Het mes in Carrière De Petit Granit

Gestart door Val-Rikard, 24 mei 2017, 06:44:36 AM

Val-Rikard

#15
Citaat van: Michiel op 24 mei 2017, 08:59:10 AM
Indrukwekkend in vele opzichten. Het resultaat is een duidelijke meerwaerde voor de baan. Het vertrouwen dat je hebt om het in 1 beperkte opnamesessie klaar te krijgen. De kunde om het zonder blunders of herbeginnen voor elkaar te krijgen met meteen een verbluffend resultaat. De snelheid dat je dit zo eventjes klaar speelt (ik schat een uurtje?). Je bent waarschijnlijk meer tijd bezig geweest met het opnemen en monteren van de film, dan met het modelbouwen zelf.  ;D

Erg knap!

In totaal, zonder droogtijden en alles bij elkaar gerekend, heb ik daar om en bij de 8a 9 uur aan gewerkt. Niet elke bewerking werd van begin tot het einde gefilmd. Zo zie je mij bijvoorbeeld het strooimateriaal niet strooien, de struiken niet plaatsen, allerhande details niet plaatsen etc... Ook de muurtjes uit pluimkarton zie je mij niet maken en graveren. De boodschap die ik met dit filmpje wil tonen is dat ik niet 100% tevreden was over het totaalbeeld van het baantje. Er waren naar mijn aanvoelen te grote en platte rotsvalken aanwezig. Eerdere wijzigingen, zoals het ponton met kraan en de oude in onbruik geraakte lift installatie aan de rotswand, verhielpen daar weinig tot niets aan. Het is waarschijnlijk zoiets zoals bij een kok, als je te lang boven de potten staat ruik en proef je op den duur niets meer... Even los laten en laten bezinken. Ook naar andermans mening luisteren en er daadwerkelijk iets mee doen is belangrijk. Af zal het nooit zijn, maar ik voel wel aan dat het een grote verbetering is. Ik ben dan ook dankbaar aan allen die mij feed back geven en vandaag bevestigen dat het een verbetering is ten goede. (Kaizen) :) Ik hoop nu te kunnen zegen dat het baantje definitief (?) af is. De verandering die ik aan het baantje aanbracht zal ik in het slot artikel in de reeks "Carrière De Petit Granit,  The making of" die nu in Modelspoor magazine loopt ter sprake brengen. De film montage nam een twee tal uur in beslag.

Groet, Rik 

modelbaanHO

Zeker en vast een hele mooie verbetering.

Ook erg knap om het in zo'n filmpje te tonen. Heel leerrijk.
Bedankt daarvoor.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

vyncky

Rik,

Ik vindt het niet helemaal geslaagd. Men zet muren om iets op te vangen. nu lijkt een groot stuk weggehaald van de rots om dan terug een muur te zetten.

Het lijkt mij overtuigender om het kleine stukje rots rechts ook te verwijderen en te vervangen door een stuk steenmuur.

Misschien dat het dan beter tot zijn recht komt...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Val-Rikard

#18
Citaat van: vyncky op 24 mei 2017, 14:21:27 PM
Rik,

Ik vindt het niet helemaal geslaagd. Men zet muren om iets op te vangen. nu lijkt een groot stuk weggehaald van de rots om dan terug een muur te zetten.

Het lijkt mij overtuigender om het kleine stukje rots rechts ook te verwijderen en te vervangen door een stuk steenmuur.
Misschien dat het dan beter tot zijn recht komt...

Yannick
Dag Yannick,

De schuine helling naar beneden was een oude toegangsweg, die nagenoeg volledig afgegraven werd in de richting van  het dal. In een latere fase werden aan de rand van de weg muren gebouwd om de aanleg van het spoor en het bouwen van een loods mogelijk te maken. Ook de steunbeer onderaan de portaalkraan werd nadien opgetrokken om de bouw van de kraan mogelijk te maken. Het was met dit in gedachte dat ik het aangepaste landschap vorm gaf. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet goed over komt.

Groet, Rik



stoomlokje

Rik,
weer een prachtig staaltje van landschapsbouw.

Ik kan echter Yannick niet helemaal ongelijk geven.

Je spreekt van een oude weg in die rotswand , die weg was dan toch ook uitgehouwen in de oorspronkelijke rotswand , zou ik denken.
Is het dan niet logischer dat je achteraan ook een oude , begroeide rotswand zou maken i.p.v. die  ( echter ook wel mooi gemaakte ) stenen steunmuur ?
Het is maar een gedachtengang hoor ,
ik wil uw ,  trouwens zeer prachtige werk ( wat ik waarschijnlijk nooit zal kunnen benaderen ),
zeker niet afbreken , want het blijft een prachtstuk.

grtjs,
Saskia

philippe_007

Ah nee, vind het logisch dat er een muur staat,
het is tenslotte versteviging voor de treinen die er nu rijden...
Met het verhaal zoals Rik het vertelt klinkt het allemaal wel logisch.