Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

analoge voeding en rijregelaar

Gestart door marctje, 07 mei 2017, 16:47:26 PM

marctje

Is er iemand op het forum die een analoge voeding van 16V met 5amp. kan maken met bijhorende rijregelaar. Mijn 2 transfo Titan zijn blijkbaar versleten of stuk. ze geven een output van amper 3V en dat is wat weinig voor een G schaal model. Als ik dit zelf moet maken denk ik dat de tafel gaat rijden en de lok blijft staan, echt ik ben een electronica leek. Mijn kennis gaat van plus naar min en dat is het.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

dani

Je kan die zo kopen... goekoper dan zelfbouw.

Google is je vriend
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Is het niet eenvoudiger om dan in Houten of zo een 2de handse regelaar die voldoet op de spreekwoordelijke kop te tikken.

edit: op de meet geklopt door Dani  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Freek

Dat wil ik wel een zien, zo'n rijdende treintafel waar de lok blijft staan ;D.
Je denk ook dat je beter 2de hands of zelfs nieuw kan kopen, dit gaat goedkoper uitkomen.


Havoc

Hangt er van af hoeveel je al in huis hebt in je "dozen met spul dat ooit eens van pas zal komen". Als dat niet bijna alles is gaat een tweedehands of zelfs nieuw goedkoper zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Regelaars is openmaken, hier en daar wat reinigen (contactspray), indien aanwezig de veerkracht van sleepcontact over wikkelingen verhogen en opschuren?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Ronald

Citaat van: Freek op 07 mei 2017, 18:29:53 PM
Dat wil ik wel een zien, zo'n rijdende treintafel waar de lok blijft staan ;D.


Nou Freek, dat kan! Leo Bettonviel uit Nederland bouwde zo een klein baantje en bracht het mee naar OntraXS 2015 :) :

2015-03-08 10.35.33 by Ronald-45, on Flickr

En kijk, een rijdende ondergrond en een stilstaand locje! Klik op het plaatje voor het filmpje:

2015-03-07 09.20.19 by Ronald-45, on Flickr

:) ;)

Klaas Zondervan

Net echt. De aarde draait tenslotte ook, en een trein moet wel heel hard rijden om dat bij te houden. ;D

efl045

Citaat van: Freek op 07 mei 2017, 18:29:53 PM
Dat wil ik wel een zien, zo'n rijdende treintafel waar de lok blijft staan ;D.
Zo staan er honderden filmpjes op Youtube, alles van Modellbahn-Neuheiten wordt gefilmd op een ronddraaiende caroussel, heel leuk om een loc bewegend in beeld te brengen, een voorbeeldje:
https://m.youtube.com/watch?v=v88MLbEOtNs

Freek

OK daar had ik dus zelf ook niet op gekomen, maar ik moet precies wat vaker buiten komen. Het is nu wel minder spectaculair dan ik mij in mijn gedachten had voorgesteld ;D

Citaat van: Geert op 08 mei 2017, 10:38:54 AM
Regelaars is openmaken, hier en daar wat reinigen (contactspray), indien aanwezig de veerkracht van sleepcontact over wikkelingen verhogen en opschuren?


Geert
Persoonlijk zou ik zeggen dat als je zelf aangeeft dat je niets van elektriciteit of elektronica kent om hier niet aan te beginnen, maar anderzijds je kan er nu ook niet zoveel mis mee doen.

Havoc

Langs de andere kant vraag ik me wel af wat voor model dat is. Heb zelf een elektrische loc voor buitenspoor spoorbreedte 127mm en die heeft een motor van 100W. Daar trek ik zonder veel moeite 2 -3 volwassenen mee rond. En als het vlak ligt is die 100W niet eens nodig. Waarom heeft een G model dan 90W nodig?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marctje

Citaat van: Havoc op 08 mei 2017, 23:59:39 PM
Langs de andere kant vraag ik me wel af wat voor model dat is. Heb zelf een elektrische loc voor buitenspoor spoorbreedte 127mm en die heeft een motor van 100W. Daar trek ik zonder veel moeite 2 -3 volwassenen mee rond. En als het vlak ligt is die 100W niet eens nodig. Waarom heeft een G model dan 90W nodig?
Noem me leek, maar waar haal je die 90W vandaan? Ik kijk op mijn transfo en daar staat 16V en ben gaan kijken naar een nieuwe transfo van Piko en die vermeld 16V en 5Amp volgens de catalogus.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Havoc

Ok heb me misteld. 16 x 5 =  80 W. Toch nog meer dan genoeg zou ik zeggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marctje

Misschien dat ik er later een grotere baan mee maak en dan ben ik ineens voorzien van goede stroom mijn gedacht
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub