Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

La douce France II

Gestart door Dirkh, 25 mei 2017, 15:09:19 PM

Dirkh

bakske is klaar, het heeft wel wat moeite gekost. Bij het testen bleek de 12 V voeding niet te werken.
Dus maar eens open gevezen en alles eens bekeken. Plakt daar zo een mooie sticker op QC passsed. Ik vraag me wel af hoe die chinezen dat interpreteren. In de voeding was er 1 IC die maar langs 1 zijde goed gesoldeerd was en de andere pootjes zaten niet diep genoeg zodat die soms contact maakten en soms niet. Verder nog een condensator gevonden die niet vast gesoldeerd was langs 1 zijde.
Dus alle voedingen maar terug gedemonteerd en allemaal langs mijn eigen QC laten gaan. Nog 2 slechte solderingen gevonden en alles maar direct hersteld.

Power by D Ha, on Flickr

Ik moet wel goed opletten op de volgorde van inschakelen want die grote 12 V voeding voor de verlichting geeft een zware storing bij het inschakelen. Die moet ik dus telkens eerst opzetten. Ook de DCC spanning moet ik laatst inschakelen zodat de arduino's kunnen initialiseren en de relais schakelen om kortsluitingen te voorkomen. Zal er maar nummertjes bijplakken.
Nog 3 kabels te maken en we kunnen beginnen test rijden.

Steam.N

Ziet er goed uit, Dirk.
Daar ga je véél plezier aan beleven.

Spijtig van de QC-problemen met die voedingen ...
Best op voorhand grondig controleren en herstellen.  Zeker als de opstart van de 12V nog altijd storingen oplevert ...

Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Netjes gemaakt, Dirk

Die kleine losse voedingetjes ... zelf zou ik kiezen voor één PC-voeding  :-\
  - hoewel ik weet dat er sommige modelbouwers allergisch reageren op "veiligheid"
  ... maar als je dan ziet dat die chinezen het er nog veel minder nauw mee nemen ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

pc voeding is misschien wel een optie, ik heb er nog wel enkele liggen. voorlopig nog even verder met die kleine voedingen.
de eerste treinen hebben een toertje gedaan , buiten een paar kleine problemen lijkt alles te werken.
spijtig dat ik nog steeds zit re wachten op de arduino's anders kon ik al volledig automatisch rijden.

Dirkh

Gisteren wat geoefend met de airbrush en vandaag dan maar eens begonnen met het bruggetje.


Airbrush experiment by D Ha, on Flickr

En dan wat ouder gemaakt. Misschien wat overdreven maar de spoorwegen moeten maar eens een ploeg sturen om de brug terug in een kleurtje te steken.


Brug verweerd by D Ha, on Flickr

SuSke

Mooi dingetje.
Misschien hier en daar van een kleine "stempel" voorzien waar al een "retouche" is gebeurd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

Knap strak gespoten zoals het hoort. De verwering is ook goed geslaagd. :D :D
Mvg

755philippe

Dirkh

Nog wat verder aan het passen en aanpassen geweest.


2018-02-26_03-43-48 by D Ha, on Flickr

En een eerste poging om een kleurtje te geven. Totaal niet gelukt  :(

2018-02-27_04-01-53 by D Ha, on Flickr

Hopelijk kan ik het nog corrigeren, maar ik ben er niet gelukkig mee.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 27 februari 2018, 16:21:23 PMHopelijk kan ik het nog corrigeren, maar ik ben er niet gelukkig mee.

Geen paniek - dat lukt je wel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

even denken - Fijn, de grondlaag zit er op. Nu de goeie kleuren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirkh

De arduinos zijn eindelijk gearriveerd, dus snel onder de baan gemonteerd en de beginnen testen. Na lang zoeken een RJ45 verbindingsstuk moeten vervangen. Dat heb je met de chinees spullen, 3 pinnen zaten niet juist waardoor er geen verbinding met de volgende module was.
Voorlopig zitten er nu 11 arduinos onder de baan, op elke module eentje voor de bezetmelders en dan nog op 4 modules telkens eentje voor de aansturing van de wissels en puntstuk polarisatie. En als laatste nog eentje om verlichting aan te sturen.
Ondertussen hebben de eerste treinen een toertje gedaan over de modules.
Ik  moet nog 1 reedcontact vervangen, blijkbaar beschadigd bij het monteren. Hier en daar nog wat verdere aanpassingen aan de sporen om alles perfect te laten lopen en dan kan ik beginnen verder te bouwen.
Waarschijnlijk moet ik nog 1 stuk spoor vervangen, blijkbaar met het zoeken naar die fout, ergens met een module tegen een kant gestoten en een stukje rail aan de module overgang was verbogen, ik heb het nu voorlopig terug gebogen en het werkt wel maar er zit nog een klein knikje in en ik ben ban voor ontsporingen op dat stukje. Normaal worden die overgangen nog sterker van het ogenblik dat die nog voorzien zijn van ballast maar voor het testen is er nog geen ballast aangebracht.

Nu nog zoeken waarom op de desktop de DCC++ centrale niet werkt (die gebruik ik als locprogrammer). Op de laptop werkt het wel. Ergens is er iets misgelopen bij de update van JMRI naar de laatste versie.

Dirkh

Vandaag verder gespeeld met koploper en de loc decoders wat bij geregeld. Ik had ze ingesteld om te rijden met de multimaus op 18V dc . Nu heb ik de spanning aan de booster verlaagd naar 15V zodat ik de decoders terug moest afstellen om een optimaal gedrag te krijgen. 15V is beter voor de N locomotieven dan die 18V van de originele transfo.
3 treinen zijn geijkt en hebben ondertussen enkele uren toeren gedaan. Wel nog wat foutjes moeten rechtzetten in koploper (bezet melder voor kort stoppen verkeerd en 1 reed contactje dat niet mooi in het midden van de rail zat waardoor het niet altijd werkte)

JMRI werkt terug op de desktop met versie 4.7, versie 4.8 of 4.10 krijg ik op de win7 pc niet in orde. Maar 4.7 voldoet voor mij, dus geen probleem.

Nog enkele connectors aan de verlichting monteren en dan kan ik stilaan beginnen verder te bouwen en testen.

Nog een vraagje, om de rails een roestkleur te geven , eerst de roestkleur en dan de ballast of eerst ballast en dan de roestkleur ?

SuSke

Citaat van: Dirkh op 06 maart 2018, 12:49:29 PM
...
Nog een vraagje, om de rails een roestkleur te geven , eerst de roestkleur en dan de ballast of eerst ballast en dan de roestkleur ?

Eerst de rails roestkleurig maken, daarna ballasten en dan alles terug een beetje bijkleuren met dry brush en/of wash.

Ook de ballast heeft roestsporen, maar niet zo extreem als de railstaaf. En vetsporen en andere dingen op het spoor liggen zowel op de dwarsliggers als op de ballast.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.