probleempje met reeks 55 van M

Gestart door BD1701, 07 augustus 2006, 17:15:28 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik heb een probleempje (hopelijk van kleine aard) met mijn reeks 5541 van M?rklin, hij is omgebouwd naar digitaal gelijkstroom, en ik rij op een gewoon analoge baan (gelijkstroom dus). De loc rijdt in feite goed, maar als je wil zachtjes vertragen om uiteindelijk rustig tot stilstand te komen, lukt dit niet, want als de spanning blijkbaar onder een bepaalde waarde gedaald is stopt de loc plotseling bruusk. Want kan de mogelijke oorzaak hiervan zijn? De wielen enzo zijn zuiver, ook de sporen worden regelmatig gereinigd, dus daaraan kan het nie liggen, wie kan mij helpen??

Alvast bedankt
 

ysbeer

Even voor mijn duidelijkheid.
je had een marklin ac lok,die is omgebouwd naar dcc digitaal.
is ook de sleper weg,of rij je nog drie rail???
nu rij je op gelijkspanning.
Waarom niet op digitaal ????
een dcc lok op gelijkspanning,en zeker een omgebouwde ac lok rijdt nooit erg mooi,als de veld spoel is blijven zitten behoef je bij analoog gebruik geen erg goede rij eigenschappen te verwachten.
Als je toch niet dcc digitaal rijdt gooi dan de dekoder er maar uit
dat helpt altijd wel iets,verwacht geen wonder.

wim ysbeer

BD1701

ik heb deze loc zo kunnen kopen voor een goede prijs, en aangezien je met een digitale gelijkstroomloc, ook op een gewone gelijkstroombaan kan rijden, kan ik deze niet laten vallen, ik heb ook nog de groene 55 kunnen kopen, en deze heeft totaal geen probleem, en het is ook een digitale gelijkstroomversie. Allebei zonder sleper uiteraard.
 


TrainTechnology

BD1701,

Is de loc omgebouwd met een permanente magneet of zit de veldspoel er nog in ?
Welke decoder zit er in ?
Wat zijn de verschillen tussen de loc die wel goed rijdt en deze die dat niet doet ?

Mattias

BD1701

Ik heb de loc zelf nog niet opengedaan, ik weet wel dat er een Lenz decoder inzit.
De loc die goed rijdt, kan traag optrekken, rijdt perfect in volle baan en kan traag tot stilstand komen, net zoals een gewonen loc van roco (gelijkstroom) (dat om een voorbeeld te geven).
De loc die niet zo goed rijdt, kan redelijk traag optrekken, rijdt vlot in volle baan, maar komt bruusk tot stilstand. (het is precies of de spanning wordt plots doorgeknipt en boem, de boel staat ineens dierekt stil)
 

Gerolf

Ik zou die decoder er uithalen en je loc op de klassieke manier aansluiten. Als je dan nog hetzelfde probleem hebt zou ik eens kijken naar koolborstels, magneet, mechanische problemen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw