel ik dat regelmatig vergeet.
Dat is mooi van je. Spreekt voor zich dat ik je nauwlettend ga volgen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

3rail

Ben benieuwd naar het vervolg.

Veel plezier met de verdere bouw. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Dirkh

@Michiel , misschien wel een goed idee die inlegplaat. Daar ga ik nog eens over nadenken, het zou dan wel betekenen dat ik 2 achtergronden moet voorzien, eentje met de rivier en een tweede met het dorp.

Vandaag terug naar de kleuterklas geweest, Een panorama foto met paint.net uitgeprint op 27 bladzijden en dan knip en plakwerk gedaan om een test achtergrond te maken. De bedoeling is van deze in een stuk te laten printen eens de achtergrond volledig naar mijn wensen is.

Ik kan niet vergenoeg achteruitgaan om alles in een keer op de foto te zetten maar zo heb je al een indruk.
Linkse kant


Rechtse kant


En vooraanzicht


Er staan nog teveel huizen op en de kerktoren staat nog in de weg, dus ga ik de hele foto een 15 cm laten zakken en de bovenkant opvullen met lucht. Op die manier kan ik alle storende elementen verbergen achter huisjes of bomen.

zoiets dan maar er moet nog wat extra lucht bovenkomen.


Ik wil eerst mijn achtergrond correct hebben voor ik aan de eigenlijke baan begin zodat ik alle juist kan laten aansluiten en zoveel mogelijk de kleuren te laten aansluiten op deze van de achtergrond.

Cord

Is het misschien een idee om de bergen op pluimkarton (foamboard) te plakken en dan uit te snijden? Dan kun je de lucht op de achtergrond schilderen. Je krijgt dan niet van die naden in je lucht. Bovendien lijken die bergen dan meer los te komen van de achtergrond.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

59erke

Goed bezig Dirk,

is het misschien een optie om het diorama van La Douce France 1 (of tenminste de gebouwen) in te passen in de nieuwe baan ?
Bespaart u wat werk en trouwens die huisjes waren best geslaagd
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 05 augustus 2017, 16:46:51 PMEr staan nog teveel huizen op en de kerktoren staat nog in de weg, dus ga ik de hele foto een 15 cm laten zakken en de bovenkant opvullen met lucht. Op die manier kan ik alle storende elementen verbergen achter huisjes of bomen.

Ik vind dit eigenlijk niet zo'n goed idee. Je horizon zakt zo tot onder het maaiveld en dat "wringt" :-\
Mij lijkt het beter om wat reliëf in je baan te brengen - wat stijgend naar de horizon toe,
   zodat het landschap + gebouwen + begroeiing zorgen voor het verbergen van die storende bebouwing op de foto ...
Andere (of extra) optie is te gaan fotoshoppen, en storende gebouwen zo weg te werken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Citaat van: SuSke op 05 augustus 2017, 11:42:09 AM
Maak het 6-0  ;D

gewoon omdat ik de huisjes en de dorpjes van Dirk ook heel sfeervol vindt
+1, dus 7-0
Dirk je bent een kei in het bouwen van mooie huisjes.
Dat mag niet ontbreken op deze baan.

Citaat van: Gerolf op 06 augustus 2017, 09:51:58 AM
Mij lijkt het beter om wat reliëf in je baan te brengen - wat stijgend naar de horizon toe,
zodat het landschap + gebouwen + begroeiing zorgen voor het verbergen van die storende bebouwing op de foto ...

Lijkt mij ook een goed idee.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirkh

Bedankt om me veel werk te bezorgen  :D, het zal dus de optie worden met de huizen.

Voor de achtergrond gaan we dus de huidige behouden en proberen de kerk weg te werken en op een bepaalde plaats nog wat ruimte tussen de huizen te maken om de rivier te laten passeren. Langs links nog een weg bijvoegen enz.. We zullen wel zien hoever we raken.
Weer eens iets nieuws om te leren, ik heb wel geen photoshop maar wel inkscape, paint.net en gimp. Maar ik heb bijna geen ervaring met die programma's dus dat gaat experimenteren worden om iets bruikbaar te maken. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
Kleine aanpassingen heb ik ooit wel eens gedaan aan een foto maar zo drastische bewerkingen nog nooit.


Dirkh

Met wat knip en plak werk is de kerktoren al verdwenen :

origineel stukje                                                                                                           met gimp bijgewerkt


Nu de rest nog.

railrunner

Citaat van: Dirkh op 06 augustus 2017, 21:12:07 PM
Bedankt om me veel werk te bezorgen  :D, het zal dus de optie worden met de huizen.

8-0; Dirk wordt naar huis gespeeld  ;) om te werken aan zijn baantje ...

In ieder geval al goed bezig!

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 06 augustus 2017, 22:48:13 PM
Met wat knip en plak werk is de kerktoren al verdwenen :
...
Nu de rest nog.

Ja maar ja maar Dirk ...
't Is niet de bedoeling dat je alle gebouwen wegknipt, hé ? ? ?
We hopen dat je ze gaat bouwen ! ! !  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }