Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

smering schorten marklin HWZ 26610

Gestart door DasBert33, 02 mei 2017, 21:34:42 PM

DasBert33

Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Marklin 26610 Henschel Wegmann Zug. Het is een prachtige trein, alleen de uitklapbare schorten rond de draaistellen van de wagens hebben de neiging om vast te blijven zitten in uitgeklapte positie. Met een lelijk zicht en soms ontsporingen tot gevolg. Ik zou deze graag op een of andere manier duurzaam smeren/invetten/inzepen om dit te vermijden. Heeft iemand anders dit probleem ook?

Welk product is hiervoor geschikt en het meest aanbevolen? Het is een plastic op plastic mechanische beweging. Ik heb al een siliconenspray geprobeerd (GT-7) en deze helpt een beetje (geen ontsporingen meer) maar het lost het probleem niet helemaal op (nog steeds schorten die blijven staan).

De minimum boog die ik tegenwoordig gebruik is R2, en zelfs daarmee is het probleem altijd aanwezig.

Ik ben van plan om binnenkort een bestelling bij Conrad te plaatsen, dus moest iemand iets kunnen aanbevelen uit hun assortiment is dit heel welkom. De producten die ik momenteel overweeg te proberen zijn WD-40 en "lithium grease'.

Bert
 

Floris

haal eens een potlood langs alle langs elkaar schuivende vlakken en randjes. Grafiet smeert zonder te plakken en je polijst alles tegelijk ook nog een beetje.

PietB

Ik zou absoluut geen WD40 gebruiken, het smeert wel, maar verzamelt ook vuil.
En dat is iets wat je niet wilt.
Het grafiet wat Floris adviseert zou ik eerst eens proberen.
Je kunt ook dit product aanschaffen:
https://www.bol.com/nl/p/grafietpoeder-flacon-10gram/9200000010952807/

grt Piet.

efl045

Ik heb de set ook jaren geleden gekocht.
2 van de 4 wagons hadden last om de schorten weer op hun plaats te krijgen, bij de andere 4 werkte het perfect.
De plastieken veertjes die de schorten moeten op hun plaats houden stonden bij de slechte eigenlijk (veel) te wijd, ze konden de schorten onmogelijk terug duwen, smeren helpt daar niks aan, er hapert of wrijft niks.
Maar de loc liep ook voor geen meter...
Dus kreeg ik een 2de set opgestuurd en soms moet een mens geluk hebben, die loc liep wel goed en er was maar 1 wagon die niet goed was, maar die was goed in de andere set, dus kon ik van 2 sets 1 goede maken...'t Ja, 't is Märklin hé...
Ik heb een foto van de plastieken veertjes op een gedemonteerde schort en je ziet daar dat ze eigenlijk al te wijd staan en te lang zijn om goed te kunnen aandrukken en dit is een foto van een goede...





Ik vrees dat al wat je er tussen spuit of aan smeert de zaak enkel nog verslecht, als je de set niet meer kunt ruilen zou ik zelf aan de slag gaan om een beter terugveermechaniek in te bouwen, 'standaard' trekt het op niks...


DasBert33

Hallo,

Bedankt voor de duidelijke fotos en voor de tips.

Grafiet ga ik zeker proberen. Deze is beschikbaar dus ga ik zeker aan mijn bestelling toevoegen (en is ook nog wat goedkoper dan bol.com): http://www.conrad.be/ce/nl/product/811330/Pressol-10589-Smeerstof-50-g

Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om mijn 'productenkast' een beetje uit te breiden.

Ik ben er mij van bewust dat de 'root cause' bij de slechte constructie ligt. De set is voor dit probleem jaren geleden al terug naar Marklin geweest, en is toen gesmeerd geweest (met iets olieachtigs). Het was toen ietsje beter, maar dat duurde jammer genoeg niet lang. Ik had vergeefs gehoopt op een omruiling van de defecte wagens. Ik zal nu nog ns proberen om een email te sturen, je weet maar nooit.

Maar ik ben van de instelling dat ik het moeilijk nog meer kan verslechteren dan het momenteel is. Ik ga eerst proberen te smeren en daarna eventueel overwegen een eigen terugveer systeem te construeren. Overigens lijken bij mij de veren zelf nog wel redelijk ok. De draaiende schorten hebben op sommige wagens gewoon teveel weerstand (bramen?, lichte torsie?). Deze kan je duidelijk voelen wanneer ze 'vast' raken.

Bert

 

efl045

Als je echt voelt dat ze 'vast' geraken zal smeren niet helpen, de terugverende kracht is zeer klein en de kleinste hapering houdt de schorten uit hun rust positie. Ik zou alles los doen en alle over elkaar bewegende delen zo glad mogelijk maken. Als er dan nog teveel wrijving is kan smeren helpen, maar er mogen zeker geen haperingen zijn, dat zullen de plastiekveertjes nooit kunnen overwinnen.

Thommy

Citaat van: PietB op 03 mei 2017, 12:08:07 PM
Ik zou absoluut geen WD40 gebruiken, het smeert wel, maar verzamelt ook vuil.
En dat is iets wat je niet wilt.
Het grafiet wat Floris adviseert zou ik eerst eens proberen.
Je kunt ook dit product aanschaffen:
https://www.bol.com/nl/p/grafietpoeder-flacon-10gram/9200000010952807/

grt Piet.

Psst WD40 smeert niet. Het maakt los maar smeert niet. Lees maar eens de fles!
Teflonspray, siliconespray ed smeren wel en blijvend smeren zonder echt stof aan te trekken. Wordt dan ook veel gebruikt bij moto's voor kabels te smeren.

Grafiet smeert, voornamelijk gebruikt in sloten van deuren, om de fijne mechaniek soepel te houden.
Greetz

Thommy