eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen

Gestart door dani, 25 april 2017, 16:56:28 PM

dani

indien je een SMD versie van de ATMega328 chip gebruikt, een SMD versie van de ULN2803 vindt, en een SMD versie van de  L298 chip, dan kan het zelfs in een H0 lok volgens mij... 
Maar SMD is voorlopig aan mij nog niet besteed.   Nu eerst een "gewoon" prototype aan de praat krijgen

Maar hiermee zou het moeten kunnen...   (de "blote " chips op een printje)

http://www.benl.ebay.be/itm/1281-2-channel-DC-module-dual-h-bridge-stepper-motor-driver-Mini-victory-l298n-/292036627039?var=&hash=item43febd4a5f:m:m1ONSxcM6rETrrNcLEU8-fQ#ht_2337wt_1161

http://www.benl.ebay.be/itm/Lot-de-2-ULN2803A-SO18-/132153700610?hash=item1ec4f97102:g:IDAAAOSwV0RXri0C#ht_192wt_1161

http://www.benl.ebay.be/itm/Atmel-ATmega328P-AU-im-TQFP-Gehause-/311358399707?hash=item487e6824db:g:sjYAAMXQVT9SwZ7Q#ht_464wt_1161



Wie weet waag ik me daar ooit wel eens aan !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en iuntusse bij mijn maatje eBay nog een aantal MP3 moduletjed besteld die via simpele seriële connectie met Arduino  kunnen gestuurd worden.... nog geen 2€ per stuk en ze hebben versterker(tje) aan boord...

Ze zullen echter wel enkel 1 geluid tegelijk kunnen afspelen wat dan weer jammer is....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Citaat van: dani op 27 april 2017, 11:46:03 AM
indien je ...een SMD versie van de  L298 chip, dan kan het zelfs in een H0 lok volgens mij... 
Maar SMD is voorlopig aan mij nog niet besteed.   Nu eerst een "gewoon" prototype aan de praat krijgen
Voor h0 moet het niet perse SMD zijn, ik gebruikte (nu al 30 jaar geleden) voor mijn eerste zelfgebouwde locdecoders voor h0 de L293 in DIL 16 pins behuizing en die is er nog altijd. Even goed bruikbaar als de L298, maar veel kleiner.

Freek

Dani,

Voor de H-bridge heb je bv ook de L6227Q, deze is wel beveiligd tegen overcurrent, is wel maar een enkele geen dubbele.
Als je je decoder wil verkleinen, dan wil ik gerust helpen om er een mini versie van te maken. Zowel qua design als bestukking. Eventueel wil ik ook proberen om er een N-versie van te maken.



efl045

Ik heb mijn allereerste zelfgebouwde h0 decoder nog liggen en hij werkt nog. Van 1988, net geen 30 jaar oud.
Een schoonheidsprijs zou ik er niet mee gewonnen hebben, 't was zoals alles in die tijd rap tussen de soep en de patatten in mekaar gegooid, maar 't werkte wel en nu zelfs nog, en hoeveel maakten er toen (en zelf nu) zo iets zelf?
Er is zelfs een SMD op een DIL geplakt ;-)





Dus je begrijpt wel dat ik nu ook nog wel eens zo iets zou willen maken met moderner materiaal, schoner en nog kleiner.

Freek

In een zelfbouwproject is alles toegelaten ;D. Leuk om te zien.

dani

Citaat van: Freek op 27 april 2017, 21:32:28 PM
Dani,

Voor de H-bridge heb je bv ook de L6227Q, deze is wel beveiligd tegen overcurrent, is wel maar een enkele geen dubbele.
Als je je decoder wil verkleinen, dan wil ik gerust helpen om er een mini versie van te maken. Zowel qua design als bestukking. Eventueel wil ik ook proberen om er een N-versie van te maken.




interessant aanbod !   Als ik het prototype helemaal naar mijn zin heb, zou ik dat wel eens durven overwegen.
Ik hou het zeker in beraad want wie weet waar komen we uit :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Freek op 27 april 2017, 22:29:49 PM
In een zelfbouwproject is alles toegelaten ;D. Leuk om te zien.

inderdaad, alles kan en mag.    Het is JOUW project en jij doet dat zoals jij wil .

Nice decoder Franky :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

software nog wat aangepast.

Er zijn nu intotaal 29 functies beschikbaar via DCC.
F0 = lichten aan/ uit
F4 = rangeersnelheid

F1..3 en F5-12  kunnen "aux" uitgangen gebruikt worden   (via transistoren)
F13-F28 kunnen gemapt worden met geluidsfuncties

Welk geluid op welke functie komt, wordt simpelweg bepaald door de naam van het geluidsfragment op de Micro-SD kaart.
bestandsnamen zullen dan zijn    0013.mp3  tot en met  0028.mp3
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Zijn er uitgangen die automatisch uitschakelen bij stilstand voorzien?
Ik denk natuurlijk aan mijzelf :-) 'k Zou mijn Gils locomotieven willen ombouwen van seriemotor naar parallelbekrachtiging (om meer spanning over de rotor te hebben) en dan moet de veldspoel via een functie uitgang in en uit geschakeld worden, en dat liefst automatisch natuurlijk, anders trek de parallel veldspoel permanent stroom bij stilstand.
Maar er zijn daar vast ook andere toeepassingen voor te bedenken want de commerciële decoders hebben dat ook, en waarschijnlijk niemand die daar aan en parallelmotor zal gedacht hebben ;-)

dani

Dat kan, want alles is gestuurd door software...  dus is zeker mogelijk...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

Citaat van: efl045 op 27 april 2017, 22:06:31 PM
Ik heb mijn allereerste zelfgebouwde h0 decoder nog liggen en hij werkt nog. Van 1988, net geen 30 jaar oud.


Dat is een oude bekende uit de Elektuur en het EDiTS project.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

efl045

Een oude zeker, maar bekende? Voor jou wel, maar er zullen er dat destijds niet veel gebouwd hebben denk ik, 't was ten andere ook niet hun meest gelukte ontwerp, nog voor de publicatie was het nodige Motorola IC al niet meer verkrijgbaar, vandaar die vreemde constructie met een ander IC en een SMS op de rug (voor wie er destijds nog niet bij was). Ik heb er uiteindelijk ook niet veel van gebouwd, een aantal zelf geëtste printjes heb ik zelfs nog liggen. Moesten er zijn die ook zo iets willen bouwen, ze zijn gratis ;-)

PietB

Citaat van: efl045 op 03 mei 2017, 12:44:49 PM
't was ten andere ook niet hun meest gelukte ontwerp
Dat was het geval met veel van de Elektuur ontwerpen.
Het beste was om een maand of 3 te wachten met bouwen, want in die maanden kwamen er diverse updates en fixes voor ontwerpfouten.
Was voor mij een reden om midden '70er jaren mijn abonnement op te zeggen.

grt Piet.

efl045

Ik heb er waarschijnlijk een tik aan overgehouden om alles dat niet goed werkt te willen in orde krijgen :-)
'k Heb in ieder geval al veel meer geleerd uit zaken die niet van de eerste keer werkten dan van zaken waar niks mee aan de hand was en het direct deden, daar zoek je niet meer op hé...