La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Kautenbach

Zoef zoef, mooi en snel, knap werk Dirk ;D ;)

Dirkh

Eindelijk tijd gevonden om een beetje hout te gaan halen. En nu maar hopen dat alles gaat passen en werken zoals ik hoop.
6 segmenten waarvan 4 voor het schaduwstation en 2 segmenten voor het eigenlijk baantje. Totaal 240 x 70 cm waarvan 180x40 voor het eigenlijke baantje.

Ik heb alles zodanig proberen te ontwerpen zodat het minibaantje later kan uitgebreid worden en een deel (schaduwstation) eventueel terug kan gebruikt worden voor een volgend minibaantje.



Nu kunnen we stilaan beginnen te bouwen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Niet veel tijd gehad vandaag, gazon maaien, enkele struiken bijsnoeien enz..)  maar al een begin kunnen maken met de bakjes voor het schaduwstation. 3 stuks klaar de laatste moet nog wat drogen.



Als alles meezit kan ik morgen beginnen aan de fries voor de verlichting en de tussenstukken voor het onderstel, het wordt wat laat om nog met een zaagmachine te beginnen spelen.
Dan nog 2 bakjes voor het baantje zelf en het leuke werk kan beginnen.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 28 juli 2017, 22:01:59 PM... en het leuke werk kan beginnen.

Daar kijk ik ook naar uit !  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Een eerste proefopstelling. Nog met de bakken van het schaduwstation en zonder de correcte ondersteuning maar het begint vorm te krijgen.







Het hangt allemaal nog aaneen met lijmklemmen maar ik wilde eens kijken of de afmetingen klopten van de opstelling.
Ik heb de steunpalen wat langer gelaten bovenaan om eventueel met een spankabel extra ondersteuning te kunnen voorzien maar dat blijkt niet nodig , voorlopig laat ik die stukjes nog zitten, maar in principe kunnen ze er nog afgezaagd worden.

De rest zal voor volgende week zijn, morgen een dagje gaan fietsen (als het weer het toelaat).
De fries zakt een klein beetje door aan de achterkant daar moet ik nog een extra versteviging aan monteren.

renstimpie

ziet er een fijne constructie uit...  :)  Ik ben benieuwd naar je verdere stappen..
Die franse meuk heeft toch iets speciaal... :)

Tim

Dirkh

Nu de onderbouw zo goed als klaar is heb ik een moeilijke beslissing te nemen.
Ik heb al eens overlegd met mijn wederhelft maar dat heeft niet veel opgeleverd enkel de opmerking " met het dorp levert wel meer te bekijken op".
Ik zit nog met 2 opties voor het baantje en kan maar niet beslissen welke van de twee te gebruiken.

Optie 1 : zo dicht mogelijk bij het origineel (het station van Entreveaux)


Gaat er zo ongeveer uitzien :


En een link naar google streetview : https://www.google.be/maps/@43.9491016,6.8122745,3a,75y,342.51h,103.72t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxkzciEHuEdpR1e-eYeWQFw!2e0!5s20110901T000000!7i13312!8i6656

Voordeel : veel minder gebouwen te maken en ik kan foto's van de omgeving als achtergrond gebruiken.
Nadeel : minder te bekijken op het baantje.

Optie 2: gebaseerd op het station van Entreveaux maar met een fantasie dorp ipv de rivier




en een link naar een dorpje dat als inspiratie hiervoor moet dienen. https://www.google.be/maps/@43.8469044,6.2215751,3a,75y,51.85h,91.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1si8uhReouSickHc4MduP3_Q!2e0!7i13312!8i6656

Voordeel : meer mogelijkheden om gebouwen te bouwen en interessante plekjes te creëren.
Nadeel : veel meer te bouwen en geen achtergrond beschikbaar om te gebruiken, die zal ik dus zelf moeten samenstellen.

Ik weet echt niet welke optie te kiezen.
Voorlopig kan ik nog wel even wachten met de eindbeslissing aangezien ik nog werk genoeg heb met het station te bouwen en de huizen rechts van het station. Maar eens ga ik de knoop moeten doorhakken.  Dus alle commentaar is welkom.

Steam.N

Dirk, ik neig meer naar optie 2:
je gaat meer mogelijkheden hebben om details in te bouwen
en méér huisjes bouwen: geef toe: het geeft meer voldoening  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

Doe voor mij maar optie 2 Dirk.Wel wat meer werk,maar dat zal de sfeer ten goede komen.

groeten eddy

marctje

Voor mij ook optie 2 jouw kenende zal dat een paar mooie tafereeltjes naar voor brengen. Is dit een kop station of probeer je rond te rijden.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Dirkh

Optie 2 dus, maar dan moet ik  wel al die huisje af krijgen.   :-\

Stand is nu al 4/0 voor het dorp, dat beloofd veel werk te worden.  ;D

Intussen alles naar boven verhuist en op de lage stand geïnstalleerd. (stoel hoogte)


Een test met een stukje achtergrond om te kijken of de verhoudingen overeenkomen :


En wat proef opstellingen met reeds gedeeltelijk afgewerkte huizen en kerk



Straks eens kijken of die kerk van het diorama La douce France niet beter past.

Ik heb wel al gemerkt dat ik dringend werk moet maken van de verlichting. Die gaat mee de hele sfeer bepalen.
Waarschijnlijk gaan het ledstrips worden met een combinatie van warm-witte en witte leds.
zoiets : https://www.aliexpress.com/item/LED-strip-5M-reel-12V-5050-300-led-CCT-color-temperature-adjustable-and-dimmable-strip-white/32774616260.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.8pGyZW

En die dan aansturen met een arduino om de juiste kleurtemperatuur te krijgen en dag/nacht simulatie te kunnen doen.

En anders 2 led panelen van 30x60cm in de hoop dat er dan niet teveel licht verschil gaat zitten op de overblijvende stukken.


Dirkh

Citaat van: marctje op 04 augustus 2017, 16:13:41 PM
Is dit een kop station of probeer je rond te rijden.

We gaan rondjes rijden, totale lengte is 240 cm waarvan 180 cm zichtbaar


En nu verder puzzelen met de opstellingen en tussendoor al beginnen met de sporen van het schaduwstation.

Cord

Mooi dat je baanplan aan de voorkant laag is en aan de achterzijde hoog, waardoor je een mooie kijklijn krijgt.
Bij het eerste plan heb je water gemaakt, maar doordat er een hoger gelegen weg voorlangs loopt, verdwijnt dat water uit het zicht. Jammer van de ruimte.
Bij plan twee heb je een hoger gelegen dorpskern langs de weg gemaakt, met op enige afstand het station. Ik vind dat een heel natuurlijke oplossing... en heel Frans.
Ik ga zonder enige twijfel voor plan twee. Ga je ook omschrijven hoe je het station en de overige gebouwen gaat bouwen?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Dirkh

Citaat van: Cord op 04 augustus 2017, 16:47:56 PM
Ga je ook omschrijven hoe je het station en de overige gebouwen gaat bouwen?

Natuurlijk ga ik proberen van de vorderingen hier te posten. Ik zal proberen de verschillende fases te documenteren alhoewel ik dat regelmatig vergeet.